Lestadiolaisuudesta lähteminen
Hei!
Olen 20 vuotias nuori mies ja miettinyt 5 vuotta lähtöä lestadiolaisuudesta. Joku varmaan ajattelee, että lähde jos ei kiinnosta. Ongelmani on se, että olen on/off lesta. Alkaa ärsyttämään kahden välillä hyppiminen ja kaapissa oleminen. Tässä ei oo kyse homoudesta.
Musaa kuuntelen päivittäin salaa. Eniten ärsyttää se, että tupakointi on ok, mutta ehkäisy on syntiä. Ehkäisy tässä tapauksessa taitaa olla suurin syy mahdolliseen lähtöön liikeestä. Tämän takia on jäänyt parisuhdekin kokeilematta. Ei kiinnosta hankkia 10 lasta.Ei ole vieläkään pokkaa sanoa kenellekään mitään sosiaalisen paineen takia.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erotettujen karttamisvaatimus on järkyttävä.
Ei lestadiolaisuudessa ole sellaista. - ex-vl
Eihän Jehovan todistajien tiedottajakaan myönnä, että siinä porukassa olisi. Ja lehmät lentää.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä lestadiolaisia. Esim. television katselu on aivan kauheeta syntiä, koska sieltä tulee sitä ja sitä. Mutta nettiä ei kielletä, vaikka siellä sitä kaikkea paholaisesta lähtöisin olevaa on paljon enemmän kuin mitä telkkarista näkee. Hirveä ristiriita. Ja alkoholin käyttö on kielletty, mutta sitten saa ihan vapaasti tupakoida ja hommata keuhkosyövän ym. mitä tupakoinnin myötä tulee. Eiköhän se ole aivan yhdentekevää, tuhoaako sitä elintavoillaan keuhkot vai maksan. Näitä mä en oo ikinä oppinut ymmärtämään. Muutenkin pehmeet jutut.
Kun televisio tuli Suomeen, se oli aluksi hyväksytty myös lestadiolaisten keskuudessa. Sitten jossain vaiheessa 60l. ainakin vanhoillislestadiolaisuudessa television katselu kiellettiin. Sitten kun tietokoneet ja netti tulivat, niitä ei edes joiltain osin kielletty. Ymmärrettiin varmaan, ettei kieltäminen olisi mahdollista. Tällä hetkellä tilanne on aika absurdi: monet lestadiolaiset tai ainakin juuri vl-väki suhtautuu yhä torjuen televisioon, mutta netistä sitten katsotaan televisiota ja paljon muuta. En ole nähnyt vl-johtajien kantaa asiaan. - ex-vl, vl-väkeä lähipiirissä
Voi voi kun ei pitäisi keksiä omasta päästä mitään perinnäissääntöjä, eikä ainakaan palvoa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmänpalvontahan on toki yks vaihtoehto. Muiden lestojen läsnäollessa teet niin kuin pitää, mutta salaa sitten juot ja harrastat irtoseksiä ja katot telkkaria.
Eikös Jehova Jumala kuitenkin näe, vaikka teetkin syntiä salaa?
Näkee näkee, mutta ei noita itse keksittyjä sääntöjä Jehovan takia noudateta, vaan muiden ihmisten.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä kannattaa tehdä selkeä päätös ja lähteä. Todeta rauhallisesti kyselijöille, että näin nyt on.
Tuo helvetin pelko on surullista. Kiinnostaako luterilainen kirkko? En kysy tuputusmielessä, vaan siinä mielessä että saisit tyhjiön uskon suhteen täytetyksi.
Sanoisin myös, että vältä päihteitä. En toki tiedä oletko niistä edes kiinnostunut, mutta joskus entiset vl:t tuli baarissa kännissä vastaan. Ei pari lasillista ketään tapa mut niistä ei pidä tulla tapa.
Valtion kirkossa ei tarvitse kadotusta pelätä, eikä vaivata päätään synnillä tai parannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä kannattaa tehdä selkeä päätös ja lähteä. Todeta rauhallisesti kyselijöille, että näin nyt on.
Tuo helvetin pelko on surullista. Kiinnostaako luterilainen kirkko? En kysy tuputusmielessä, vaan siinä mielessä että saisit tyhjiön uskon suhteen täytetyksi.
Sanoisin myös, että vältä päihteitä. En toki tiedä oletko niistä edes kiinnostunut, mutta joskus entiset vl:t tuli baarissa kännissä vastaan. Ei pari lasillista ketään tapa mut niistä ei pidä tulla tapa.
Valtion kirkossa ei tarvitse kadotusta pelätä, eikä vaivata päätään synnillä tai parannuksella.
No sehän on ihan selvä! Valtion kirkolle kelpaa kuka tahansa murrhamies tai peddoffiili tai räsänen tai minkälainen seksuaalistelija tahansa, kunhan maksaa kirkolle veroa, että piispoille järjestyy kymppitonnin liksat ja hienot asunnot ja luottokortit ja kokista. Money talks.
