Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet kun näet ruokakaupoissa ja busseissa 1-2-vuotiaita, jotka on istutettu puhelin kädessä katsomaan videota?

Vierailija
24.06.2024 |

Mitä ajattelet, kun näet että 1-2-vuotiaat istuvat rattaissa puhelin kädessä ruokakaupassa, bussissa, kadulla kävellessä?

Lastenohjelma tai muu video päällä ja voi uppoutua katselemaan sitä, jotta ei tylsistyisi tai häiritsisi vanhempaa.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuatteko te puhelimen lapselle antavat vanhemmat ollenkaan, että se videoiden katselu häiritsee muita ENEMMÄN kuin lapsen mahdollinen kiukuttelu? 

Inhoan niin paljon kun katsotaan niitä aivottomia lastenohjelmia äänet päällä. Niin ärsyttäviä.

Vierailija
62/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa käyttää videoita varmasti liikaa, ja lapset eivät opi lainkaan tylsyyteen.. Ongelmia tiedossa myöhemmin.

Sitten on heitä, ketkä osaavat käyttää järkevämmin ja siinä ei mielestäni mitään pahaa. Oma lapsi 2-3vuoden ikäisenä sai joskus kauppa/asiointireissulla videot, jos tiesin, että on jo vähän väsy/nälkä/mitä ikinä, minkä vuoksi itkua oli, ja piti saada tietyt asiat nopeaa hoidettua. Sitten kun lapsi tylsyyttään kätisi, eikä ollut itsellä niin kiire, harjoiteltiin tylsyyden sietämistä enemmän. Lapsi ei oppinut vaatimaan joka kerralla videoita, vaan nykyään reipas 5-vuotias osaa olla kaverina pääosin  ilman videoita, autellen ja seuraten maailman menoa :) 

Älkää aina heti tuomitko, vähän armoa väsyneille vanhemmille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää groteskiltä. 

Vierailija
64/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sinänsä ok jos se on sitä varten että taaperoa harhautetaan ettei se häiritse kanssamatkustajia/kanssaostajia. Jos vanhempi sensijaan kasvattaa lapsensa täysin puhelimen avulla niin ei ole ok minusta.

Vierailija
65/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilta vaaditaan nykyisin ihan hurjan kamalasti, paljon enemmän kuin isovanhemmiltaan, jotka asuivat hellahuoneessa ja tekivät 6-päiväistä työviikkoa. Siksi taaperolla pitää olla puhelin.

Vierailija
66/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus junamatkalla seurasin nuortaparia, jolla oli mukana n. 6-8 kk ikäinen vauva. Vauva oli rauhallinen eikä pitänyt meteliä, mutta vanhemmat näyttivät hänelle koko matkan (Helsinki-Seinäjoki) ajan puhelinta ja  yrittivät saada häntä puhelimella pelaamaan jotain peliä, ja sitten olivat harmissaan, kun vauva vain huiski puhelinta kädellään eikä osannutkaan pelata.

Vierailija
67/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä surullista kuin se, että aikuiset jokapaikassa tuijottaa puhelinta tai on kuulokkeet päässä. Eikö ihmisiä enää kiinnosta, mitä ympärillä tapahtuu. 

Vierailija
68/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kauheampaa on, kun metrossa lapsi istuu vaunuissa ja katsoo äitiään sekä ympäröivää maailmaa, mutta ei osaa vielä puhua, ja äiti istuu vastapäätä lastaan ja räplää pää painuksissa omaa kännykkäänsä. Vuorovaikutus puuttuu täysin. 

Vierailija
69/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kerran lapsella sellaisen lelukännykän kädessä. En tiedä mitä haittaa lelusta on. 

Vierailija
70/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sähköinen laite ei sovi pienille lapsille, hyvä jos aikuisellekaan. Ihmisiä saatetaan aivopestä piiloviesteillä tai piirretyillä, jo lapsena. Sähkömagneettisuutta on paljon ja taajuuksia. Ennen tv oli pieni ja vähän kauempana, mutta sieltäkin tuli kaikenlaista roskaa. Pitää miettiä tarkemmin asioita? Onko vielä kirjoja ja kuvia niissä? Ehkä kotona voisi olla välillä mummo tai kumppani lapsen kanssa, jos käy kaupassa. Tai kumppani käy kaupassa. Lasta ei ole pakko keskustassa tai marketissa sinne tänne, lapsi ei jaksa paljoa hälyä ja melua, eikä ympäristö kestä lapsen kiljuntaa. Äidit toki haluaisivat virkistyä mikä on ymmärrettävää.

Vierailija
71/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen vanhemmat, jotka antavat lapsilleen älylaitteet heti, laiskoina. Ei jakseta hoitaa lasta, vaan puhelin pitää huolen.

Vierailija
72/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi antaa lapselle puhelimen, jotta voi itse keskittyä oman puhelimensa räpläämiseen lapsen kanssa olemisen sijaan. Se on perimmäinen syy, vanhemman oma kännykkäriippuvuus.

Vierailija
73/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi saa sairauskohtauksia, jolloin hänellä on voimakkaat oireet ja paha olla, ja niitä on jouduttu hoitamaan sairaalassakin suonensisäisillä lääkkeillä. Annan hänelle puhelimen silloin katseltavaksi, että unohtaisi oireet ja kivut. En ole keksinyt mikä muu saisi lapsen itkun loppumaan siinä tilanteessa, ei auta syli eikä keskustelu. 

Vierailija
74/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo sellasta tilannetta vielä vastaan tullu. Ja hyvä niin.

Vierailija
75/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 90-luvun lapsi, ja kun niistä videoiden haitoista ei silloin vielä tiedetty, niin olen katsonut koko lapsuuteni paljon videoita. 

Olen ihan tavallinen terve ihminen, opiskellut yliopistossa, päässyt hyvään työhön, tienaan hyvin ja minulla on ystäviä ja perhe. Uskokaa tai älkää, videot eivät pilanneet elämääni :D 

Vierailija
76/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelen että hyi helevetti, mieluummin kuuntelen lapsen itkua kuin katson että sitä vedetään hypnoosiin

Vierailija
77/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 90-luvun lapsi, ja kun niistä videoiden haitoista ei silloin vielä tiedetty, niin olen katsonut koko lapsuuteni paljon videoita. 

Olen ihan tavallinen terve ihminen, opiskellut yliopistossa, päässyt hyvään työhön, tienaan hyvin ja minulla on ystäviä ja perhe. Uskokaa tai älkää, videot eivät pilanneet elämääni :D 

Ei 90-luvulla saanut jokaista pientä hetkeä täytettyä millään. Bussissa sait katsoa että kuinka monta eri väristä autoa meni ohi ja oliko tuo nyt se talo mikä meni ohi.

Vierailija
78/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia, että tenava on hiljaa

Vierailija
79/97 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyöri ruokakaupassa stalkkaamassa asiakkaita - tai kassamyyjiä. Kuten ap.

Vierailija
80/97 |
25.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onpas tyhmää", "helppo keino välttää kasvatus",

"Tuhotaan terveys jo nuorena"