Kakkakysymys - kiinnostavaa :)
Moikka!
Meillä vauva 8vkoa ja pelkällä rintamaidolla. Tänään huomasin vaipassa kakan seassa muutamia vihreitä hiutaleita ja aloin mietiä, onko vauva päässyt syömään tietämättäni salaattia :) .. toinen, hieman järkevämpi ajatus oli, että sieltä jostain suolen mutkista poistuu vielä viimeisiä lapsenpihkoja, mutta onko se mahdollista vielä näin pitkän ajan päästä..
Jostain muistelen, et jos maitokakka muuttuu vihreäksi, on jossain vika. Auttakaa nyt epätietoista!?!
Kivaa kirjoitella kakkajuttuja :)
Kommentit (3)
...ja kysyin sitä lääkäriltäkin, mutta ei kuulemma syytä huoleen...
Yleensä meillä maitokakka oli kellertävää ja ryynimäistä, mutta välillä hyvinkin vihreetä ja joskus jopa vihreetä ja geelimäistä (vauvan ripuli). Eli kakkaa koko kirjossaan, eikä mitään vikaa kuitenkaan eli älä siis heti ainakaan hätäänny... mäkin olin lukenut kaikkea mahdollista vihreästä allergia kakasta ym.
Nyt neiti vajaat 5kk, syö kiinteitä ja kakka on saavuttanut ihan uudet värit ja muodot ;)
T. Yksis
Vihertävä kakka voi johtua esim. siitä että vauva saa hieman liikaa ns. "etumaitoa" jossa on laktoosia enemmän kuin takamaidossa, ja koska laktoosia ei vauva pysty aina kovin hyvin käsittelemään, niin maha menee pikkuisen sekaisin ja kakka värjäytyy vihreäksi. Pieni viherrys tai vihreät osat kakassa ei haittaa mitään, mutta jos kakka on tosi vihreää jatkuvasti ja sellaista limaista ja vetistä, niin silloin vauvalla saattaa olla jokin allergia. Siis vauva herkistyy jollekin mitä äiti syö.
Mutta tuo sinun kuvailemasi kakka on siis täysin normaalia ainakin minusta.
Lapsenpihkaa se ei enää ole.
Ja luulen, että se johtui jostakin mitä olin syönyt. Tietty vihreä kakka johtuu tietääkseni jostain vatsavaivoista ja on ihan yleistä. (ainakin silloin tällöin)
Kommentoikaa muutkin...