Vierailija kirjoitti:
Erotettujen karttamisvaatimus on järkyttävä.
Ap on lestadiolainen. Ei Jehovan todistaja.
Joko lähdetään tai ei. Mutta ei rampata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tästä helvetin pelosta pääsee eroon? Välillä sekin ahdistaa.
Ulkopuolella sitä ei olekaan. Monet uskomukset raukeavat yhteisön myötä.
Ai. En ole ikinä ollut lestadiolainen, mutta kyllä helvetin pelko tuli kun tajusin että helvetti on totta, vasta uskoontulo vapautti. Se toki Jumalan teko, ei oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin itse ns ovet paukkuen kotoa 17 vuotiaana, syy oli lestadiolaisuudessa jossa vanhempani olivat todella konservatiivisia eivätkä hyväksyneet asiaa. Pienellä paikkakunnalla aiheutti paheksuntaa ja kuiskuttelua.
Muutin muualle ja aloin elää haluamaani tavallista elämää. Alkoholia käytin vain juhlissa, muihin päihteisiin en koskenut. Onneksi minulla oli ystäviä uskonnon ulkopuolelta ja lisäksi entisiä lestadiolaisia. Välit perheeseen korjautuivat pikku hiljaa kun he hyväksyivät lähtöni- suurin osa perheestänikään ei enää kuulu lestadiolaisuuteen.
Uskoin ja uskon edelleen jumalaan mutta en samalla tavalla kuin lestadiolaiset.
Nauti elämästäsi, lähde nuorena mutta älä tee siitä numeroa. Seuroissakin voi käydä satunnaisesti jos siltä tuntuu. Jaa ajatuksia ystävien kanssa ja punnitse sanasi tarkkaan.
Jos niistä lestoista lähtee ja toivottava
Minä tykkään käydä kirkoissa ja laulaa (vanhoja, ei uusia yäk) virsiä. Olen ateisti, mutta uskonnollisesta suvusta. Nämä asiat ovat minusta mukavia ja rauhoittavia. Kyllä omasta kulttuuristaan voi nauttia ilman että ahdistuu. Olen kyllä jo keski-ikäinen ja ehkä ap:n pitää ensin kasvaa ja tehdä elämästään omansa näköinen ja sen jälkeen voi enempi objektiivisesti suhtautua noihin asioihin.
Mun tuntemat vl:t kyllä katsoo telkkaria, naiset meikkaavat hillitysti, kuuntelevat musiikkia, mutta eivät tanssi tai käytä alkoholia. Osalla on paljon lapsia, osalla ei yhtään ja osalla vain muutama. Ehkäisyyn ei enää suhtauduta kovin jyrkästi. Kaikkia yhdistää se, etteivät halua uskostaan puhua ja ikäänkuin salailevat lestadiolaisuuttaan, jopa lähimmiltä ei-lestadiolaisystäviltään. Minusta tämä on harmi, koska aiheesta olisi mukava keskustella.
Ap:lle neuvoni on terapiaan hakeutuminen, jotta saat työkaluja ja perspektiiviä pelkoihisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin itse ns ovet paukkuen kotoa 17 vuotiaana, syy oli lestadiolaisuudessa jossa vanhempani olivat todella konservatiivisia eivätkä hyväksyneet asiaa. Pienellä paikkakunnalla aiheutti paheksuntaa ja kuiskuttelua.
Muutin muualle ja aloin elää haluamaani tavallista elämää. Alkoholia käytin vain juhlissa, muihin päihteisiin en koskenut. Onneksi minulla oli ystäviä uskonnon ulkopuolelta ja lisäksi entisiä lestadiolaisia. Välit perheeseen korjautuivat pikku hiljaa kun he hyväksyivät lähtöni- suurin osa perheestänikään ei enää kuulu lestadiolaisuuteen.
Uskoin ja uskon edelleen jumalaan mutta en samalla tavalla kuin lestadiolaiset.
Nauti elämästäsi, lähde nuorena mutta älä tee siitä numeroa. Seuroissakin voi käydä satunnaisesti jos siltä tuntuu. Jaa ajatuksia ystävien kanssa ja punnitse sanasi tarkkaan.
Jos niistä lestoista lähtee ja toivottava
Seurat on usein ainoa paikka tavata laajaa sukua ja kaikkia ystäviä. Ei kenenkään kotiin mahdu kutsumaan edes murto-osaa läheisistä, kun suvut ovat niin valtavia. Uskonnon merkitys ei kaikille ole seurojen pääasia, eikä varsinkaan liikkeestä eronneelle.
Muista ap että Jumalan armo ei ole sidottu mihinkään liikkeeseen.
Ihan vapaasti voit lähteä yhteisöstäsi, silti uskoa että armo kannattelee sinua.
Minä lähdin aikoinaan ollessani 24-vuotias. Kyse ei ollut niinkään siitä, että olisin alkanut ajattelemaan yleismaailmallisesti liberaalimmin, vaan koin ettei liikkeen sisällä useinkaan toimittu omien arvojen tai raamatun oppien mukaan. Esimerkiksi kilpaurheiluun ei saanut osallistua, tai mennä katsomaan kilpaurheilupelejä. Silti sitten sitä kilpaurheilua kuitenkin tapitetaan netin kautta kun Suomi pelaa MM-jääkiekkoa tms. Lisäksi monet julkisesti kommentoivat jänniä urheilupelejä sosiaalisessa mediassa, näin tekivät jopa vl-papit, että kun jännittää tuleva Suomen peli tai yleisurheilun arvokisat kun on miesten keihäsfinaali.
Sitten yksi oli taloudellinen ahneus. Se on yksi merkittävimmistä vaaroista, josta Raamattu varoittaa ihmisiä. VL.n liikkeen sisällä oli paljon yrittäjyyttä ja monet kerrat kuulin kun siellä ringissä puhuttiin, että paljonko jostain voisi laskuttaa ja miten voisi harrastaa edullista verosuunnittelua ym.
Minulle päätös lähtemisestä oli lopulta helppo. Olin sisäisesti niin varma asiasta, enkä sisimmässäni kokenut enää kyseistä liikettä miksikään vanhurskauden tyyssijaksi näiden yllä mainittujen ristiriitojen takia, ja tuossahan oli vain pari pintaraapaisu-esimerkkiä. En siltikään ole muuttunut monessakaan kannassani ja koen esim nykyiset ääriliberaalit arvot täysin luotaantyäntäviksi. Minulla on tietty sisäinen usko, jota en ole sitonut mihinkään yhteisöön. Koen, että yhteisö ei pelasta, jos se ei itse toimi omien arvojensa tai Raamatun oppien mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lestadiolaisilla ole karttamisoppia kuten jehovilla.
Oli tai ei, mutta silti kartetaan.
Ei karteta. Jokainen oikeasti asiasta tietävä rehellinen ihminen voi allekirjoittaa tämän. Lestadiolaisuudessa ei karteta tai muutenkaan millään tavalla jätetä uskosta lähtenyttä.
Ap vaikuttaa aika nuorelta ja ajattelu vielä sen mukaiselta. Kaikella kunnioituksella siis, mutta yritän vain hoksauttaa sinua itseäsikin, että tarkastelet asioita osin hieman erikoisista näkökulmista.
Miksi esimerkiksi vertaat tupakan polttoa ja ehkäisyä toisiinsa? Ovat täysin eri asioita ja ei niitä voi rinnastaa toisiinsa - oli sitten lestadiolaisten kannasta mitä mieltä tahansa.
Mihin päätökseen päädytkin, toivon ja suosittelen, että kyselet ja oikeasti selvität, mitä vaikkapa noiden pohtimiesi asioiden takana on (tai miksi vl:ien kanta on niiden suhteen tietynlainen) ja vasta sitten luot oman kantasi siitä, että allekirjoitatko kyseisen näkemyksen.
Lisäksi tarkastelisin itse myös sitä, miten ehdottomia vl:t todellisuudessa ovat pohtimiasi asioita kohtaan. Oman kokemukseni mukaan esim. musiikin ja elokuvien suhteen lestadiolaiset eivät todellakaan ole mitään ehdottoman tarkkoja nykyään. Jossakin menee varmasti edelleen paheksumisen raja, mutta en usko että kukaan hätkähtäisi nykyään jotakin vähän kevyempää musiikkia tms.
Eli, suosittelen sinua kyselemään keskustelemaan asioista avoimesti ja vilpittömästi ja sen jälkeen tekemään päätöksesi. Kannustan tähän siksi, että tuntuu kuinka osin haluaisit silti vielä olla yhteisössä, mutta sinulla on myös mielestäni hieman vääristyneitäkin käsityksiä esim.joidenkin "sääntöjen" "tiukkuudesta".
Ehkäisy kielto on ehdoton ja ahdistava. Jotkut elävät yhteisössä kaapissa ja ehkäisevät salaa jopa mieheltään. En saisi seurustellakaan ns. normaalin tapakristityn kanssa näin esimerkkinä. Haluan elää tavallista elämää, en mitään muuta. Haluan käydä joskus baarissa, leffassa, teatterissa jne. En sitouttaisi mahdollisia lapsiani mihinkään uskontoon, vaan he saisivat päättää siitä itse. Tupakan poltto on sallittua lestadiolaisilla, vaikka sitä ei tietenkään suositella. Ehkäisy on terveys ja järkivalinta kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tästä helvetin pelosta pääsee eroon? Välillä sekin ahdistaa.
Sinun pitäisi ymmärtää, että olet ollut jatkuvan aivopesun uhri. Toivon, että saat sellaisia kokemuksia rakkaudesta, että ymmärrät asian. Että olet rakastettu, niin kuin jokainen ihminen maailmassa on, eikä sitä voi kukaan sinulta pois ottaa.
Muutto omilleen, viinaa, pilveä ja villejä naisia. Sillä se lestadiolaisuus lähtee miehestä.
Ei ole. - ex-vl