ASP-tili ja velka
Olen säästänyt ASP-tilille hetken ja kasassa nyt 3000€. Nyt samanaikaisesti olen kuitenkin velkaantunut vuosien saatossa ja luotoilla 5000€ maksettavaa. Onko järkevää purkaa sopimus ja maksaa velkoja? Saako tilin vielä avattua uudestaan? Kiitos ennakkoon asiallisista vastauksista.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Sulkisin ASP-tilin, jos asunnon ostaminen ei ole ihan lähiaikoina ajankohtaista. Muutenkin säästötileille maksetaan nykyisin ihan kohtuullista korkoa, joten säästää voi myös sellaiselle jonkun aikaa, kunnes saat velan kuitattua ja ASP-tilin avaaminen on jälleen ajankohtaista.
Joo ehkä typerää makuuttaa rahoja tuolla tilillä ja maksella velasta vaan enemmän korkoja.
Sinä maksat tuosta velasta nyt yli 700 € vuodessa korkoa, jos koko velan korko on tuo, mitä mainitsit.
Itseä kyllä arveluttaa se, että käykö tässä niin rahat tulee maksettua luottokortille ja taas käytettyä sitä uudestaan niin sitten menee säästötki ja jäljellä vaan velkaa. En siis luota itseeni.
Vierailija kirjoitti:
Itseä kyllä arveluttaa se, että käykö tässä niin rahat tulee maksettua luottokortille ja taas käytettyä sitä uudestaan niin sitten menee säästötki ja jäljellä vaan velkaa. En siis luota itseeni.
No sitten ihan ensimmäisenä asetat omaehtoisen luottokiellon ja lopetat kyseisen luottokortin.
Luottokortin lopettaminen on kyllä käynyt mielessä, mutta jos lopetan asp-tilin sekä luottokortin niin mikäli joku hätä tulee eikä puskuria ole niin olen pulassa.
En oikein tiedä mitä tässä kannatta tehdää, olen ahdistunut tilanteestani.
Vierailija kirjoitti:
Luottokortin lopettaminen on kyllä käynyt mielessä, mutta jos lopetan asp-tilin sekä luottokortin niin mikäli joku hätä tulee eikä puskuria ole niin olen pulassa.
Jos sulla on varaa maksella niitä lyhennyksiä niin on silloin varaa myös säästää. Jos olisi se 5 tonnia säästötilillä yllättävien menojen varalle niin saisi joka vuosi 3-4% korkoa siihen päälle. Vähän itsekuria nyt
Lopetat säästämisen asialle nyt ja keskityt sen velan maksuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on varaa maksella niitä lyhennyksiä niin on silloin varaa myös säästää. Jos olisi se 5 tonnia säästötilillä yllättävien menojen varalle niin saisi joka vuosi 3-4% korkoa siihen päälle. Vähän itsekuria nyt
Olet oikeassa, myönnän olevani surkea näissä raha-asioiden hoidossa :(
Minä lopettaisin aspin ja maksaisin velat mahdollisimman nopeasti pois. Ja päättäisin vaan, että luottokorttia en käytä, jos ei ole kyseessä äärimmäinen hätätilanne. Ja jos et luota, että osaat olla käyttämättä luottokorttia, niin sitten kortin lopettaminen ja se omaehtoinen luottokielto.
Laitan pankkiin viestiä, haluan saada nämä velat pois mahd. nopeasti.
Velat nyt minimiin tietenkin! Ainoa järkevä päätös.
Ja helvattaan se luottokortti jos et luota itse itseesi!
Ei siinä muuta ongelmaa ole kuin, se että samat ehdot pitää täyttyä. Eli lähinnä ikä, jos riittää niin ei pitäisi olla ongelmaa. Pankki toki tietää paremmin, minun aspistani on aikaa.
Ikä näyttäisi olevan 44, minä olen 35 eli ehdin vielä sitten mikäli haluan avata vielä.
Nyt kun säästötilien korkotaso on tullut jo melko paljon alaspäin, niin ASP-laina lienee taas ihan järkevä vaihtoehto asuntosäästäjälle? Lueskelin https://asp-laina.fi/ -sivustolta, että mikäli korkotaso alkaa taas nousta ylöspäin (yli 3,8 %), niin lainaan tulee valtion 70-prosenttisesti kuittaama korkokatto. Pitääkö tämä paikkansa?
Ei ole ajankohtaista ainakaan nyt kolmeen vuoteen asunnonosto. Ennemminkin mielessä ollut tuollainen asumisoikeusasunto.