Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko henkilökortti pakollinen?

Vierailija
27.06.2024 |

tai joku passi ?

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haet henkilökortin sinulta otetaan myös sormenjäljet. Eli jos teet rikoksen josta jää sormenjälki he saa tuolla rekisterillä kiinni ?

Vierailija
62/95 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti on. Jos sun pitää asioida esim pankissa sinne ei käy kuin passi tai henkilökortti. Joskin tarve vaihtelee. Itse olen käynyt ehkä kerran kolmessa vuodessa pankissa. Ajokortti ei ole henkilöllisyystodistus vaan todistus ajo-oikeudesta

Ajokortti käy henkkarina monessa paikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankissa henkkaria tarvii vain verkkopalvelutunnusasioissa. Muut asiat hoituu ajokortillakin.

Ei hoidu asuntokaupat.

Kyllä hoituu, kokemusta on tältä vuodelta. Toki voi riippua pankkiryhmästä.

Missä pankissa onnistui?

Ainakin Osuuspankissa. Ei passia tarvitse kuin ulkomaanmatkoilla.

Vierailija
64/95 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökortti maksaa muutaman vaivaisen kympin, ja on voimassa viisi vuotta. Helpompaa vaan hankkia se, kuin jäädä odottelemaan missä virastossa tai pankissa tulee seuraavaksi seinä vastaan. Passikin toki käy, mutta on aika iso kaiken aikaa mukana roudattavaksi. Henkilökortti on luottokortin kokoinen, ja helppo pitää koko ajan matkassa.

Itselläni on passi melkein aina povitaskussa. Henkilökortilla ei tee yhtään mitään.

Vierailija
65/95 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ainakaan ole kuin ajokortti ja on aina kelvannut joka paikkaan.

Koska olet viimeksi käynyt pankissa?

Yritin operoida S-biilissä omaa tiliäni siinä onnistumatta kun ei ole virallisia henkkareita. Osoitteen sain päivitettyä - pitkin hampain tosin - ajokorttia henkkarina käyttäen.

Vierailija
66/95 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole pakollinen. Itse pärjännyt ihan ajokortilla henkilöllisyyttä tunnistettaessa. Toki, jos matkustelet ja haluat esim. uuden pankin asiakkaaksi tarvitsen sellaisen..

Vierailija
67/95 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka tulee poikkeuslaki voimaan, tai sotatila tai muu, on oltava henkilötodistus, että voi todistaa sen, että on juuri se henkilö, joka sanoo olevansa.

Poikkeuslakien aikana poliiseilla ja kaikilla viranomaisilla on laajat oikeudet kansalaisia kohtaan.

Ilman virallista henkilötodistusta oleva henkilö voidaan pidättää.

Sillä hänhän voi olla vaikka vakooja tai muu vastaavaa, kuten vankikarkuri ym.

Vierailija
68/95 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankissa henkkaria tarvii vain verkkopalvelutunnusasioissa. Muut asiat hoituu ajokortillakin.

Ei kelpaa ajokortti enää mihinkään pankkikonttorilla, lainsäädäntö on muuttunut. Ainoastaan voimassa oleva passi tai henkilökortti käy, riippumatta siitä mitä asiaa olet hoitamassa.

Ei ole muuttunut.

Vierailija
69/95 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa edes kirjastokorttia, ellei ole esittää kuvallista henkilökorttia.

Kaikissa kirjastoissa ei kelpaa enää ajokortti hlötodistukseksi.

Eikä kelpaa pankkeissakaan.   Jos joku pankkivirjailija hyväksyy ajokortin hlötodistuksena, hän toimii pankin ohjeistusta ja sääntöjä vastaan.

Vierailija
70/95 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on rikollisten helppo väärentää.

Henkilökortti on vaikeampi väärentää.

Passi vaikein, passissa kun on biologinen tunniste.

Vierailija
71/95 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti on rikollisten helppo väärentää.

Henkilökortti on vaikeampi väärentää.

Passi vaikein, passissa kun on biologinen tunniste.

Biologinen tunniste? Onko siellä kantajansa karvoja?

Vierailija
72/95 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä kelpaa pankkeissakaan.   Jos joku pankkivirjailija hyväksyy ajokortin hlötodistuksena, hän toimii pankin ohjeistusta ja sääntöjä vastaan.

