Kauanko meni että totuit monitehoihin?
En meinaa tottua millään. Kerran jo säädettykin sopivammiksi kun alkoi aina oksettaa kunnpiti laseja. Nyt maa näyttää menevän alaspäin ja kun päätä kääntää niin kaikki heiluu ympärillä. Enää ei niin pahasti mutta en mielelläni laseja käytä vaikka tarvitsisin niitä. Nyt oli pakko hakea ne päähän kun tätä kirjoitin kun alkoi teksti hyppiä, näkyä kahtena ja sumentua eli tarve on. Lukunäkö huonompi (ikänäköä). Hajataitto todettiin myös ja se korjaantuu kun saa lukiessa lasit päähän.
Mutta siis koska näihin oikein tottuu ja kuinka hankalan alun jälkeen moniteholaseihin lopulta totuit?
Kommentit (38)
Kauas näkee ja lähelle mutta tietokonetyöskentely hankalaa. Ehkä se vaatisi sitten erilliset lasit?
Samantien totuin, nykyäänhän ne ovat ns. saumattomat. Oletkohan saanut oikeanlaisen linssit? Olen joskus kokeillut äitini ikivanhoja monitehoja, ne vasta oudot olivat vaikka melkein samat tehot kuin itselläni. Paljon on tultu niistä ajoista, onneksi.
Vaatii aktiivista käyttöä, että tottuu. Nykyiset hankin elämänvaiheessa, kun olin pääasiassa kotona, jossa käytin edellisiä laseja. Niinpä uusilla ulos lähtiessä oli pitkään todella hankalaa. Minulla parhaiten toimii pääte-etäisyys; kaukonäkö on jonkinlainen kompromissi, ja muu kuin näyttöpäätelukeminen eli esimerkiksi kirjan lukeminen makuulla ei onnistu. Seuraavaksi on keksittävä jokin muu ratkaisu. Ainakaan näin monimutkaisista ja yksilöllisistä laseista (500 euroa/linssi) ei ole ihmeempää hyötyä.
En pysty lukemaan kuin jonkun sanomalehden pääjutut monitehoillani. Silloinkin niska vähän kenossa. Hinnasta ja linssien laadusta ei ole kiinni eikä siitä, että lukualue olisi jotenkin pieni. Rajattomat eli saumattomat ovat. Käytän TV:tä katsoessa ja ulkona liikkuessani. Muuten pärjään onneksi ilman laseja ml. näyttöpääte.
Niin ja niillä monitehoilla en näe ihan pienintä pränttiä. Paremmin toimivat ns. tiimarit tai sitten käytän suurennuslasia.
Sinänsä esimerkiksi portaissa kulkemiseen totuin parissa päivässä, ongelmana on tuo lukeminen. Työkaverit ihmettelevät, kun heillä ei ole mitään hankaluutta monitehoilla lukemisen kanssa. Olen vastannut, että kivat teille, mulla on sitten varmaan vikaa päässäkin.
En ole vieläkään tottunut, kohta 8 kk käyttänyt. Seuraavat lasit ovat varmasti kaukolasit ja lukulasit erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mennyt puoli vuotta, välillä käytän, välillä unohtuu. Kirjaa ei pysty lukemaan ilman enää. Pahinta on portaissa ja luonnossa kävellessä, kun syvyysnäkö heittää.
Joskus lapsena tuli kokeiltua kaverin silmälaseja, jotka olivat isoilla vahvuuksilla. Syvyysnäkö oli jännä juttu, minulla ei siis ollut laseille tarvetta, kokeilin nousta 10 cm korkealle kivelle ja tunsin olevani vuorella, nauratti aivan kamalasti.
Kerron tämän siksi, koska kun minulle tuli ikänäkö ja lukulasit oli siinäkin opettelemista muistaa ottaa ne aina mukaan kotoa lähtiessä ja kotona muistaa, minne ne on laittanut. Sitten paljon myöhemmin tarvitsin kaksitehoja (Specsavers Forum) ja ei ollut niin minkäänlaisia ongelmia edes heti autolla ajaessa eikä ole sen koomminkaan ollut. Nykyään ainoastaan lukemiseen tarvittava osa pitäisi käydä tutkituttamassa ja tarvitsen vahvemmat. Optikko sanoi, että tuskin enää koskaan minulle tarvitsee kaukonäköä laseissa muuttaa.
Minulle herää kysymys, jos teillä on noin suuret vaikeudet tottua laseihin, onkohan ne liian vahvat eli vähempikin riittäisi? Tsemppiä kaikille!
Mulla vain kaksitehot, mutta tottumiseen meni noin 2 kuukautta.
En meinannut tottua millään, mutta sitten kerran sattumalta olin hämärästi valaistussa ravintolassa, ja siellä käytin niitä uusia laseja, ja huomasin että pystyin käyttämään ihan normaalisti, ja siitä asti olen käyttänyt. En tiedä miksi, mutta jotenkin se auttoi asiaa että oli sellainen hämärä, ehkä silmä tottui helpommin kun ei tarvinnut reakoida runsaaseen valoon?
päähäni laitoin ja se oli siinä, tuttuni ei sannut sopeutua ollenkaan, ei pystynyt kävelemään portaita ja tasaisellakin tunnusteli jalalla maata ennenkuin askelen uskalsi ottaa
Vierailija kirjoitti:
Kauas näkee ja lähelle mutta tietokonetyöskentely hankalaa. Ehkä se vaatisi sitten erilliset lasit?
