Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutuslääkkeen piikittämisen lopputulos

Vierailija
24.06.2024 |

"Osbournen rokkiperheen matriarkka Sharon Osbourne, 71, laihtui viime vuonna rajusti käyttämällä Ozempic-lääkettä. Laihdutuksella on ollut hänen elämäänsä karut sivuvaikutukset,..."

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/d877afc5-b5d6-463d-839b-08476d…

Mut hei, jos muusikko haluaa vaihtaa harpusta luuviuluun, keino on ehkä olemassa?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla on paljon ihan oikeasti pahoja ihmisiä. Tänne he sitten oksentavat pahaa oloaan ja kohteeksi kelpaa mikä ryhmä vain, eikä lääkkeen käyttäjät ole poikkeus.

Kylläpä on "pahuus" aika herkässä jos siltä tuntuu. Henkilökohtaisuuksiin meneminen täyttäisi mun mielestä tuon kirjoittamasi asian, mutta lääkkeiden käytöstä yleisellä tasolla keskustelu on kyllä aika kaukana "pahuudesta". 

Mitään ei saa kyseenalaistaa edes yleisellä tasolla, siitä kun tulee paha mieli. Toinen nykyajan trendi on vastuun ulkoistaminen, syy on aina jossain muualla kuin itsessä. Laihdutuskin on geenien tai hormonien syytä eikä siihen ole itsellä mitään vaikutusta. Kumma ettei lihavuus ollut kuitenkaan mikään yleinen ongelma ennen kuin keksittiin, että rasva on syyllinen kaikkeen mahdolliseen ja elintarvike teollisuus alkoi täyttää tuoteitaan sokerilla. Katsoin eilen videon, jossa kerrottiin, että melkein 80% kaupassa olevista tuotteista on minimissään prosessoituja tavalla tai toisella ja hyvin nopeasti kasvava osuus tuotteista on ultraprosessoituja. Ei ihme, että lihavuus ja sen kerrannaissairaudet on jo kansantautikategoriassa Suomessakin. 

Mutta, piikittäkää mun puolesta, ei se ole multa pois.  

Vierailija
62/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aikuiset ihmiset on näin ilkeitä ja tuomitsevia?

Olen itse ollut syömishäiriöinen yli 20 vuotta. Ylipainoa ei ole ikinä ollut, olen pysynyt hoikkana mutta normaalipainoisena.

Mua ei kukaan tuomitse, vaikka kaikki ei ole todellakaan kunnossa ja vihaan itse tätäja kehoani.

Syömishäiriön puhkeaminen vielä tuossa iässä on äärettömän surullista, antakaa olla kun ette tunne taustoja. Mummo ikäinen vielä taistelee syömisen ja kehokuvan kanssa 😓

Niin, ei tuo Sharon erityisen onnelliselta näytä. Eikä moni muukaan tuolla itsensä kuihduttanut.

Yksi yleinen sivuvaikutus on nopea lihaskato. Ja löytyy paljon lääkärien kriittistä huolta juuri pitkän aikavälin vaikutuksista. Myös suolitukos on vakava komplikaatio. Eihän tuossa vikaa olisikaan jos olisi harmiton. Se ettei just itselle ole tullut mitään ei tarkoita sitä etteikö monelle olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla on paljon ihan oikeasti pahoja ihmisiä. Tänne he sitten oksentavat pahaa oloaan ja kohteeksi kelpaa mikä ryhmä vain, eikä lääkkeen käyttäjät ole poikkeus.

Kylläpä on "pahuus" aika herkässä jos siltä tuntuu. Henkilökohtaisuuksiin meneminen täyttäisi mun mielestä tuon kirjoittamasi asian, mutta lääkkeiden käytöstä yleisellä tasolla keskustelu on kyllä aika kaukana "pahuudesta". 

Oletko uusi täällä? Lue muutama päivä, niin ymmärrät mistä puhun. Täällä haukutaan lääkkeen käyttäjiä, toisessa ketjussa äitejä, jossain blogistia, jne. jne. Samaa kakkaa suolletaan toiseen, mutta kohde vain vaihtuu.

Vierailija
64/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei pysty lihoamaan? Luulisi että onnistuisi leikiten jos lääke on lopetettu

Olen taas ymmärtänyt että lihotaan kyllä jos elintavat eivät muutu. Voi toki muuta terv ongelmaa jäädä.

Saattanut Sharon koukuttua laihuuteen, sen verran astian makua selityksessä.

Jojo-laihdutuksen juurisyy on juurikin siinä, että palataan entisiin ruokailutottumuksiin, mutta odotetaan tällä kertaa toiisenlaisia tuloksia. 

Vierailija
65/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en ymmärrä: Miksi tämä lääkkeen avulla laihduttaminen ärsyttää niin suunnattomasti joitakin ihmisiä?  

Ärsyttää on väärä sana. Luulisi suomalaistenkin oppineen jo, että jokaisella lääkkeellä on sivuvaikutuksia ja mitä uudemmasta lääkkeestä on kyse, sitä vähemmän nuo sivuvaikutukset on tiedossa. Hyvä esimerkki on asperiini, jota pidettiin lähestulkoon "riskittömänä" kipulääkkeenä vuosikymmeniä. Nykyisen tiedon mukaan asperiini voi kuitenkin johtaa verenvuotoon ja komplikaatioihin. Vastaavalla tavalla myös tulemme oppimaan kenties jo hyvinkin lähitulevaisuudessa mitkä on näiden laihdutuslääkkeiden sivuvaikutukset. Ainoa mistä voidaan etukäteen kinastella on sivuvaikutusten luonne eli onko ne lieviä ja satunnaisia vai onko seurauksena kenties vaikeita metabolisia sairauksia. 

El

Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia. Joskus on puntaroitava, ovatko haittavaikutukset siedettävällä tasolla lääkkeen tuomiin etuihin nähden. Lääkärini mielestä hyödyin lääkkeen käytöstä, joten uskon mieluummin häntä kuin teitä nettipuoskareita.

Sitäpaitsi semaglutidia on tutkittu todella paljon ja vaikuttaa siltä, että sitä tullaan käyttämään moneen muuhunkin sairauteen tulevaisuudessa. Mutta sitähän teille on turha selittää, koska ette jaksa lukea näitä uusimpia tutkimustuloksia (tai kielitaito ei riitä), vaan jankutatte sitä yhtä ja samaa, jonka päähänne olette iskostaneet.

Vierailija
66/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas helppoa laihduttajilla. Laihana naisena ei ole mitään lääkettä helpottamaan sitä että paino nousisi.

Vierailija
67/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en ymmärrä: Miksi tämä lääkkeen avulla laihduttaminen ärsyttää niin suunnattomasti joitakin ihmisiä?  

Ärsyttää on väärä sana. Luulisi suomalaistenkin oppineen jo, että jokaisella lääkkeellä on sivuvaikutuksia ja mitä uudemmasta lääkkeestä on kyse, sitä vähemmän nuo sivuvaikutukset on tiedossa. Hyvä esimerkki on asperiini, jota pidettiin lähestulkoon "riskittömänä" kipulääkkeenä vuosikymmeniä. Nykyisen tiedon mukaan asperiini voi kuitenkin johtaa verenvuotoon ja komplikaatioihin. Vastaavalla tavalla myös tulemme oppimaan kenties jo hyvinkin lähitulevaisuudessa mitkä on näiden laihdutuslääkkeiden sivuvaikutukset. Ainoa mistä voidaan etukäteen kinastella on sivuvaikutusten luonne eli onko ne lieviä ja satunnaisia vai onko seurauksena kenties

Eipä se sun lääkäri tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan etkä taatusti tiedä sinäkään.

Mutta hienoa jos olet tehnyt tutkimusta omatoimisesti ja päätynyt enemmän tai vähemmän hallittuun riskinottoon. Hyvin harva tekee mitään siihen suuntaankaan. 

Ja muakaan ei ärsytä kenenkään lääkkeiden käyttö. Jos olen brutaalin rehellinen, niin mua ei kiinnosta edes se, että oletteko te edes hengissä huomenna.  

Vierailija
68/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko uusi täällä? Lue muutama päivä, niin ymmärrät mistä puhun. Täällä haukutaan lääkkeen käyttäjiä, toisessa ketjussa äitejä, jossain blogistia, jne. jne. Samaa kakkaa suolletaan toiseen, mutta kohde vain vaihtuu.

Nyt pitäisi kuitenkin keskittyä tähä ketjuun jos puhutaan lääkkeiden käyttäjien haukkumisesta

Vierailija
69/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa lääkkeillä laihduttamiseen, niin voin sanoa, että mulla ainakin on ongelmana se, että mulla on ruokahalu päällä ihan koko ajan. Normaali-ihmisillä käsittääkseni ei ole.

Joskus ärsyttää kun tullaan vinoilemaan että mikset vaan syö vähemmän kuin kulutat? No, se on vähän vaikea tietää milloin on syöty vähemmän, kun mun elimistö on sitä mieltä, että koko ajan voisi syödä. Jos vieläpä syö alikaloreilla niin voi että ruokahalusta tulee ruoanhimo! Tämän vuoksi ne lääkkeet ja leikkaukset näyttävät toimivan, sillä ne vievät sen ylikierroksilla käyvän ruokahalun pois. (Kirjoitin, että "näyttävät toimivan", koska niillä on myös negatiivisia vaikutuksia eivätkä käy kaikille)

Ja tuo keskitysleirikommentti on täysin p:stä. Eihän siellä ollut ruokaa mitä syödä. Sama ku kehuis halvaantunutta siitä, ettei hän pahoinpitele enää ketään.

Lääke oli ratkaiseva. Sain lopultakin kokea, miltä tuntuu normaali nälkä ja ruokahalu. Olin ihmetellyt toisia ihmisiä, jotka saattoivat lopettaa syömisen tullessaan kylläisiksi, joutumatta hakemaan jääkaapilta lisää voileipää tai ostamaan suklaapatukan kauppareissulla. Ruokavalio ja ruoan määrä muuttuivat kuukausien kuluessa ja syntyi tottumus terveellisempään. Olen huitaissut jäätelölitran naamaani viimeksi viime vuonna, ennen Ozempicia. Nyt se ei tunnu mitenkään välttämättömältä. Silloin se hallitsi ajatuksiani ja koko olemistani.

Vierailija
70/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahtuu nollakokoon

pariisissa on muotiliikkeitä, joista saa vaatteen joskus jopa ilmaiseksi, jos mahtuu siihen. ovat näytösmallien päällä olleita vaatteita muotinäytöksissä

Vierailija
71/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa lääkkeillä laihduttamiseen, niin voin sanoa, että mulla ainakin on ongelmana se, että mulla on ruokahalu päällä ihan koko ajan. Normaali-ihmisillä käsittääkseni ei ole.

Joskus ärsyttää kun tullaan vinoilemaan että mikset vaan syö vähemmän kuin kulutat? No, se on vähän vaikea tietää milloin on syöty vähemmän, kun mun elimistö on sitä mieltä, että koko ajan voisi syödä. Jos vieläpä syö alikaloreilla niin voi että ruokahalusta tulee ruoanhimo! Tämän vuoksi ne lääkkeet ja leikkaukset näyttävät toimivan, sillä ne vievät sen ylikierroksilla käyvän ruokahalun pois. (Kirjoitin, että "näyttävät toimivan", koska niillä on myös negatiivisia vaikutuksia eivätkä käy kaikille)

Ja tuo keskitysleirikommentti on täysin p:stä. Eihän siellä ollut ruokaa mitä syödä. Sama ku kehuis halvaantunutta siitä, ettei hän pahoinpitele enää ketään.

Ratkaisit siis ongelman lääkkeillä kun et viitsinyt panostaa syömisten sisältöön.

Nyt sitten täällä hehkutat vippaskonstia.

Vierailija
72/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut syömishäiriöinen yli 20 vuotta. Ylipainoa ei ole ikinä ollut, olen pysynyt hoikkana mutta normaalipainoisena.

Mua ei kukaan tuomitse, vaikka kaikki ei ole todellakaan kunnossa ja vihaan itse tätäja kehoani.

Syömishäiriön puhkeaminen vielä tuossa iässä on äärettömän surullista, antakaa olla kun ette tunne taustoja. Mummo ikäinen vielä taistelee syömisen ja kehokuvan kanssa 😓

Niin, ei tuo Sharon erityisen onnelliselta näytä. Eikä moni muukaan tuolla itsensä kuihduttanut.

Yksi yleinen sivuvaikutus on nopea lihaskato. Ja löytyy paljon lääkärien kriittistä huolta juuri pitkän aikavälin vaikutuksista. Myös suolitukos on vakava komplikaatio. Eihän tuossa vikaa olisikaan jos olisi harmiton. Se ettei just itselle ole tullut mitään ei tarkoita sitä etteikö monelle oli

Aikamoinen haukan katse sulla. Pystyt näkemään valokuvasta onko joku onnellinen vai ei ja vielä kaiken huipuksi syynkin miksi kuvan henkilö ei ole onnellinen. 

Vierailija
73/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Tuon kaiken, minkä mainitsit viestissäsi, olisit saanut syömällä sopivaa ruokaa. Mutta turvaiduit lääkkeeseen, ettei ruokia tarvitse muuttaa. Säälittävää

Huoh. Minusta on säälittävää se, ettet viitsi paneutua asiaan vaan päätehtäväsi on mollata muita.

Minun ruokavaliossani ei ollut mitään vikaa, eli ruokia ei tarvinnut muuttaa, annoskoot vaan olivat liian isoja, koska minulla oli aina nälkä. Söin riittävästi proteiineja ja runsaasti kasviksia ja juureksia, kerran viikossa myös spagettia. Ikinä en ole syönyt sipsejä, karkkeja, limuja, siidereitä. Pistä paremmaksi.

Lääkkeen avulla tuli täysi olo nopeasti ja annoskoot pienenivät automaattisesti ja pieninä ne ovat pysyneet. 

Sinulle se voi olla vippaskonsti, minulla se oli avain uuteen elämään ja hyvä näin.

