Siis mistä tiedän haenko kuntoutustukea vai työkyvyttömyyseläkettä?
Kommentit (12)
Katsot siitä lomakkeesta että onko se kuntoutustukihakemus vai työttömyyseläkehakemus. Siitä tiedät kumpaa olet hakemassa.
Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke esim. vuodeksi. Sen pituus on määritelty.
Työkyvyttömyyseläke on työkyvyttömyyseläke toistaiseksi voimassa olevana. Se on pysyvä, mutta ei suinkaan estä työllistymistä, jos kuntoutuukin.
Katsot siitä kelan lomakkeesta. Lääkäri tekee lausunnon kun tietää kelan suunnitelman.
Yleensä ensin on useita vuosia kuntoutustuella. Tarvitaan lääkärin b-lausunto.
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke esim. vuodeksi. Sen pituus on määritelty.
Työkyvyttömyyseläke on työkyvyttömyyseläke toistaiseksi voimassa olevana. Se on pysyvä, mutta ei suinkaan estä työllistymistä, jos kuntoutuukin.
Tiedän muutaman, jotka ovat päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle mutta taatusti eivät lähde töihin vaikka ovat kuntoutuneetkin. Teeskentelevät sairasta että saisivat eläkkeen.
Kelan chatissa tai puhelimitse voi myös kysyä neuvoa tilanteeseen...
Lääkäri yleensä hakee sun puolesta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ensin on useita vuosia kuntoutustuella. Tarvitaan lääkärin b-lausunto.
Mä ns pääsin suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle. Olin tosin monta vuotta sairaslomalla. En saa mitään kuntoutusta joten tässä olen loppuun asti.
Et sä sitä voi itseksesi hakea. Olet varmasti käynyt lääkärissä, joka on sulle suositellut jompaa kumpaa ja lähettänyt lausunnot Kelaan etc.
Vierailija kirjoitti:
Et sä sitä voi itseksesi hakea. Olet varmasti käynyt lääkärissä, joka on sulle suositellut jompaa kumpaa ja lähettänyt lausunnot Kelaan etc.
Minä ainakin hain itse. Lääkäri toki kirjoitti B-lausunnon.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri yleensä hakee sun puolesta sitä.
Minua auttoi työkyvynarviointitäti😬 onpa sana, en muista titteliä, mutta tuo hakemus ei ole helppo täyttää että siihen tarvitsee kyllä apua. Lääkäri arvioi ja teki lausunnon, mutta ei hakenut puolestani.
Katso lääkärinlausunnostasi kumpaa on suositeltu. Kuntoutustuki on määräaikainen, työkyvyttömyyseläke toistaiseksi.