Millaisesta ihmisestä tulee varas?
Tunnetko ketään varkaita?
Millainen ihminen päättää esim. varastaa toiselta pyörän?
Oon vaan miettinyt, että vaikea ymmärtää näiden ihmisten mielenmaisemaa ja empatiakyvyttömyyttä. Moraali puuttuu. Miksi?
Kommentit (44)
Onhan niitä jotka varastaa saadakseen jännitystä (minä nuorena) tai silkkaa piheyttään (rikkaat eläkeläiset)
Vierailija kirjoitti:
Tämä varkauksien hyväksyminen on moraalikatoa,joka yleistyy jatkuvasti.Varkailta sormet poikki on hyvä tuomio joissakin kulttuureissa.
Miksei pahoinpitelijöiden tai väkisinmakaajien ruumiinosia irroiteta vaikka tekijät voivat tuhota jonkun elämän täysin teoillaan ellei jopa ottaa uhrinsa hengiltä?
Miksi juuri jonkun juustopaketin ottaminen on se pahin ja hirvein rikos tässä maailmassa mielestäsi?
Lapsena olin varas, ehkä perheemme köyhyyden takia ja pientä jännitystä hakeakseni. Minulla oli paljon tylsiä hetkiä, koska ei minulla ollut mitään harrastusta toisin kuin kavereillani. Varastaminen oli hauskaa siihen asti kun siitä sai vain sitä pientä jännitystä ja onnistumisen kokemuksia. Se päättyi vasta siihen kun lopulta uskaltauduin tekemään vähän isomman varkauden sukulaiseltani, jäin kiinni ja jouduin todella noloon tilanteeseen.
Myöhemmin sain sitten vanhemmiltani lahjaksi tismalleen samanlaisen esineen, jonka olin aiemmin varastanut sukulaiselta, mutta ei mennyt kauaa kun joku varasti sen minulta.
En ole ennen varastanut mitään, mut nyt alan harrastamaan tätä varastamista! Mitä väljä vaikka kiinni jään, eipä ole mitään menetettävää enää!!!
Ihan kuka tahansa ihminen voi pakkotilanteessa jotakin varastaa.
Moraalin puutos ja luonnevika näkyy yleensä jo lapsena.
Lapsena varas, aikuisena varas.
Häiriintynyt kiusantekijä on myös varas. Käyttää jopa työtään peitteenä toteuttaa taipumuksiaan.
Raivostuttaa jo tuo empatiakyvytön sana. Ei kaikki varkaat ole sitä. Osa ei vain tiedosta että joku homeinen puutarhakoriste on tärkeä jollekin, voi olla nuori ja epätoivoinen. Ei voi tietää miten epätoivoisia ihmiset ovat ja mikä siihen on ajanut. Muiden ihmisten empatiakyvyttömyys ehkä ja ymmärtämättömyys. Ei kaikki ole egotripillä ja huumeissa, vaikka joku voi olla.
Työnantaja joka painostaa ylitöihin ja ei maksa ylityölisiä, varastaa äidin tai isän tämän perheeltä pois. Ihmisen varastaminen ja tämän ainokaisen elämän arjen tunneista varastaminen on ehkä sairainta ja ällöttävintä mitä voin tietää.
Eräällä vähemmistöllä se on geeneissä.
Narkomaaneilla ei toimi aivot samalla tavalla kuin tavis-ihmisellä, tiedät tämän itsekin jos olet esim. joskus ollut humalassa.
Mutta sitten arkipäivässä, itse olin nuorena näpistelijä. Jälkeenpäin miettien tähän johti pari tekijää. Asuimme maaseudulla, missä ei ollut selkeää mitä saa ottaa ja kantaa mukanaan, sillä luonnosta tietysti sai ottaa mitä vaan. Kun muutimme kaupunkiin, tämä piti opetella uudestaan
Toinen juttu oli se, kun äitini varasti minulta. Löysin asian maasta, jonka hän otti pois minulta ja antoi silmieni alla toiselle ihmiselle. Tämä vaikutti siihen, että opin että on ok ottaa toisilta jos pystyy ja oikeudenmukaisuutta ei ole
Kolmas oli köyhyys, eli minulle ei annettu tai opetettu käyttämään rahaa, ja minulla oli aina kaikista vähiten leluja, pelejä ja muuta vastaavaa. Lapsena kyllä ymmärsin tämän, vaikka äiti ei varmaan ollut asiasta tietoinen. Lisäksi tekemistä piti keksiä itse, itseään piti viihdyttää itse, mutta ei ollut mitään mitä kuluttaa, ja kaupunkiympäristössä tämä on varmaan se merkittävin tekeminen
Rankaisujen kautta sitten tuo aikanaan loppui, mutta jos vertaa siihen että oltaisiin opetettu näitä ja kohdeltu minua lapsena kohtuullisesti ja reilusti, en tiedä olisiko ongelmaa koskaan muodostunutkaan. Nykyään olen ihan lainkuuliainen, mutta vanhempiini suhtaudun melko nihkeästi tämän ja erinäisten muiden lapsiin kohdistuvien väärinkäytösten vuoksi
Köyhästä tulee varas mutta se on pakkotilanne. Se 595 e ei vaan riitä yksinään ja sitäkin tukea on jo laskettu. Ja veikkaan että varkaitten määrä tulee lisääntymään koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja joka painostaa ylitöihin ja ei maksa ylityölisiä, varastaa äidin tai isän tämän perheeltä pois. Ihmisen varastaminen ja tämän ainokaisen elämän arjen tunneista varastaminen on ehkä sairainta ja ällöttävintä mitä voin tietää.
Kyllä, riisto ja orjuutus ovat erittäin oksettava asia ihmisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Kymmeneen käskyyn sisältyy 'Älä varasta'. Se on laajempi juttu kuin jonkun fillarin varastaminen. Varastamista on monenlaista ja siihen luultavasti syyllistyy useampi ihminen kuin voidaan kuvitella... älä himoitse toisen vaimoa... äläkä mitään hänen omaisuuttaan jne... KATSO ITSE... kuinka moni vie jotain työpaikalta... Tee mielummin listaa siitä mikä voisi olla varastamista niin keskustellaan. Varastaminen on siis myös semmoinen juttu että kun sen tekee niin varmaan muistaa ja siitä tietää että on tehnyt jotain väärin. Paatuneet ihmiset ovatkin sitten eri juttu ja paatuneita ihmisiä taitaa olla paljon nykyaikana eli mikään ei liikuta syyllisyydentuntoa.
Niin. No mitä fariseukset tekivät moraalikeisari jeesukslle, joka noudatti kaikkia mooseksen käskyjä? T appoivat hänet. Mitä luulet tapahtuvan nyky-yhtiskunnassa moraaliselle ihmiselle? Hänet kynitään ja hän kuolee ihan yhtä lailla kuin jeesus. Käytännössä voi elää tuilla, mutta sitten luopuu pitkälti varsinaisesta elämästä ja on sidottu asuntoonsa.
En sitten tiedä jos kaikki maailman resurssit jaettaisiin tasaisesti kaikkien käyttöön ja tämä olisi vakio. Varmaan aika nopeasti ahneat yksilöt kehittäisivät taas järjestelmät, missä he hallinnoivat olevinaan haluttavampia asioita, oikein tarkoituksella lietsovat kateutta ja himoa toisissa.
Voihan sitä olla himoitsematta. Ja elää kuin jeesus. Mielenkiinnolla odotan omallakin kohdalla mitä tällainen pitkän linjan moraalinen elämä tuo muuta kuin köyhyyttä ja uhriaseman.
Puolet kansasta on varkaita, eli vasemmistolaisia.
Täällä oli äskettäin keskustelu siitä, miten määritellään kuka on varas ja kuka ei. Siis että onko ihminen varas jos on kerran varastanut jotain.
En tiedä onko se jo poistettu, mutta voin yrittää etsiä sen.
Vierailija kirjoitti:
Köyhästä tulee varas mutta se on pakkotilanne. Se 595 e ei vaan riitä yksinään ja sitäkin tukea on jo laskettu. Ja veikkaan että varkaitten määrä tulee lisääntymään koko ajan.
Mihin se ei riitä? Itselle jää käteen pakollisten menojen jälkeen n. 300e ja siitä menevät kaikki kulut ruuasta laskuihin. Kyseessä ei ole edes oma tötöily vaan kirjaimellinen vääryys ja rikokset minua kohtaan, miksi kuluja menee. Asiaa on kuitenkin nykyisen lainsäädännön puitteissa erittäin vaikea mitätöidä enkä myöskään halua käyttää elämääni r aiskaajien ja muien rikollisten jahtaamiseen - sitähän he juuri toivovat. Tekevät pahaa saadaakseen huomiota, kun eivät raukat muuten saa.
En silti varasta. Olen valinnut jeesuksen tien ja vaikka r aiskauksia ja nälkää joudunkin kokemaan, en luovu sielustani pahuuden edessä. Moni muukin on edeltäni r aiskattu ja tapettu, sitä miehet tekevät. Ja se on se mustuus sydämessään jota he kantavat, joka heidät tuohon pahuuteen myös ajaa. Eivät he voi hyvin. Säälin heitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole moraalia eikä omaatuntoa. Aika usein huonon kasvatuksen tuotos, harvemmin joku psykopatia taustalla.
Kaikilla tai useimmilla meillä on jonkunlainen. Pyörävaras saattaa olla addikti ja miettii ettei myisi skideille roinaa tai jättäisi kaveria virumaan. Eli yhtälailla nuokin miettivät missä menee omat rajat. Tosielämässä sävyjä on tässäkin paljon. Jos yhteiskunta viestisi voimakkaasti varkauden paheksuttavuutta olisiko tätä toimintaa vähemmän? Nyt tulee olo että ei oikein välitetä. Pätee hyvin moneen muuhunkin ennen paheksuttuun toimintaan.
Herrat ja isorouvat varastavat tuhansien ihmisten tulevaisuuden mutta ovat ihailtuja someseurattuja.