Projisointi
MIten ymmärtää ihmisen projisointia? MIten ihminen joka projisoi kaiken toiseen näkee itsensä?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on sitä, että jos jollakin on vaikeuksia elämässä, niin kanavoi sitten oman pahan olonsa ja pettymyksensä valittamalla jostakin tietystä henkilöstä. Tyypillisesti jonkun läheisen kumppanista, jota on paljon helpompi haukkua kuin vaikka omaa siskoa/veljeä.
Ex-mies on projisointi kohde klassikko. Tunnettu myös tältä palstalta :)
Tai nainen. Tuttua elämästä jos ei nyt palstalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaan tämä toinen ihminen ei ymmärrä sinua. Kerro itsestäsi avoimesti ja rehellisesti. Kaikki eivät ymmärrä miten jotkut tulevat toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Kaikki eivät ole yhtä ulospäinsuuntautuneita ja sosiaalisesti älykkäitä myöskään. Tuttua itsellenikin ja tulen erilaisten ihmisten kanssa toimeen koska minulla ei ole tapana arvostella ihmisiä, olen avoin ja suvaitsevainen, lisäksi pidän ihmisistä ja elämästä. Olen kuullut olevani helposti lähestyttävä mutta olen myös kuullut että ensin on ollut minua kohtaan jotakin omia ennakkoluuloja jotka tutustuessa ovat hälvenneet. Esimerkiksi tällaisia voi olla, hyvin yleistä. Se toinen henkilö saattaa tuntea huonommuutta rinnallasi mutta voit auttaa häntä ensin sillä että opetat millainen sinä olet. Se auttaa aina asioihin kuitenkin.
Niinpä. Vaikea kertoa rehellisesti ja avoimesti jos niin on jo tehnyt, mutta silti löytyy aina vaan lisää vikoja.
Tulen itsekin mielestäni toimeen hyvin erilaisten ihmisten kanssa, enkä arvostele ihmisiä tai heidän valintoja. Olen tietoinen, että minuakin kohtaan on usein ennakkoluuloja, jotka ovat osoittautuneet toisiksi. Silti en näe projisoivaa ihmistä siten, ettei projiosija ymmärtäisi minua, jos aina vaan löytyy lisää vikoja ja arvosteltavaa, koska nämä asiat ovat hänestä itsestään olevia heijastumia. Tunnistan huonommuuden tunteen ihmisessä helposti ja näissä tilanteissa pyrin välttämään kaikenlaisia vastakkainasetteluja (varakkuus, koulutus, yms), jotka mahdollisesti lisäisi eriarvoisuutta, eivätkö toisi tilanteeseen mitään lisäarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa tilanteissa olette huomanneet tai alkaneet epäillä projisointia? Voiko ihminen olla oikeasti niin sokea omille teoilleen, että kun oletettava projisoija sanoo, että olet hankala jne ette olisi huomannut omassa käytöksessänne mitään siihen viittavaakaan tai erityisesti kun projisoija sanoo jotain tapahtuneen, olette itse huomanneet, ettei asia ole totta tai tapahtunut kuten toinen sanoo ja jos yrität kieltää asian projisoija suuttuuu tai alkaa syyttelemään? Voiko projisoinnin kohde alkaa epäillä itseään ja omaa todellisuuttaan?
Ydin on itsetuntemus ja terveet ihmissuhteet. Itsetuntemus on kuin kilpi, joka suojaa pahuutta ja manipulaatiota vastaan. Ihminen, jolla on hyvä itsetunto, itsetuntemus ja kokenut ja nähnyt kaikenlaista, en usko, että häntä pystyy enää kaasuvalottamaan tai todellisuus järkkyisi jos toinen ihminen projisoisi.
