Henkilö kertoo näkevänsä enneunia pian kuolevista ihmisistä - onko tämä jotakin hörhöilyä?
Lähipiirissäni eräs henkilö kertoo näkevänsä enneunia pian kuolevista ihmisistä. Hän ei kuulemma normaalisti näe unia. Elämänsä aikana on nähnyt kuulemma useamman kerran unta ja tiennyt unen perusteella, että tuo unessa ollut ihminen kuolee pian (vaikkei mitään sairautta tai muuta ilmeistä syytä olisi). Viimeisin kerta oli nyt keväällä. Henkilö kertoi nähneensä unta eräästä sukulaisestaan ja unessa sukulainen tuli hyvästelemään hänet kahden kesken. Pian unen jälkeen tuo sukulainen kuoli.
Henkilö on sanonut, että hänen oma vanhempansa ja edesmennyt isovanhempansa ovat olleet samanlaisia unennäkijöitä. Onko tämä jotakin hörhöilyä? Henkilö vaikuttaa muuten ihan fiksulta tyypiltä, mutta nämä jutut menevät minulla yli hilseen.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä ilmiö johtuu, mutta ei ole edes kovin harvinainen.
Liittyy typeryyteen. Ihminen näkee joka yö useita unia, mutta muistaa vain ne, joille kehittää merkityksiä. Samasta syystä ihminen esim. näkee kasvoja siellä missä niitä ei ole (pareidolia).
Ilmiön taustalla ovat valikoiva havaitseminen ja muisti.
Voihan sitä olla uskomatta kaikkeen mitä ei näe ja ei ole itse kokenut. Kuussa ei ole kukaan käynyt jne..
Mulle tulee vielä hyödyttömämpiä tietoja, ei kyllä unissa mutta valveilla mulle tulee tunne että "täytyisi" tarkistaa joku tuntemani henkilö netissä. Sitten kun tarkistan, niin löytyy kuolinilmoitus.
Eihän tuollaisesta ole yhtään mitään hyötyä, tulee vain kurja olo. Tätä on sattunut lukemattomia kertoja eikä kyse useimmiten ole vanhuksista, eli ei voi odottaa että ao. olisi kuollut ikänsä puolesta. Itseäni nuoremmistakin olen näin saanut tunteen että pitäis tarkistaa ja sitten löytyy tieto kuolemasta.
En ole uskovainen enkä usko mihinkään henkiolentoihin tms. Olen usein miettinyt että mikä tällanen mekanismi oikein on ja ajatellut että onpa typerää, kun siitä ei ole mitään hyötyä.
Itse näin lapsena valitettavan usein unta, jossa kynttilä palaa lepattavalla liekillä ns sumun keskellä. Uni oli aina ihan samanlainen ja aina seuraavana päivänä tuli suruviesti. Näin tällaisen unen mm. vaarini, minulle tärkeän enoni, isoveljeni, ja 1.luokan luokkakaverini kuolemia edeltävänä yönä. Näistä vain yksi sairasti ennen kuolemaansa syöpää, kaksi kuoli onnettomuudessa ja yksi äkillisessä sairauskohtauksessa, eli eivät olleet aavistettavissa. Lisäksi uni tuli esim. ennen ystäväni isän kuolemaa, ja muitakin tapauksia, jotka tunsin.
Oli aika karmeaa tällaisen unen jälkeen herätä ja miettiä, kuka nyt kuolee. Onneksi nämä unet loppui alakouluiässä.
Voi tsiisus näitä unennäkijöitä. Ettekö saa valveillaoloaikana tarpeeksi aikaan, vai miksi pitää yrittää tehdä oman pään sisäiset unijutut jotenkin merkityksellisiksi? Kuka vaan voi paitsi väittää nähneensä ennalta naapurin koiran jäävän auton alle, myös tulkita hämäriä oman alitajuntansa mielikuvia ihan mihin suuntaan nyt milloinkin tarvitsee.
Ja joku pöljä vielä uskoo.
Ihmisellä on soluja, jotka peilaavat koko ajan ympäristöä vaikka sitä ei tietoisesti tekisikään. Ne voivat tulla sitten uniin, mutta ei se ole yliluonnollista vaan alitajunta kokoaa paloja ja luo niistä oman kertomuksensa. Ne voivat olla puheita, tai sitten muutoksia ihmisen äänessä tai hajussa ja uni sitten kokoaa ne vihjeet omaksi kertomukseensa = se on kuolemassa.
Minä uskon, että toiset näkevät enteitä. Ei ole mikään kiva taito, vaikka niin voisi kuvitella.