Projisointi
MIten ymmärtää ihmisen projisointia? MIten ihminen joka projisoi kaiken toiseen näkee itsensä?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran ihminen ei itse huomaa projisoivansa, niin näinhän voi olla asian laita tähänkin ketjuun vastanneilla.
Kyllä ne huomaa. Näyttelijöitäkin on aika taitavia, hyvin kielteisiä ihmisiä jotka eivät ota vastuuta itsestään. Tunnekylmyyttäkin heillä on.
Miksi ajattelet että olisit jotenkin pätevämpi arvioimaan muita ihmisiä kuin he sinua? Kaikki muutkin tietävät toimivansa oikein ja rehellisesti.
Sana taitaa olla projektio. Ainakin sillä löytää paremmin artikkeleita jos käyttää hakusanana. Projisointi on tuon projektion tuottamista (korvien välissä).
Ymmärrän projisoinnin siten, että kyseinen henkilö tekee projisointia muista ihmisistä jopa säännönmukaisesti, eli tämän huomaavat useat ihmiset. Näillä ihmisillä ei ole omaatuntoa eikä vastuunottokykyä. He manipuloivat ja ovat tunnekylmiä muiden hyväksikäyttäjiä. Normaali ihminen pystyy itsereflektioon, eli ymmärtämään myös muiden tunteita jos on käyttäytynyt projisoiden toisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se tämäkin ketju on? Tämmöisiä on tosi kiva lukea mutta kaikkea ei vain voi ymmärtää kun ei ole kerrottu mitään todellista tilannetta ja mitään ihmisistä ja ihmissuhteista jotka liittyvät oikeaan tilanteeseen. Tätä kaipaan.
Olihan täällä paljon esimerkkejä:
Projisoija kertoo olevansa rehellinen, mutta muut tietävät ettei näin todellisuudessa ole.
Projisoija syyttää toista ihmistä (esimekriksi lastaan) kiukkuiseksi, vaikka itse tiuskii ja on kiukkuinen.
Projisoija kertoo toisen ihmisen olevan tietynlainen (pääsääntöisesti pitkä luetelma sisältää ainoastaan negatiivisia luonteenpiirteitä tai toimintamalleja), vaikka palaute useilta muilta ihmisiltä kyseiselle henkilölle on täysin muuta. (Tämä on varamsti todella paha tilanne, koska vaurioittaa kohteen itsetuntoa pahasti.)
Todellisessa tilanteessa sinua syytettäis
Hän on joko itse niitä tai vain syyttää toista sellaiseksi. Ei se itsetuntoa minulta ole vaurioittanut mutta loukkaahan se syvästi jos joku menee projisoinnissaan äärirajoille. Se voi myös järkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa tilanteissa olette huomanneet tai alkaneet epäillä projisointia? Voiko ihminen olla oikeasti niin sokea omille teoilleen, että kun oletettava projisoija sanoo, että olet hankala jne ette olisi huomannut omassa käytöksessänne mitään siihen viittavaakaan tai erityisesti kun projisoija sanoo jotain tapahtuneen, olette itse huomanneet, ettei asia ole totta tai tapahtunut kuten toinen sanoo ja jos yrität kieltää asian projisoija suuttuuu tai alkaa syyttelemään? Voiko projisoinnin kohde alkaa epäillä itseään ja omaa todellisuuttaan?
Minä tiedän itse että toimin oikein ja rehellisesti joten jos minua syytetään perusteettomasti niin minähän en sitä osta. Minä kerron miten ne asiat ovat oikeasti. Minua ei ma
Joo en lähde tähän opetusleikkiin enää mukaan. Se että kerron itsestäni ja siitä että toimin oikein ei tarkoita sitä että kerron muista vielä siinä vaiheessa. Kääntelette asioita niin monin tavoin että rehellisyys pitää ehdottomasti naisen kartalla. Kiitos taas kerran.
Henkilö, joka eli toisen siivellä, syytti myöhemmin että se toinen hyväksikäytti häntä taloudellisesti. Oli laiska - syytti myöhemmin sitä työteliästä laiskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sana taitaa olla projektio. Ainakin sillä löytää paremmin artikkeleita jos käyttää hakusanana. Projisointi on tuon projektion tuottamista (korvien välissä).
Ei, tässä puhutaan nyt projisoimisesta yksin.
Persut ovat projisoinnin mestareita.
Kannattaa lukea mikä tahansa persun parkuminen, niin saat hyvää osviittaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Projisoida on verbi, projektio on alkuperäinen termi, jolla tarkoitetaan omien mielensisältöjen heijastamista toiseen ihmiseen tai muuhun ulkoiseen kohteeseen.
Tästä tässä ketjussa puhutaan.