Ihminen, joka projisoi, ei itse välttämättä tiedosta näin tekevänsä, mutta toiminta voi silti olla hyvin näkyvää muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaan tämä toinen ihminen ei ymmärrä sinua. Kerro itsestäsi avoimesti ja rehellisesti. Kaikki eivät ymmärrä miten jotkut tulevat toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Kaikki eivät ole yhtä ulospäinsuuntautuneita ja sosiaalisesti älykkäitä myöskään. Tuttua itsellenikin ja tulen erilaisten ihmisten kanssa toimeen koska minulla ei ole tapana arvostella ihmisiä, olen avoin ja suvaitsevainen, lisäksi pidän ihmisistä ja elämästä. Olen kuullut olevani helposti lähestyttävä mutta olen myös kuullut että ensin on ollut minua kohtaan jotakin omia ennakkoluuloja jotka tutustuessa ovat hälvenneet. Esimerkiksi tällaisia voi olla, hyvin yleistä. Se toinen henkilö saattaa tuntea huonommuutta rinnallasi mutta voit auttaa häntä ensin sillä että opetat millainen sinä olet. Se auttaa aina asioihin kuitenkin.
Niinpä. Vaikea kertoa rehellisesti ja avoimesti jo
Siis tottakai nämä hieman kielteiset ihmiset helposti harjoittavat projisoimista mutta tuo nyt ei vielä sitä ole minkä aluksi kerroit. Ei nyt ole kohteliasta käytöstä mutta siitäkin kannattaa mainita. Olet halunnut tulla juttuun mutta jos haluat voida vielä myöhemminkin hyvin niin mainitse jos sinua loukataan turhan takia jatkuvasti. Liian helposti alat itsekin kiukustumaan ja saamaan pahaa ilmaa sisällesi. Sinulla on oikeus arvostaa itseäsi ja ole rohkea kun puolustaudut. Ei tarvitse hävetä sitä että ei halua olla ilkeä muille ihmisille. Sittenpä näet kuinka tämä toinen henkilö suhtautuu sinuun. Kateus voi olla erottavakin tekijä.
Jos epäilee projisoivansa, suosittelen terapiaa. Terapia on loistava työkalu itsensä kehittämiseen ja tuntemiseen. Terapiassa käynti ei tarvitse tarkoittaa, että olisi vakavia mt-ongelmia.
Olen huomannut, että projisoijat ovat usein rajattomia. Heiltä puuttuu ymmärrys persoonien erillisyydestä, joskus jopa käsitys itsestä ja siitä kuka oikein on. Tälläkin palstalla projisoivan on helppo tunnistaa teksteistä, joissa hän olettaa muiden tai toisen keskustelijan ajattelevan samoin kuin hän. Tai hän käsittelee toistuvasti esim. miehiä ja naisia massoina.
Toisen yksilön omat mielipiteet saattavat aiheuttaa hänessä kiukkua, koska ne eivät ole linjassa hänen ajattelunsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa tilanteissa olette huomanneet tai alkaneet epäillä projisointia? Voiko ihminen olla oikeasti niin sokea omille teoilleen, että kun oletettava projisoija sanoo, että olet hankala jne ette olisi huomannut omassa käytöksessänne mitään siihen viittavaakaan tai erityisesti kun projisoija sanoo jotain tapahtuneen, olette itse huomanneet, ettei asia ole totta tai tapahtunut kuten toinen sanoo ja jos yrität kieltää asian projisoija suuttuuu tai alkaa syyttelemään? Voiko projisoinnin kohde alkaa epäillä itseään ja omaa todellisuuttaan?
Ydin on itsetuntemus ja terveet ihmissuhteet. Itsetuntemus on kuin kilpi, joka suojaa pahuutta ja manipulaatiota vastaan. Ihminen, jolla on hyvä itsetunto, itsetuntemus ja kokenut ja nähnyt kaikenlaista, en usko, että häntä pystyy enää kaasuvalottamaan tai todellisuus järkkyisi jos toinen ihminen projisoisi.
Ihminen, joka projisoi, ei it
Kyllä itse tiedostaa sen toiminnan. Ei varmasti pienestä järkyty mutta kyllä voi silti järkyttyä. Sekään ei ole häpeä ja tilanteita on paljon ja on paljon hyvin röyhkeitä ilkeitä tunnekylmiä ihmisiä.
Älykkäintä on ymmärtää rajallisuutensakin, elämä on aina meitä vahvempi. Älä kiellä tunteitasi ikinä, ei tarvitse olla kovanaamari.