Multa kysyttiin pankissa passia Vanhemmalta naiselta min jälkeeni puolestaan henkilökorttia. Riippuu ihan virkailijasta mitä kysyy. 

Vastasin itse toki ei, koska tiesin henkilökortin käyvän ja tiesin ettei virkailijan sanoihin kannata 100% luottaa. 

Vierailija
73/95 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti on. Jos sun pitää asioida esim pankissa sinne ei käy kuin passi tai henkilökortti. Joskin tarve vaihtelee. Itse olen käynyt ehkä kerran kolmessa vuodessa pankissa. Ajokortti ei ole henkilöllisyystodistus vaan todistus ajo-oikeudesta

Ajokortti käy henkkarina monessa paikassa.

Myös passi käy. Tai henkilökortti.

Vierailija
74/95 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa kysyttiin pankissa passia Vanhemmalta naiselta min jälkeeni puolestaan henkilökorttia. Riippuu ihan virkailijasta mitä kysyy. 

Vastasin itse toki ei, koska tiesin henkilökortin käyvän ja tiesin ettei virkailijan sanoihin kannata 100% luottaa. 

Minä taas vastasin kyllä ja sama todistus kyseessä. Sama kokemus että vanhemmalta ihmiseltä kysytään eri todistusta kuin nuoremmalta. 

Vierailija
75/95 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa jos on onnistunut järjestämään elämänsä niin, ettei tarvitse esimerkiksi pankkikonttorissa asioida tai matkustaa Suomen rajojen ulkopuolelle, pärjää ilman passia tai henkilökorttia. Kuitenkin saattaa tarve pankissa asioimiseen tulla yllättäenkin, esimerkiksi perintöasioissa tai (asunto-)osakekaupoissa.

Kenelle tulee asunto-osakekaupat yllättäen? Ei tiedä etukäteen, että on ostamassa tai myymässä asunto-osakkeet

Vierailija
76/95 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä todistat henkilöllisyyden, jos ei ole passia eikä henkilökorttia?

No missä se henkilöllisyys pitää todistaa?

Vierailija
77/95 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa jos on onnistunut järjestämään elämänsä niin, ettei tarvitse esimerkiksi pankkikonttorissa asioida tai matkustaa Suomen rajojen ulkopuolelle, pärjää ilman passia tai henkilökorttia. Kuitenkin saattaa tarve pankissa asioimiseen tulla yllättäenkin, esimerkiksi perintöasioissa tai (asunto-)osakekaupoissa.

Ruotsiin ja Norjaan voi matkustaa ilman henkilökorttia tai passia.

Vierailija
78/95 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin lapset sai vähän aikaa sitten kirjastokortit ilman mitään todistuksia tai kortteja.

Vierailija
79/95 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä voi olla matkaa poliisille tai valokuvaamoon jopa 100 km, tai ylikin. En rutisisi jos olisikin vain 25 km. Kaikki eivät asu palvelujen lähellä.

Kortin voi tilata verkosta, ja hakea paikalliselta postiasiamieheltä, toki tuolloin tarvitsee passin. Ilman passia toki vaatii poliisiasemalla käynnin. Valokuvaamoa ei tarvita, jos osaa edes kuvankäsittelyn alkeet, ja käsittelyllä tarkoitan siis rajaamista ja kuvatiedoston kokoa, muulla tavalla muokkaaminen on kiellettyä. Siinä säästää samalla kuvan hinnan. Itse hankin juuri vuodenvaihteessa uuden passin ja henkilökortin, ja otin kuvan omalla kännykällä. Vaatii hieman zoomia ja etäisyyttä, eli selfiekamera ei käy, mutta kyllä siitä selviää. Ohjeet löytyy netistä.

Tässä taas pidetään niin mahdottoman kätevänä kun voi itse tehdä tällaisen asian,

Hän lähettää myös sormenjäljet netissä.

Vierailija
80/95 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökortti maksaa muutaman vaivaisen kympin, ja on voimassa viisi vuotta. Helpompaa vaan hankkia se, kuin jäädä odottelemaan missä virastossa tai pankissa tulee seuraavaksi seinä vastaan. Passikin toki käy, mutta on aika iso kaiken aikaa mukana roudattavaksi. Henkilökortti on luottokortin kokoinen, ja helppo pitää koko ajan matkassa.

Se maksaa 63 euroa. En minä passia ikinä mukana missään kanna, vain kun matkustaessa tarvii. Henkilökorttia en omista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän