Pudotin painoa 15-20 kg - Sain elämäni ja seksihalut takaisin
En tiedä onko muilla kokemusta tällaisesta, mutta mä sain elämäni takaisin kun pudotin painoa 15-20 kg liikunnalla. Syömisiä en muuttanut. Painonpudotus vaikutti myönteisesti omaan ulkonäköön ja itsetuntoon ja seksihaluihin.
Ja reseptinä sali+aerobinen. Itselle ei toimi painonhallintaan pelkkä salitreeni vaan mun keho tarvitsee näköjään myös reilusti hengästyttävää aerobista. Kilpirauhasen vajaatoiminta on itsellä, niin voi olla, että mun tarvitsee sen vuoksi harrastaa aika reilusti liikuntaa, että homma toimii kehossa.
Kuuntelin vuosia kommentteja, että kilpirauhasen vajaatoiminta (vaikka olisi lääkitys siihen) ja lähestyvä tai päällä oleva keski-ikä aiheuttaa sen, että painoa ei saa pudotettua. Aloin itsekin uskoa siihen ja tilanne vitutti.
Jos joku on samassa pisteessä niin haluan tällä vaan lohduttaa ja sanoa, että painon saa todellakin tippumaan ja mitään ruoan rajoittamista ei tarvita. Mä syön kaikkea.
Laitan tähän sen miten itse treenaan:
Treenaan noin joka toinen tai joka kolmas päivä. Nukun 8-9 h yössä.
Punttitreeni ja alkulämmittely: Teen salilla aina kevyttä aerobista 10 min alkuun. Tämän jälkeen teen 5-15 min dynaamisia venyttelyitä. Varsinaisessa punttitreenissä teen aina 3 liikkeitä sekä yläkeholle että 3 alakeholle. Punttireenin jälkeen hikistä aerobista 10-30 min. Eli sellaisella teholla, että hengästyttää melko reippaasti ja hiki virtaa.
Erilliset aerobiset treenit: Teen 1-2 kertaa viikossa erillisen aerobisen treenin joka on pituudeltaan 30-90 min. Aika ihan fiiliksen ja aikataulun mukaan. Pidän sykkeen sellaisella korkeudella, että tekeminen on reipasta ja hengästyttävää, mutta se tuntuu hyvältä ja hiki virtaa.
Liikkeet punttitreeniin:
Alakeholle: prässiä, hackia, suorinjaloin mavea, takareisikoukistus, etureisikoukistus, lantionnostoa, pakaraloitonnus laitteessa jne.
Yläkeholle:
ylätalja, alatalja, hauis tangolla tai käsipainoilla tai taljassa, pystysoutu tangolla, ojentajat taljassa, takaolkapäät taljassa, penkkipunnerrus laitteessa tai penkissä jne.
Näistä liikkeistä teen aina treeniin sekoituksen. Valitsen 3 yläkehon liikettä ja 3 alakehon liikettä ja teen kaikkea aina 3-4 sarjaa ja noin 10-12 toistoa.
Punttireeniin menee itsellä yleensä aikaa 20-30 min. Teen varsinkin yläkehon liikkeet usein supersarjana tai triplasarjana. Mutta en aina. Vähän fiiliksen mukaan.
Netti ja maailma on pullollaan ohjeita. Ajattelin vaan jakaa tän, koska itselle tämä toimi ja oon vaan niiiin onnellinen tästä hyvästä olosta, mikä kehossa on! Ja ei tosiaan mitään ruoan punnitsemista. Ihan normaalia ruokaa naamariin. Syön itse 2-5 kertaa päivässä. Jos on nälkä niin syön. Kahvilassa syön kakkupalan. Ravintolassa syön burgerin tms.
Kommentit (5)
Noh, kattellaan kahden vuoden päästä, kun paino on palannut takaisin. Eli oletko oikeasti keskittynyt siihen, että pystyt pitämään tuota urhelumäärää jatkossakin yllä, jos kerran et ole mitään muutoksia ruokavalioon tehnyt.
Mä oon niin samaa mieltä. :) En todellakaan saanut painoa tippumaan ruoan määrillä kikkailuilla, ateriarytmeillä yms. ja pelkällä salitreenillä. Paino vain nousi. Mutta toki jollekin voi toimia.
Tän mun kokemuksen myötä mä liputan sille, että liikunta on se avain painonhallintaan. Mun keho tarvitsee sekä puntritreeniä että aerobista. Ja kuten tuossa kirjoitat niin tosiaan liikunta vaikuttaa niin moneen asiaan. Liikunta aiheuttaa positiivisen ketjureaktion, joka sitten ruokkii itse itseään, näin jotenkin ajattelen.
Minäkin tiputin parikymmentä kiloa. Seksihalut ovat luojan kiitos vieläkin poissa ja muutenkin menee hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Noh, kattellaan kahden vuoden päästä, kun paino on palannut takaisin. Eli oletko oikeasti keskittynyt siihen, että pystyt pitämään tuota urhelumäärää jatkossakin yllä, jos kerran et ole mitään muutoksia ruokavalioon tehnyt.
Oon siis syönyt aina normaalia ruokaa. Ei ihminen tarvitse mitään erikoisia ruokavalioita. Syön puuroa, leipää, marjoja, kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä, öljyjä, avocadoja, rahkaa, jogurttia, kalkkunaleikkelettä, kalaa, perunaa, bataatti, riisiä, pastaa, siemeniä, kananmunia, viiliä, herajauheeseen tehtyjä marjapirtelöitä, ksvispyöryköitä yms. Joskus juustoa, joskus fetaa salaattiin, joskus ei. Ihan fiiliksen mukaan mitä mieli tekee.
Mahtava kuulla ap! Joskus yksikin uusi toimintapa arjessa johtaa merkittäviin muutoksiin.
Joskus sanotaan, ettei liikunta ole oleellista painonpudotuksen kannalta. Oma kokemukseni on saman suuntainen kuin sinun. Liikunta vaikuttaa itselläni unen laatuun, aineenvaihduntaani, mielialaani ja itsetuntooni. Nämä ovat edistäneet hyvinvointiani ja sitä kautta myös painonpudottamista.