Lestadiolaisuudesta lähteminen
Hei!
Olen 20 vuotias nuori mies ja miettinyt 5 vuotta lähtöä lestadiolaisuudesta. Joku varmaan ajattelee, että lähde jos ei kiinnosta. Ongelmani on se, että olen on/off lesta. Alkaa ärsyttämään kahden välillä hyppiminen ja kaapissa oleminen. Tässä ei oo kyse homoudesta.
Musaa kuuntelen päivittäin salaa. Eniten ärsyttää se, että tupakointi on ok, mutta ehkäisy on syntiä. Ehkäisy tässä tapauksessa taitaa olla suurin syy mahdolliseen lähtöön liikeestä. Tämän takia on jäänyt parisuhdekin kokeilematta. Ei kiinnosta hankkia 10 lasta.Ei ole vieläkään pokkaa sanoa kenellekään mitään sosiaalisen paineen takia.
Kommentit (86)
Minulle isoin helpotus oli se, kun kerroin läheisilleni, että en enää halua tervehtiä niin kuin lestadiolaiset tervehtivät toisiaan.
Sen jälkeen olen kokenut, että minulla on vapaus päättää itse, missä määrin noudatan lestadiolaista tapakulttuuria ja missä asioissa toimin toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elät niinkuin elät, etkä kysele keltään tai tee itsestäsi numeroa. Käy seuroissa tai suviksilla silloin kun huvittaa ja muuten puuhaat mitä haluat. Näin toimii nykyään yhä suurempi osa lestadiolaisista. Ei ketään enää tänä päivänä oikeasti naulita ristiin jostain musiikin kuuntelusta tai television katselusta.
Tuollainen kaksoiselämä on oikeasti todella kuluttavaa rehelliselle ihmiselle.
Nimenomaan näin. JÄÄ tai LÄHDE. Kaksoiselämää elävät palavat loppuun, se on raskain osa. Vältä sitä. Se on kaikista valheellisinta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tästä helvetin pelosta pääsee eroon? Välillä sekin ahdistaa.
Siis, kun me jo ollaan helvetissä. Ollaan täällä helvetissä entisessä elämässä tehtyjen syntien tähden.
Ehkäpä kannattaa tehdä selkeä päätös ja lähteä. Todeta rauhallisesti kyselijöille, että näin nyt on.
Tuo helvetin pelko on surullista. Kiinnostaako luterilainen kirkko? En kysy tuputusmielessä, vaan siinä mielessä että saisit tyhjiön uskon suhteen täytetyksi.
Sanoisin myös, että vältä päihteitä. En toki tiedä oletko niistä edes kiinnostunut, mutta joskus entiset vl:t tuli baarissa kännissä vastaan. Ei pari lasillista ketään tapa mut niistä ei pidä tulla tapa.
Pahimmat deekut mitä Pohojanmaalla tuloo vastaan on kyllä näitä, ikävä teitä järkyttää.
Suomessa on uskonnonvapaus. Sinulla on oikeus päättää tunnustatko mitään uskoa vai et. Sinua ei myöskään saa kenenkään vähätellä olipa ratkaisusi mikä tahansa. Uskon asiat ovat henkilökohtaisia. Kaikista oleellisinta ja suotavinta olisi elää itse haluamallaan tavalla.
Lestadiolais ei paljon anna. Enemmän ottaa. Kannattaa lähteä läpsyttää, elämä paranee
Lestadiolaisilla on oma raamattukin.
Lue Ap ne Pauliina Rauhalan kirjat: Synninkantaja sekä Taivaslaulu.
Vierailija kirjoitti:
Miten tästä helvetin pelosta pääsee eroon? Välillä sekin ahdistaa.
Ulkopuolella sitä ei olekaan. Monet uskomukset raukeavat yhteisön myötä.
Erotettujen karttamisvaatimus on järkyttävä.
Voihan sitä kristitty olla ja Jumalaan uskoa ilman että olisi juuri lestadiolainen.
Olen kuullut, että joku valtuusto lähettää tappajat perääsi, jos eroat.
Moni eronnut on päätynyt alkoholistiksi ja katuojaan syntiensä tähden.
Mä olen lähtenyt Vapaakirkosta. Kaikki ystävät jäi sinne ja moni esim soitteli, että nyt joudut helvettiin. Joku huusi ja syljeskeli kahvilassa päällä, eräs akateemisesti kouluttautunut uskovainen ajoi autollaan takaa. Luovutti vasta, kun älysin ajaa poliisiaseman pihaa. Tuli kaikenlaisia lappuja postiluukusta. Mutta muutin paikkakuntaa ja enää en ole mennyt uskovaisten porukoihin. Tsemppiä ap, kyllä sä selviät.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lähtenyt Vapaakirkosta. Kaikki ystävät jäi sinne ja moni esim soitteli, että nyt joudut helvettiin. Joku huusi ja syljeskeli kahvilassa päällä, eräs akateemisesti kouluttautunut uskovainen ajoi autollaan takaa. Luovutti vasta, kun älysin ajaa poliisiaseman pihaa. Tuli kaikenlaisia lappuja postiluukusta. Mutta muutin paikkakuntaa ja enää en ole mennyt uskovaisten porukoihin. Tsemppiä ap, kyllä sä selviät.
Kokemustesi perusteella Vapaakirkko vaikuttaa vähemmän vapaalta. Melko sairasta settiä.
Uskonto , jossa peloitellaan ihmisiä, sidotaan, vahditaan, alistetaan - ei ole hyvä uskonto.
Silmänpalvontahan on toki yks vaihtoehto. Muiden lestojen läsnäollessa teet niin kuin pitää, mutta salaa sitten juot ja harrastat irtoseksiä ja katot telkkaria.
Ei lestadiolaisilla ole karttamisoppia kuten jehovilla.
Erosin aikanaan itse kirkosta (ihan tavallisen tylsästä ev.lut -kirkosta) ja sen jälkeen oli pitkään sellainen vaihe, että yritin täyttää sen "tyhjiön" jollain muulla, kiinnostuin katolilaisuudesta (mitä ihmettä?!) ja idän uskonnoista (tätä en käsitä vieläkään, koska ne ovat niin umpitylsiä) ja tunsin valtavaa syyllisyyttä eroamisesta muutenkin. Olin nuori ja uskonnollisesta perheestä. Nykyisin nämä ajatukset tuntuvat vähän hassuilta, vaikka olivatkin silloin täyttä totta. Nyt en usko mihinkään yliluonnolliseen ja ajatuskin sellaisesta tuntuu todella oudolta. Olen tyytyväinen elämääni ja siihen, ettei minun tarvitse enää käyttää energiaa sellaisen pohtimiseen.