Anniina Jalkanen muuttaa saaristoon
Suurenmoisen paikan ovat kyllä löytäneet.
Mielenkiintoista nähdä vlogeja uudesta paikasta ja elämästä saaressa. Jos tiedätte saaristoelämästä muitakin vlogeja niin otan kiitollisena vinkkejä vastaan.
Kommentit (9211)
Voi olla, että kunnon talvisilla tuulilla ei sauna edes kovin lämpmäksi lämpeä... Järven rannallakin käy talvella niin, vaikka tuulet on ihan toista luokkaa.
Fiksusti tehty papukaijojen kasvattajalta, että haki linnut pois. Varmaankin on huomannut muuton ja tulevat, vielä varsin puutteelliset olot, ja on päättynyt, että linnut ei saareen lähde. Ja aika nopealla aikataululla vieläpä.
Mä olen elänyt sellaisessa perheessä ja suvussa jossa kaikki oli just näin vaikeeta ja tympeetä ja tylsää ja vittumaista kuin näillä täällä huutavien ihmisten elämässä. Siis yhtään mitään ei voi tehdä eikä mitään kokea eikä mikään ole positiivista ja iloista ja jännittävää. Huh, onneksi sain aikuisena oman ystäväpiirin ja oman perheen ja huomasin, että elämä ei ole vain pelkkää vittumaista velvollisuuksien täyttämistä ja kaiken kieltämistä. Onnea vaan kaikille valitsemillanne teillä. Anniina ja perhe on positiivisia, tekeviä, iloisia ja vapaita. Ihana elämä joka on itse luoduista rajoitteista ja kahleista vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen elänyt sellaisessa perheessä ja suvussa jossa kaikki oli just näin vaikeeta ja tympeetä ja tylsää ja vittumaista kuin näillä täällä huutavien ihmisten elämässä. Siis yhtään mitään ei voi tehdä eikä mitään kokea eikä mikään ole positiivista ja iloista ja jännittävää. Huh, onneksi sain aikuisena oman ystäväpiirin ja oman perheen ja huomasin, että elämä ei ole vain pelkkää vittumaista velvollisuuksien täyttämistä ja kaiken kieltämistä. Onnea vaan kaikille valitsemillanne teillä. Anniina ja perhe on positiivisia, tekeviä, iloisia ja vapaita. Ihana elämä joka on itse luoduista rajoitteista ja kahleista vapaa.
Ja aina on just täydellinen päättömys tai täydellinen tylsyys. Mitään siltä väliltä ei ole? Täydllisen naurettavaa riehumista taas.
Vai luomnonsuojelu on ruvennut kiinnostelemaan. Oisko se sitten soutuvene sopiva? Tai moottoriton purjevene?
Vierailija kirjoitti:
Fiksusti tehty papukaijojen kasvattajalta, että haki linnut pois. Varmaankin on huomannut muuton ja tulevat, vielä varsin puutteelliset olot, ja on päättynyt, että linnut ei saareen lähde. Ja aika nopealla aikataululla vieläpä.
Voi kuinka ihana kuulla! Todellakin pisteet hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkäitä ja ajattelemattomia.
Itse olin onnellisen ja luovan lapsuuden maaseudulla niin, että kävin pientä kylökoulua, asuin 1,5 päässä kirkonkylästä josta kulki bussi pikkukaupunkiin.
Oli ihana koulu, kiva opettaja, PALJON kavereita joiden kanssa leikkiä VAPAASTI ilman että äiti kyttää tekemisiä haukkana.
Kaverit olivat omanikäisiä, minua ei pakotettu leikkimään neljä vuotta nuoremman siskon kanssa 24/7 ja elämään eristyksissä joku naapurin mummeli ns ystävänä.
Saimme harrastaa vapaasti, käydä itse kavereilla kylässä, käydä itse kirjastossa/jätskillä/pyöräilemässä.
Kylällä oli runsaasti toimintaa, hirvipeijaisista kesäteatteriin. Kaikkialle oli se kilsa pari matkaa ja kaikki oli helppoa.
Toki oli vanha puutalo, oma ranta ja sauna ja vene. Pääsi kalastamaan jne.
Mutta suurin riemu oli se oma vapaus jolla sai elää eristyksissä kököttämistä, hankalia matkoja ja niskaan hengittäviä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että kunnon talvisilla tuulilla ei sauna edes kovin lämpmäksi lämpeä... Järven rannallakin käy talvella niin, vaikka tuulet on ihan toista luokkaa.
Sisälle voi rakentaa pesupaikan johonkin niistä suurista huoneista. Lämmittää vettä hellalla, peseytyä sermin takana.
On sitä kuule eletty ennenkin, lumesta sulatettiin pesuvesi jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari näkökulmaa:
kaikki toimii suht helposti siihen asti kunnes lapset on teini-ikäisiä tai sitä lähestyviä. Sitten ei niitä eristyksissä pidellä. Eikä haeta ja kuljetella saaresta harrastuksiin ja kavereille kuten yleensä perheissä.
Lisäksi odotan innolla miten tammikuussa elämä vedettömässä ja vessattomassa talossa sujuu, josta ei välttämättä pääse pariin viikkoon edes pois, jos jäätilanne ei sitä mahdollista. Siinä on todellista viihdearvoa, jolla mainostulonsa kyllä taatusti ansaitsevat.
Kuivakäymälät yms on keksitty..käyttävät varmaan sellaisia ens alkuun.