Aikoinaan Tiimarista sai hyviä lukulaseja parilla eurolla. Ekan kerran, kun mulla todettiin tarve lukulaseille ikänäön takia, kysyin paljonko ne maksaa. 1500 € oli vastaus ja vaihto parin vuoden välein. Säntäsin suutuksissani ulos ja marssin lähellä olevaan Tiimariin ostamaan oikean vahvuiset lukulasit juurikin parilla eurolla. Sitten nauratti, kun laskin säästön :D
Jotkut puhuvat tietokonetyöskentelylaseista, muuta en niistä tiedä. Olisikohan optikkoliikkeissä valmiita tuollaisia?
Mua neuvottiin silmälääkäristä ja silmälasiliikkeestä että uusia laseja kannattaa pitää päässä ihan jatkuvasti, silloin niihin tottuu parhaiten ja nopeimmin. Jos laseja ottaa välillä pois, aivoilla kestää pitempään oppia uuteen "kuvankäsittelyyn". Laitoin siis monitehot liikkeessä päähän ja pidin niitä jatkuvasti hereillä ollessa: alussa se tuntui kamalalta ja linssien rajoja nostettiinkin kerran noin viikon kohdassa. Sen jälkeen lasit taas päähän, jatkuvast, mutta edelleen oli vaikea tottua. Ikävintä oli päänsärky ja silmien väsyminen. Näkö ja linssit tarkastettiin vielä uudelleen. Kaiken kaikkiaan meni puolisen vuotta etten enää huomannut laseja ollenkaan. 2-3 kk alussa oli siis pahinta. Liikkeessä sanoivat että joillakin harvoilla tottuminen kestää niin pitkään ja tottumisaikojen erot johtuvat heidän mukaansa pääasiassa ihmisten aivojen ja näköjärjestelmien eroista (olettaen että linssit ovat oikeanlaiset suhteessa näkökykyyn).
Ei mitään ongelmaa tottua. Laitoin päähän ja se oli siinä. Kaukonäkö -7 paikkeilla kummassakin silmässä ja nyt vielä ikänäkö lisänä. Käytän lisäksi töissä päätelaseja joissa on "neukkarivahvuus" yläosassa linssiä. Niidenkään kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Käytän niitä koko työpäivän.
Väitin aikaisemmassa viestissäni, ettei ole lasien kanssa ongelmia, mutta jonkun toisen viesti sai muistamaan, että hei, minähän luen painettua tekstiä ilman laseja! :D Miinusta on noin -10, eli lasit pienentävät niin paljon, että helpompi on panna kirja nenään kiinni (kuvaannollisesti) ja lukea ilman laseja.
Monitehoihin tottuminen voi kestää jopa viikkoja, etenkin jos lukulisää on paljon ja käytät välillä muita laseja. Ei kannata kiinnittää liikaa huomiota siihen kuinka kauan muilla on kestänyt, koska jokainen tilanne on erilainen. Jos ostit monitehosi laadukkaasta optikkoliikkeestä, siellä osataan neuvoa laseihin totuttelussa ja tiedetään, milloin on ehkä aika luopua toivosta ja vaihtaa toisenlaisiin laseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä maksoi 400€ ja heti oli sopivat. En tarvitse kuin lähilaseja, eli yläosassa ei ole vahvuuksia. Työ on asiakaspalvelua, joten en viitsi koko ajan olla repimässä laseja pois, kun tarvii koneella tehdä juttuja samalla kun asiakas seisoo tiskin takana.
Kysymys koski monitehoja, miksi vastaa, jos sinulla ei ole aiheeseen mitään kerrottavaa?
Ohis, mutta nuo lasit on kyllä monitehot ellei ne ole kaksitehot.
Vierailija kirjoitti:
En meinannut tottua millään, mutta sitten kerran sattumalta olin hämärästi valaistussa ravintolassa, ja siellä käytin niitä uusia laseja, ja huomasin että pystyin käyttämään ihan normaalisti, ja siitä asti olen käyttänyt. En tiedä miksi, mutta jotenkin se auttoi asiaa että oli sellainen hämärä, ehkä silmä tottui helpommin kun ei tarvinnut reakoida runsaaseen valoon?
Saattoihan se olla sattumaakin, että sopeuduit laseihisi juuri tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Tuota varten silmälääkäri suositteli mulle kaksia eri laseja, optikkohan olisi väkisin myynyt monitehot. Syy: montehojen lukemat olisivat menneet varastovahvuuksien yli eli kunnolla lisää rahaa heille. Erilliset lasit jäivät reilusti varastovahvuuksiin, eli pystyn hyödyntämään tuplatarjouksetkin. ihan hyvin mulla on toiminut rillien vaihtelu, mieluummin näin päin kuin jokaisissa rappusissa turvalleen.
Samoin, ei edes syvyysnäkö ongelmaa. Nykyään lukulasit vielä erikseen, koska esim.makuuasennossa monitehoilla ei näe lukea kunnolla.
Kai ne sun lasit on rajattomasti monitehot ? Tai mikä oikea termi nyt onkaan.
Nykyiset lasit Silmäasemalta , normihinta olis ollut 1400 ( kehykset vajaa 300e). Monitehot, hajataitto ja vahvuus - 2,5 noin . Ennen kaihileikkausta -8 / -10.