Lisää esimerkkejä? Itse olen kohdannut, onneksi vain muutamia, mutta ehkä niitä pahimpia tapauksia, nimenomaan tilanteissa, joissa hyökätään koko toisen persoonaa kohti eli sinusta ei voi kukaan tykätä, koska olet sellainen, tälläinen ja tuollainen. Tai lisänä vielä sinusta ei koskaan tule mitään koska olet sellainen, tälläinen ja tuollainen. Mahdollisesti vahva luonteeni tai uppiniskaisuuteni on onneksi pelastanut lopulta noista tialnteista ja olen vähitellen hankkiutunut tuollaisista toksisista ihmisistä eroon. Tiedostan huonot puoleni mielestäni kohtuullisen hyvin, ja sen, että jos olen tekemisissä aidon ihmisen kanssa joka välittä minusta, kukoistan ja annan vain parasta hänelle. Jos joku yrittää saada manipuloinnilla tai muuten ikävillä keinoilla minulta jotakin tai syyllistää minua, otan kunnolla etäisyyttä automaattisesti, tilanteesta riippuen mahdollisimman paljon. Etäisyyden ottaminen on vain vahvistunut iän myötä. Olisi mielenkiintoista tietää mistä se johtuu tai onko muilla samanlaisia huomioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Projisoida on verbi, projektio on alkuperäinen termi, jolla tarkoitetaan omien mielensisältöjen heijastamista toiseen ihmiseen tai muuhun ulkoiseen kohteeseen.
Ei pidä paikkaansa. Projektio on tutkimista eikä tarkoita että projektio on epäaidon ihmisen tuottama sisällöltänsä. Projektiossa minä tutkin minun ja esimerkiksi yhden henkilön välistä suhdetta. Toki heijastelen asioita, teen täydellistä tutkimusta meidän välisestä kemiallisesta suhteesta mutta jos olen aito ja rehellinen tutkija, kysessä ei ole projisoijan projektio. Kyllä, projisoida on verbi joka tarkoittaa että tekee jotakin eli projioi, kyseessä on siis toiminta eli projisoiminen. :)
Kyllä, projisoida on verbi joka tarkoittaa että tekee jotakin eli projioi, kyseessä on siis toiminta eli projisoiminen. :)
Korjaan, projijoi = projisoi
Eli siis projektio on tutkimus. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Lisää esimerkkejä? Itse olen kohdannut, onneksi vain muutamia, mutta ehkä niitä pahimpia tapauksia, nimenomaan tilanteissa, joissa hyökätään koko toisen persoonaa kohti eli sinusta ei voi kukaan tykätä, koska olet sellainen, tälläinen ja tuollainen. Tai lisänä vielä sinusta ei koskaan tule mitään koska olet sellainen, tälläinen ja tuollainen. Mahdollisesti vahva luonteeni tai uppiniskaisuuteni on onneksi pelastanut lopulta noista tialnteista ja olen vähitellen hankkiutunut tuollaisista toksisista ihmisistä eroon. Tiedostan huonot puoleni mielestäni kohtuullisen hyvin, ja sen, että jos olen tekemisissä aidon ihmisen kanssa joka välittä minusta, kukoistan ja annan vain parasta hänelle. Jos joku yrittää saada manipuloinnilla tai muuten ikävillä keinoilla minulta jotakin tai syyllistää minua, otan kunnolla etäisyyttä automaattisesti, tilanteesta riippuen mahdollisimman paljon. Etäisyyden ottaminen on vain vahvistunut iän myötä. Olisi mielenki
Kaikki eivät vain hyväksy sitä toista ihmistä ja on paljon ihmisiä jotka eivät ymmärrä persoonallisuuspiirteitä tai sitä että joku ihminen ei nyt aina ole sellaisella tuulella kuin itse haluaisi ja nämä ihmiset ovat heikkoja eivätkä pidä muiden tukemisesta. He vain ovat vähätteleviä sun muuta. Esimerkiksi näin. Kannattaa kysyä suoraan mikä toista vaivaa. Elämässä kaikki ei ole aiba helppoa tai tapahdu sormia napsauttamalla. Kannattaa olla sellaisten ihmisten kanssa joiden kanssa kemiat toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan projektion verbi on projektoida, ei projisoida.
Saat pääsääntöisesti pitkään tuntemiltasi ihmisiltä palautetta, että et juurikaan valita mistään koskaan ja olet helposti lähestyttävä (tämän varmaan voi havaita itsekin, eli ihmiset lähestyvät erilaisissa tialnteissa erilaisten asioiden kanssa). Sitten tutustut ihmiseen, jonka mielestä erityisesti nämä kaksi asiaa ovat täysin ristiriidassa sinun olemuksesi kanssa. Lisäksi kyseinen henkilö kyseenalaistaa saamasi aikaisemman palautteen. Havaitset tämän henkilön itse olevan kova valittamaan asioista sekä, että häntä ei juurikaan lähestytä tai hänellä ei ole ystäviä tai muitakaan ihmissuhteita. Onko tässä kyse projisoinnista?
Minusta tuo on sitä, että jos jollakin on vaikeuksia elämässä, niin kanavoi sitten oman pahan olonsa ja pettymyksensä valittamalla jostakin tietystä henkilöstä. Tyypillisesti jonkun läheisen kumppanista, jota on paljon helpompi haukkua kuin vaikka omaa siskoa/veljeä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on sitä, että jos jollakin on vaikeuksia elämässä, niin kanavoi sitten oman pahan olonsa ja pettymyksensä valittamalla jostakin tietystä henkilöstä. Tyypillisesti jonkun läheisen kumppanista, jota on paljon helpompi haukkua kuin vaikka omaa siskoa/veljeä.
Ex-mies on projisointi kohde klassikko. Tunnettu myös tältä palstalta :)