Esimerkkinä itsetuntemuksesta ja tilanne-eroista:
Pystyn kantamaan lapsia.
Vielä 25kg painavaa lasta on kantanut mutta kun vastaan tulikin 35kg painava lapsi niin hämmennys valtasi ihmisen ja hän oppi jotakin uutta, tätä lasta en pystykään kantamaan. Tämän jälkeen hän olikin taas hieman viisaampi.
Älä koskaan ajattele että sinun itsetuntemuksessasi olisi jotakin vikaa jos kohtaat haasteita tai ongelmia vaan ymmärrä että nyt täytyykin taas opiskella lisää.
Vain heikot ihmiset naureskelevat toisten jokaiselle ongelmalle tai haasteelle mutta itse eivät yleensä kykene mihinkään tai halua edes yrittää sillä eivät kehtaa kehua itseänsä ja pelkäävät itse epäonnistumisia ja muiden naureskelua.
No, tälläinen ajatustuokio tähän väliin.
Kasvattakaa luonnetta, on ihan ok olla täysin itsevarma ja sitten haasteiden tultua huomata että päin persettähän tämä kuitenkin meni. Se ei tarkoita että sinussa olisi ollutkaan mitään vikaa vaan sinä sait uutta opittavaa ja mahdollisesti kehitettävää. Älä häpeä toisten reaktioiden takia itseäsi ikinä.
"Kyllä itse tiedostaa sen toiminnan. Ei varmasti pienestä järkyty mutta kyllä voi silti järkyttyä. Sekään ei ole häpeä ja tilanteita on paljon ja on paljon hyvin röyhkeitä ilkeitä tunnekylmiä ihmisiä.
Älykkäintä on ymmärtää rajallisuutensakin, elämä on aina meitä vahvempi. Älä kiellä tunteitasi ikinä, ei tarvitse olla kovanaamari."
Olen kanssasi eri mieltä, en usko, että kaikki ymmärtävät projisoivansa.
Kirjoitat varmasti yleisesti nämä muut huomiosi, koska minua nämä eivät koske: ilmaisin selvästi, ettei minua projisointi järkytä, eikä vaikuta todellisuudentajuntaani, kun sitä lainaamani pohdiskeli.
Jos kohdistit viestisi minulle, kyseessä olisi projisointia: sanon tuntevani jotakin A, vastaat siihen, että saatan tuntea B, eikä haittaa vaikka tuntisin B. Tässä tapauksessa ohitat sanomani, ja tunteeni. Tämä näin esimerkkinä projisoinnista.
Projisointihan on usein tällaista hyvin lievää ja huomaamatonta, monesti tavallista ja päivittäin tapahtuvaa eri muodoissa.
Se, että tunnistaa projisoinnin, manipulaation ja kaasuvalotuksen ei tarkoita sitä, että olisi kovanaamari. Ainakaan minä en ole. Olen vain tarkkanäköinen ja tunnistan ihmisten käytöksessä erilaisia asioita helposti, koska jätän tunteet sivuun ja analysoin ne järjellä.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä itse tiedostaa sen toiminnan. Ei varmasti pienestä järkyty mutta kyllä voi silti järkyttyä. Sekään ei ole häpeä ja tilanteita on paljon ja on paljon hyvin röyhkeitä ilkeitä tunnekylmiä ihmisiä.
Älykkäintä on ymmärtää rajallisuutensakin, elämä on aina meitä vahvempi. Älä kiellä tunteitasi ikinä, ei tarvitse olla kovanaamari."
Olen kanssasi eri mieltä, en usko, että kaikki ymmärtävät projisoivansa.
Kirjoitat varmasti yleisesti nämä muut huomiosi, koska minua nämä eivät koske: ilmaisin selvästi, ettei minua projisointi järkytä, eikä vaikuta todellisuudentajuntaani, kun sitä lainaamani pohdiskeli.
Jos kohdistit viestisi minulle, kyseessä olisi projisointia: sanon tuntevani jotakin A, vastaat siihen, että saatan tuntea B, eikä haittaa vaikka tuntisin B. Tässä tapauksessa ohitat sanomani, ja tunteeni. Tämä näin esimerkkinä projisoinnista.