Sauna heillä siellä onkin, jossa voi peseytyä kera makoisien löylyjen ja löylymakkaraa kiukaalle paistumaan vaikka joka ilta. Ihailla auringonlaskua.
Kyllä, vain saaressa voi paistaa kiuasmakkaraa ja ihailla auringonlaskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisälle voi rakentaa pesupaikan johonkin niistä suurista huoneista. Lämmittää vettä hellalla, peseytyä sermin takana.
On sitä kuule eletty ennenkin, lumesta sulatettiin pesuvesi jne
Ennemminkin kannattaisi rempata se jo pihapiirissä talon lähellä oleva sauna. Ja peseytyä lasten kanssa siellä turvalliseesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin onnellisen ja luovan lapsuuden maaseudulla niin, että kävin pientä kylökoulua, asuin 1,5 päässä kirkonkylästä josta kulki bussi pikkukaupunkiin.
Oli ihana koulu, kiva opettaja, PALJON kavereita joiden kanssa leikkiä VAPAASTI ilman että äiti kyttää tekemisiä haukkana.
Kaverit olivat omanikäisiä, minua ei pakotettu leikkimään neljä vuotta nuoremman siskon kanssa 24/7 ja elämään eristyksissä joku naapurin mummeli ns ystävänä.
Saimme harrastaa vapaasti, käydä itse kavereilla kylässä, käydä itse kirjastossa/jätskillä/pyöräilemässä.
Kylällä oli runsaasti toimintaa, hirvipeijaisista kesäteatteriin. Kaikkialle oli se kilsa pari matkaa ja kaikki oli helppoa.
Toki oli vanha puutalo, oma ranta ja sauna ja vene. Pääsi kalastamaan jne.
Mutta suurin riemu oli se oma vapaus jolla sai elää eristyksissä kököttämistä, hankalia matkoja ja niskaan hengittäviä vanhempia.
Ja tommonen kivisydäminen hirviö sinustakin tuli tuolla upealla "vapaalla kasvatuksella", hyi! Anniina tekee juuri oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin onnellisen ja luovan lapsuuden maaseudulla niin, että kävin pientä kylökoulua, asuin 1,5 päässä kirkonkylästä josta kulki bussi pikku
Anniina tekee väärin.
Hän paikkailee omia traumojaan lastensa kustannuksella, takertuu näihin liikaa, estää normaalia kasvua, eristää nämä ja laiminlyö siinä sivussa myös vielä koulunkäynnin.
En ymmärrä tätä negaa täällä!
En ole Anniinan kanssa kaikesta samaa mieltä, mut annetaan heidän elää tavallaan
Kuka viitsii vetää kierroksia toisten elämästä??
Sanokaa mun sanoneen. Tämä muutto tapahtui täysin ammatillisessa mielessä. Asuvat tuolla parisen vuotta ja saavat erilaista sisältöä someen. Totta kai tuosta on jotenkin tykättäväkin mutta muutos oli pakko, jotta kiinnostavuus somessa säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa mun sanoneen. Tämä muutto tapahtui täysin ammatillisessa mielessä. Asuvat tuolla parisen vuotta ja saavat erilaista sisältöä someen. Totta kai tuosta on jotenkin tykättäväkin mutta muutos oli pakko, jotta kiinnostavuus somessa säilyy.
Ketä se haittaa, vaikka niin olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja eikös muutenkin ihmiset ole muuttaneet työn perässä ja kyllä, lapset mukana. Ei mitenkään eroa tästä.
Täällä on selkeästi paljon ihmisiä joilla ei ole oikeaa kokemusta esim hevosten hoidosta - niin tai hoidosta voi olla, mutta ei siitä, millaista on kun ne ovat täysin vastuullasi ja omassa pihassa. Kun tulee ähky myöhään illalla ja kun ei omat toimet auta ja kilometrien - tuntien kävelyt ja juottamiset ja valvomiset ja soitat taas päivystäjälle että onko edelleen tilakäynnillä, kun nyt on jo aito kiire.
sitä voi olla muutama vuosi kokemusta siitä että hevonen on omassa pihassa mutta vuosien varrella sitä oppia tulee kantapään kautta ja silloin myös avun on oltava lähellä. Eläin on pystyttävä lopettamaan ilman että se joutuu kärsimään tuskaan loputtomiin.
tämä tuntuu nyt monelle olevan todella vaikea ymmärtää. Kyllä monilla voi olla eläimiä saaressa mutta usein samalla on myös verenperintönä tai vuosien tuomalla kokemuksella tullut tutuksi ne toimet, joilla voi hätätilanteessa eläimen oloa helpottaa, toiset jopa osaa käyttää nenämahaletkua tai työntää käden pitkälle hanuriin etsien matkalle jäänyttä paskaa.
kun sinulla on eläin, sinulla on siitä aito vastuu kaikissa tilanteissa. Tällä pariskunnalla ei kyllä ole tietämystä miten lehmien tai hevosten kanssa voidaan toimia hätätilanteessa ja saada itse oloa paremmaksi.
Ihmiset voi luoda oman unelmaelämänsä, minäkin olen näin tehnyt. Mutta silloin kun on vastuu eläimistä, on ajateltava eläinten parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja eikös muutenkin ihmiset ole muuttaneet työn perässä ja kyllä, lapset mukana. Ei mitenkään eroa tästä.
Eihän nämä muuta työn perässä, vaan Anniinan unelman. Ja aina on lapset kärsineet muutoista.
Ja seurailla miten pienet lapset vierii kaiteen raoista mereen...