Vierailija
74/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala mikä irvikuva tuokin nainen nykyään on. Ei ole tietysti koskaan ollut mikään kaunis, mutta tuossa on todiste siitä, ettei se laihuus aina ole parasta. Näyttää kuivalta rusinalta, jolla on huulitäytteet yms. 

Vierailija
75/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Osa meistä on alttiimpia painonhallinnan ongelmille, ja lihavuuden syntyyn vaikuttavatkin ravinnon ja liikunnan lisäksi monet muut asiat, kuten ympäristö, sosiaaliset tekijät, geeniperimä, suolistomikrobisto, hormonaaliset tekijät ja aivojen säätelyjärjestelmään liittyvät tekijät. Pahimmillaan epäkunnioittava kohtelu ja syyllistäminen estävät hoitoon hakeutumisen, tai sen saamisen, sitä toivoville potilaille, lihavuusleikkauksia väitöskirjatutkimuksessaan tutkinut Turun yliopiston väitöskirjatutkija Sofia Grönroos korostaa."

Vierailija
76/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääketiede tunnistaa nykyään useita biologisia syitä, jotka voivat monen tekijän summana altistaa ihmisiä vaikealle lihavuudelle. Näitä ovat esimerkiksi aivojen ja suolten välisen kommunikaation ja suolistohormonien poikkeavuudet sekä geneettiset tekijät.

Lisäksi on varmasti paljon tekijöitä, joita emme vielä ymmärrä. Ihmiskehon painonhallinta on hyvin monimutkainen systeemi. "

https://www.terveystalo.com/fi/artikkelit/kirurgian-professori-paulina-…

Vierailija
77/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Tuon kaiken, minkä mainitsit viestissäsi, olisit saanut syömällä sopivaa ruokaa. Mutta turvaiduit lääkkeeseen, ettei ruokia tarvitse muuttaa. Säälittävää

Huoh. Minusta on säälittävää se, ettet viitsi paneutua asiaan vaan päätehtäväsi on mollata muita.

Minun ruokavaliossani ei ollut mitään vikaa, eli ruokia ei tarvinnut muuttaa, annoskoot vaan olivat liian isoja, koska minulla oli aina nälkä. Söin riittävästi proteiineja ja runsaasti kasviksia ja juureksia, kerran viikossa myös spagettia. Ikinä en ole syönyt sipsejä, karkkeja, limuja, siidereitä. Pistä paremmaksi.

Lääkkeen avulla tuli täysi olo nopeasti ja annoskoot pienenivät automaattisesti ja pieninä ne ovat pysyneet. 

Sinulle se voi olla vippaskonsti, minulla se oli avain uuteen elämään ja hyvä näin.

Selvisikö missä oli vika? Monilla tuo jatkuva nälkä on psyykkistä ja kun/jos voimavaroja ei ole laittaa vastaan, niin kierre on pysyvä. Toisilla taas keho on mennyt siihen tilaan, että keholla on oikeasti nälkä eli siltä puuttuu tärkeät rakennuspalikat eikä solut saa edes tarpeeksi energiaa samaan aikaan kun syöty energia varastoituu rasvaksi. Tai sitten voi tietysti olla monemmat samaan aikaa ja päälle vielä n+1 muuta syytä. 

Vierailija
78/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala mikä irvikuva tuokin nainen nykyään on. Ei ole tietysti koskaan ollut mikään kaunis, mutta tuossa on todiste siitä, ettei se laihuus aina ole parasta. Näyttää kuivalta rusinalta, jolla on huulitäytteet yms. 

Edestä kuin enkeli. Taakaa kuin mankeli. Sivulta kuin maamme laulu. Ei laaksoa eikä kukkulaa vaan pari kuivunutta rusinaa.

Vierailija
79/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä lihavilta taidetaan odottaa, että pysyisimmekin lihavina? Silloin moralisointi ja elämäntapojen neuvominen saisivat jatkua häiriintymättä? On niin mukava paheksua lihavaa ja antaa tälle hyviä ohjeita. Liikuntaa ja terveellistä ruokavaliota - aivan kuin lihava ei jo valmiiksi tietäisi niistä kaiken. 

Hoikistumisen tulisi tuottaa lihavalle ainakin kärsimystä. Ei se muuten ole aitoa ja kunnollista hoikistumista. 

Olen todella onnellinen Ozempicista. Minulle koitti hoikempi kesä ja saan taas ylleni ja käyttöön kaikki kauniit vaatteeni, mihin en enää uskonut.

Vierailija
80/88 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilkeitä ja tuomitsevia? MInä kirjoitin viestin sivuvaikutuksista tuossa eläpuolella ja en ole pätkääkään ilkeä tai tuomitseva. Mutta, kai mahdollisista sivuvaikutuksista keskustellla vai onko se kiellettyä koska jollekkin voi tulla paha mieli?

Heti aloituksessa puhutaan harpusta ja luuviulusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi