Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minilex: Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua

Vierailija
27.06.2024 |

"Julkisella paikalla kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua. Kuvaaminen ei myöskään edellytä lupaa. Julkiasia paikkoja ovat esimerkiksi rautatie- ja linja-autoasemat, torit, puistot, kirjastot ja muut vastaavat paikat.

:

Näin ollen siis julkisella paikalla kuvaaminen ilman henkilön lupaa on sallittua. Myöskään kuvan julkaisemista ei voida lähtökohtaisesti kieltää, mutta mikäli kuva sisältää jotain, joka voi aiheuttaa vahinkoa ja kärsimystä uhrille, kuvan julkaiseminen voi olla rangaistavaa. Lisäksi on hyvä huomata, että markkinointi- ja mainontakäyttöön on pyydettävä kuvan kohteelta lupa."

https://www.minilex.fi/q/julkisella-paikalla-kuvaaminen

Kommentit (260)

Vierailija
221/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" En jaksa uskoa, että ketään kiinnostaa onko laajassa yleiskuvassa vai ei. 

Mutta jos kuvaa jonkin seurueen, pariskunnan tai yksilön niin että hänen kaverinsa hänet tunnistaisivat, niin silloin olisi huomaavaista pyytää kuvauslupa. Samalla tulisi kysyttyä, saako kuvia ehkä julkaista joskus.

Kerran mulle on lähetetty tällainen luvallinen kuva ihan valokuvana kirjeitse, itse kertomaani osoitteeseen, kiitoksena kuvausluvasta.

Kaikki tällainen inhimillinen vuorovaikutus putoaa pois, jos kaikki vaan räpsii menemään eikä kunnioita kanssaihmisiä. "

Kyllä kanssaihmisiä voi kunnioittaa, vaikka räpsisi vain menemään. 

Joskus on hyvä ottaa ensin kuva, ja jos siitä tulee hyvä ja aikoo sen säästää ja julkaista niin sitten voi lähestyä kuvauskohdetta ja kysyä lupaa. 

Mielelläni kysyn luvan ja julkaisuluvan sekä lähetän kuvia, mutta aina se ei ole mahdollista. 

Käsität jotenkin väärin.

Ketään ei kiinnosta, jos kuvaisit ihmisvilinää.

Jos alat kuvata yhtä henkilöä tai seuruetta bondaamatta niin kuvaamisesi on *vaivaannuttavaa*. Ei 'huomaamatonta'. Jos kuvaat julkaisutarkoituksessa, niin osaat kysyä luvan ja hankkia malleja. 

Jos menet kaupungin vilinään kuin eläintarhaan ja kohtelet kanssaihmisiä kuin henkilökohtaista patsaspuistoasi, niin äreitä ohikulkijoita tulee riittämään kohdallesi jatkossakin. Koska olet mäntti. Etenkin nyt, kun sinulle on kirjallisesti selitetty ihan peruskäytöstapoja sen takia, että on pieni mahdollisuus että olet vain ajattelematon.

Vierailija
222/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ja tietysti lähtökohtana on, että jos kuvien ottamiseen liittyy salamyhkäisyyttä eikä sanota kohteelle edes moi, niin käytös on epäilyttävää ja ikävää. Normaali ihminen osaa esim. tervehtiä. Jos kuvaaja välttelee ihan perus vuorovaikutusta kuvauskohteiden kanssa, niin totta kai sitä oletetaan, että kuvaamisessa on jotain hämärää! "

Jos menen kaupungille ottamaan kuvia ihmisistä, siihen ei liity mitään salamyhkäisyyttä. 

Eikä myöskään ikävää tai epäilyttävää käytöstä. Otan vain niitä kuvia. Yleensä olen aika syventynyt. 

Yleensä otan satoja kuvia yhden päivän aikana.

Kotona katson mitkä ovat hyviä, yleensä ehkä joku parikymmentä hyvää kuvaa löytyy. Loput menee roskiin heti. 

En välttele vuorovaikutusta, mutta en voi mitenkään juosta ihmisten perässä. Monesti olen ottanut kuvan ja henkilö on jo kaukana ennen kuin ehdin sinne asti koska mulla on niin tehokas objektiivi etten ole ihan lähellä kuvaamassa. Suurin osa ihmisistä ei välitä yhtään,  kun näkevät mut kuvaamassa, ihan pari tyyppiä on tullut jotain puhumaan mulle. 

Joskus jos ihminen on paikallaan ja olen mennyt puhumaan, mua on katsottu kuin jotain hullua. Moni lähtee pois jos vieras ihminen tulee puhumaan tai ei vastaa tervehdykseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Ja tietysti lähtökohtana on, että jos kuvien ottamiseen liittyy salamyhkäisyyttä eikä sanota kohteelle edes moi, niin käytös on epäilyttävää ja ikävää. Normaali ihminen osaa esim. tervehtiä. Jos kuvaaja välttelee ihan perus vuorovaikutusta kuvauskohteiden kanssa, niin totta kai sitä oletetaan, että kuvaamisessa on jotain hämärää! "

Jos menen kaupungille ottamaan kuvia ihmisistä, siihen ei liity mitään salamyhkäisyyttä. 

Eikä myöskään ikävää tai epäilyttävää käytöstä. Otan vain niitä kuvia. Yleensä olen aika syventynyt. 

Kotona katson mitkä ovat hyviä, yleensä ehkä joku parikymmentä hyvää kuvaa löytyy. Loput menee roskiin heti. 

En välttele vuorovaikutusta, mutta en voi mitenkään juosta ihmisten perässä. Monesti olen ottanut kuvan ja henkilö on jo kaukana ennen kuin ehdin sinne asti koska mulla on niin tehokas o

Eikö tuo molemminpuolinen välttely ja karttelu kerro itsellesi yhtään mitään? Edes niin kuin vihjeenä? Vinkkinä? Ei? Karmivaa.

Vierailija
224/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Käsität jotenkin väärin.

Ketään ei kiinnosta, jos kuvaisit ihmisvilinää.

Jos alat kuvata yhtä henkilöä tai seuruetta bondaamatta niin kuvaamisesi on *vaivaannuttavaa*. Ei 'huomaamatonta'. Jos kuvaat julkaisutarkoituksessa, niin osaat kysyä luvan ja hankkia malleja. 

Jos menet kaupungin vilinään kuin eläintarhaan ja kohtelet kanssaihmisiä kuin henkilökohtaista patsaspuistoasi, niin äreitä ohikulkijoita tulee riittämään kohdallesi jatkossakin. Koska olet mäntti. Etenkin nyt, kun sinulle on kirjallisesti selitetty ihan peruskäytöstapoja sen takia, että on pieni mahdollisuus että olet vain ajattelematon. "

Luuletko, etteivät valokuvauksen opinnoissa opettajat keskustele tästä aiheesta valokuvauksen oppilaiden kanssa?

Olemme katsoneet koulussa useiden katuvalokuvaajien töitä eri vuosikymmeniltä ja on selvää, että useissa kuvissa kuvat on otettu tilanteesta ilman että kuvattava on siitä tietoinen. Kyse on dokumentaarisuudesta. Jos kuvaaja tekee läsnäolonsa tiettäväksi, hän vaikuttaa kuvaan. Autenttisuus kärsii. 

Olet itse käsittänyt jotain väärin. Katuvalokuvaus on tilannekuvausta. Tilanne ehtii mennä ohi, jos menet ensin kysymään lupaa.

Julkaiseminen ja kuvaaminen ovat eri asioita: Jos kuva on onnistunut ja sen aikoo julkaista, voi kuvatun henkilön perään lähteä ja pyytää julkaisulupaa. Mutta koska julkisilla paikoilla kuvatut kuvat saa julkaista elleivät ne riko muita lakeja, niin julkaisulupaa ei ole pakko joka kuvan kohdalla kysyä. 

Tiedoksi, että jos on hyvä teleobjektiivi niin yksittäistä henkilöä ja seuruetta voi helposti kuvata heidän sitä huomaamatta. Lisäksi tuo henkilö tai seurue saattaa olla keskellä ihmisvilinää ja usein onkin. 

Ilmeisesti myös maailmankuulut katuvalokuvaajat ovat sitten kaikki mänttejä. Tämä mäntteyden laji on keksitty kauan ennen syntymääni. 

https://blog.kuulu.fi/katuvalokuvaus-vinkit

Vierailija
225/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En välttele vuorovaikutusta, mutta en voi mitenkään juosta ihmisten perässä. Monesti olen ottanut kuvan ja henkilö on jo kaukana ennen kuin ehdin sinne asti koska mulla on niin tehokas o

Voi huhhuh, ahdistelet ihmisiä kadulla kamerasi kanssa omaksi iloksesi vaikka näet etteivät tykkää tulla häirityiksi. Toivottavasti joku, jossain ja jonain päivänä runnoo leegosi asfaltille.