Projisointihan on usein tällaista hy
Ottipa sinua nyt koville. Hyväksy jo totuudet ja lopeta kiusaaminen. Olet väärässä.
"Ottipa sinua nyt koville. Hyväksy jo totuudet ja lopeta kiusaaminen. Olet väärässä"
Hetkinen, mitä? En tunne sinua, etkä sinä minua.
En ole kiusannut ketään, eikä ottanut koville, vaan tässä yritän vaan keskustella. Rajan laitan kyllä jos minun ajatteluani yritetään hämärryttää, ja siihen minulla on oikeus, niin kuin meillä kaikilla.
Suomeksi se on kovanaama, ei kovanaamari, google kääntäjä kääntelee joskus miten sattuu, samoin chatgpt.
Vierailija kirjoitti:
"Ottipa sinua nyt koville. Hyväksy jo totuudet ja lopeta kiusaaminen. Olet väärässä"
En ole kiusannut ketään, eikä ottanut koville, vaan tässä yritän vaan keskustella. Rajan laitan kyllä jos minun ajatteluani yritetään hämärryttää, ja siihen minulla on oikeus, niin kuin meillä kaikilla.
Olet aika nolo, käyt aina kaikkien fiksuimpien päälle. Antaisitko jo ne samat oikeudet muillekin? Kiitti sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aika nolo, käyt aina kaikkien fiksuimpien päälle. Antaisitko jo ne samat oikeudet muillekin? Kiitti sulle.
Korjasin vain asiavirheen: projisointi on yleensä tiedostamatonta, ei tietoista toimintaa. Hyvää päivän jatkoa sinulle, kuka oletkaan. Ei ollut tarkoitus loukata, vaan keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjasin vain asiavirheen: projisointi on yleensä tiedostamatonta, ei tietoista toimintaa. Hyvää päivän jatkoa sinulle, kuka oletkaan. Ei ollut tarkoitus loukata, vaan keskustella.
Ei se ole tiedostamatonta vaan se esitetään näin kun halutaan välttää vastuuta. Kun on oikein harjoitellut niin tuleehan siinäkin mestariksi ja taito kehittyy jo hyvin luontevaksi kuten osaksi minuuttasi myöskin. Tämä on fakta.
Kyvyttömyys käsitellä häpeän tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole tiedostamatonta vaan se esitetään näin kun halutaan välttää vast
Sinusta harjoitan siis projisointia? Vai mitä yrität sanoa. Olet tuossa väitteessäsi väärässä, mutta et taidakaan puhua yleisesti, vaan minusta?
Voidaan keskustella suoraan tässä jos haluat. Voit sitten poistaa keskustelun, kuten aina teet. Kysymys, puhuit kiusaamisesta. Miten päädyit tälle palstalle, miten olet tunnistanut minut täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole tiedostamatonta va
Olet sairas. Kysytkö aina omat asiasi muilta kun esität noin veen tyhmää? Turpaasi saat vielä jokin päivä jos et ymmärrä parastasi. Ystävän kultainen neuvo.
Totuudet eivät miellytä teitä. Olen varma että jos soitat suutasi jonkun naamalla koko ajan ja höngit niskassa niin saat pataasi. Olen todistanut kaveripiirissä näitä koko elämäni. :)
Vierailija kirjoitti:
Hankala kysymys. Jonkun projisoivan tekemisiä olen katsellut enkä ole vielä pystynyt näkemään kuinka projisoija näkee lopulta itsensä.
Tuo projisointi näkyy siten, että läheisiä kohtaan ei tunne empatiaa. Eläimen huvin vuoksi tappamisen tai muun tuhoamisen jälkeen kiinnostaa vain ettei jää yleisölleen kiinni. Läheiset pelotellaan hiljaisiksi.
Tekojen kautta asiaa tarkasteltuna näkee itsensä voittamattomana. Sanojen kautta asiaa tarkasteltuna voi nähdä itseään, koska havainnoi, että joitain tahoja oli helppo kuse*taa.
.