Vierailija
226/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyykin huomenna kauppakeskuksessa kuvailla miesten peppuja. T. 👵

mieluiten etumusta, tai ehkä hartioita, voi sitten nauraa pullonkauloille

Vierailija
227/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan tätä lakia käytännössä tulkitaan jos salaa kuvataan naisten takapuolia ja näiden kuvien sisältöä ruoditaan porukalla netissä? Mielestäni seksuaaliset häirinnän tunnusmerkit ainakin täyttyvät. 

Vierailija
228/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Eikö tuo molemminpuolinen välttely ja karttelu kerro itsellesi yhtään mitään? Edes niin kuin vihjeenä? Vinkkinä? Ei? Karmivaa. "

Ei, koska se on opetettu mulle koulussa. Ihan julkisin verovaroin ylläpidetyssä koulussa. 

Katukuvaus on taidelaji johon liittyy paljon tekniikoita, joiden tarkoitus on ettei kuvattava huomaa tulleensa kuvatuksi. 

Jos ihminen tietää että häntä kuvataan, se näkyy kuvassa. Jos kuvaaja huomaa jonkun spontaanin tilanteen, hän ottaa siitä kuvan. Ei hän odota, että tilanne menee ohi ja menee kysymään esim. 

" Voisitko vielä juosta halaamaan kaveriasi jälleen näkemisen riemussa, että saisin siitä kuvan? "

Koska silloin kyseessä ei olisi enää dokumentaarinen kuva vaan rakennettu valokuva. 

Näistä on ihan kursseja. Mieti. Pervåkursseja oikein. 😆 

Lehtikuvaajat harrastavat tätä myös. 

Vierailija
229/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lakiin kirjoitettu et saa kuvata. Uliskaa yhyy =)) 

Vierailija
230/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Voi huhhuh, ahdistelet ihmisiä kadulla kamerasi kanssa omaksi iloksesi vaikka näet etteivät tykkää tulla häirityiksi. Toivottavasti joku, jossain ja jonain päivänä runnoo leegosi asfaltille. "

En ahdistele ketään. Kuvaan ihmisiä arkisissa kiireissään ja menoissaan kaupunkiympäristössä. 

En tunge kameraa kenenkään naamalle tai häiritse ketään, ainakaan tahallani. 

Nimenomaan pysyn riittävällä etäisyydellä, etten häiritse. Jos olen juuri kuvaamassa jotain muuta, ja joku sattumalta tulee siihen eteen ja häiriintyy, niin sille en voi mitään. Ne tahattomat kuvat poistan. 

Ihan normaalia valokuvausta josta kenenkään ei tarvitse vetää herneitä nenään eikä runnoa mitään keneltäkään. 

Toivot että joku rikkoo lakia ja pahoinpitelee sulle täysin vieraan ihmisen joka ei ole tehnyt mitään pahaa eikä rikkonut mitään lakeja. Ookoo...

Huom, mä en koskaan kuvaisi kenenkään takapuolia jossain karkkihyllyllä vaikka se kuinka laillista onkin. 

Vierailija
231/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Luvatta kuvaaminen perustuu yllä näkyvän ^ kaltaisten ihmisten sielunmaisemaan.

Hyviä nenännyrpistyksiä teille jatkossakin. Eww.

Vierailija
232/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan tätä lakia käytännössä tulkitaan jos salaa kuvataan naisten takapuolia ja näiden kuvien sisältöä ruoditaan porukalla netissä? Mielestäni seksuaaliset häirinnän tunnusmerkit ainakin täyttyvät. 

Voi olla että täyttyvät. Ahdistelua. Kukaan asiallinen julkisilla paikoilla ihmisiä kuvaava ei ahdistele muita ja lataa vieraiden ihmisten pyllykuvia nettiin arvosteltavaksi. 

Vierailija
233/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Voi huhhuh, ahdistelet ihmisiä kadulla kamerasi kanssa omaksi iloksesi vaikka näet etteivät tykkää tulla häirityiksi. Toivottavasti joku, jossain ja jonain päivänä runnoo leegosi asfaltille. "

En ahdistele ketään. Kuvaan ihmisiä arkisissa kiireissään ja menoissaan kaupunkiympäristössä. 

En tunge kameraa kenenkään naamalle tai häiritse ketään, ainakaan tahallani. 

Nimenomaan pysyn riittävällä etäisyydellä, etten häiritse. Jos olen juuri kuvaamassa jotain muuta, ja joku sattumalta tulee siihen eteen ja häiriintyy, niin sille en voi mitään. Ne tahattomat kuvat poistan. 

Ihan normaalia valokuvausta josta kenenkään ei tarvitse vetää herneitä nenään eikä runnoa mitään keneltäkään. 

Toivot että joku rikkoo lakia ja pahoinpitelee sulle täysin vieraan ihmisen joka ei ole tehnyt mitään pahaa eikä rikkonut mitään lakeja. Ookoo...

Huom, mä en koskaan kuvaisi kene

Ei sillä ole väliä mitä armollisesti ihmisessä kuvaat tai et, kun kuitenkin teet niin lupaa kysymättä, tämän rauhaa ja yksityisyyttä häiriten, etkä voi mitenkään tietää minkälaisia seurauksia kuvan julkistaminen kenties aiheuttaa kyseiselle ihmiselle vieläpä näin nettiaikakaudella.

Se että jokin asia on laillista ei tarkoita sitä etteikö se voisi olla totaalisen kusipäistä.

Vierailija
234/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkuthan katukuvaajat pitävät ihan nimellään näyttelyitä. En ole koskaan kuullut että joku olisi mennyt pahoinpitelemään valokuvaajan. 

Kannattaisi muistaa että erilaisilla asetuksilla ja eri kuvakulmista voi ottaa ihmisistä kuvia, joista heitä ei edes tunnista. 

Valitatko myös valokuvausliikkeille ja kouluille aiheesta...?

Esim. Mitä vikaa on näissä esimerkkikuvissa? Loukkaako nämä joitain?

https://asiakaspalvelu.rajalacamera.fi/hc/fi/articles/4412608769553-Onn…

Vierailija
235/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, silloin jos uskoo, että kamera vangisee sielun tai on muutoin sielulle haitaksi. Onhan Ihminen Raamatunkin mukaan luotu Jumaln kuvaksi.

Uskonrauhan rikkominen

Joka

1) julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa (267/1922) tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä, tai

2) meluamalla, uhkaavalla käyttäytymisellään tai muuten häiritsee jumalanpalvelusta, kirkollista toimitusta, muuta sellaista uskonnonharjoitusta taikka hautaustilaisuutta,

on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Vierailija
236/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just katsoin facessa, että puolituttu (ulkomaalainen) oli jakanut videon julkiselta rannalta...hyvin näkyy ihmisten naamat ja vähän muutakin.

Vierailija
237/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen jatkossa videoimaan jokaisen, joka salakuvaa naisia. Videot sitten nettiin vaan. 

Teeppä niin.

Vierailija
238/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ei sillä ole väliä mitä armollisesti ihmisessä kuvaat tai et, kun kuitenkin teet niin lupaa kysymättä, tämän rauhaa ja yksityisyyttä häiriten, etkä voi mitenkään tietää minkälaisia seurauksia kuvan julkistaminen kenties aiheuttaa kyseiselle ihmiselle vieläpä näin nettiaikakaudella.

Se että jokin asia on laillista ei tarkoita sitä etteikö se voisi olla totaalisen kusipäistä. "

1. Et voi tietää julkaisenko kuvan jonka otan. 

2. Kuvia otetaan julkisilla paikoilla monenlaisia esim. Selfieitä ja videoita koko ajan niin, että taustalla näkyy muitakin ihmisiä. Julkisella paikalla liikkuessa se pitää vain kestää. Turistit ottavat kuvia ja katunäkymistä otetaan kuvia, ja niitä ladataan nettiin. Järjestelmäkameralla otetut kuvat eivät eroa tästä. Miksi valitat vain järkkärillä kuvaavalle...?

3. En häiritse rauhaa ja yksityisyyttä mitenkään. Saatan olla hyvin kaukana ottamassa kuvaa. Metrien päässä. Hyvällä teleobjektiivilla vaikka kymmenen metrin päässä. En ehdi perääsi kyselemään enkä häiritsemään vaikka haluaisinkin. 

Olkoon sitten kusipäistä. Voit tulla valittamaan sitten mulle vaikka kasvotusten kun mulla on näyttely, tai vaikka kaikille katuvalokuvaajille. Ei voi mitään. 🤷

Vierailija
239/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattivalokuvaajien ohjeistus: 

http://www.valokuvaajaksi.fi/valokuvaajan-tyo/mita-saa-kuvata/

Ammatikseen valokuvaajina työskentelevillä on totta kai löysemmät säännöt. Nyt puhutaan ylilaudan inceleistä. 

Vierailija
240/260 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Luvatta kuvaaminen perustuu yllä näkyvän ^ kaltaisten ihmisten sielunmaisemaan.

Hyviä nenännyrpistyksiä teille jatkossakin. Eww.

Kato, tällaisella objektiivilla kun kuvaa niin ei tarvitse mennä lähellekään ihmistä: