Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos teille tulee vaikka teini-ikäinen kummilapsi kylään...

Vierailija
23.06.2024 |

... niin oletteko suunnitelleet koko ajaksi ohjelmaa? Vai kuuluuko vierailuun se, että jutustelette mukavia sohvalla ja kahvittelette? Itse olen jälkimmäisen kannalla, puoliso ensimmäisen. Kerrankin kun olisi aikaa jutella rauhassa, niin puolison mielestä meidän pitää olla viihdytysmoodissa ja keksiä jotain tekemistä (leffoja, pelejä, minigolfia, kauppakeskuksia, kylpylää jne). Puolison viritelmät aiheuttavat lähinnä myötähäpeää etenkin kun lapsi on ujo ja omissa oloissaan viihtyvä, eikä välttämättä edes kehtaa sanoa ei. Jättää sitten vain tulematta käymään. 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Meinasit sitten, että tuntemattomat osaavat vastata?

Vierailija
2/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäisinä kummilapsia ei kyllä enää saa kummeille kylään edes aseella uhaten. Joten turha kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yhdistelmä noita kahta. Riippuu vierailun pituudestakin toki mutta jos parikin päivää viipyy niin kyllä se kahvittelu ja sohvalla jutustelukin ehtii tulla turhan tutuksi. Voiko siltä kummilapselta kysyä mistä tykkää ja mitä tykkää tehdä?

Vierailija
4/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko käynyt mielessä kysyä siltä kummilapselta, että onko sillä jotain toiveita tekemisen suhteen vai haluaako vain tulla teillä käymään?

Vierailija
5/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole esittänyt toiveita, haluaa vain tulla käymään. Ja aikaakin on kerrallaan vain muutama tunti. Selkeästi vaivaantuu, kun puoliso yrittää väkisin keksiä jotain tekemistä. Ap

Vierailija
6/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko käynyt mielessä kysyä siltä kummilapselta, että onko sillä jotain toiveita tekemisen suhteen vai haluaako vain tulla teillä käymään?

meinasin samaa kirjoittaa.

Vierailija
7/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viikon teini kylässä. Viikolla kävin aamupäivällä töissä, että teini sai nukkua rauhassa pitkään. Sitten syötiin lounas yhdessä ja iltapäivällä tehtiin yleensä jotain ja ilta oltiin rauhassa kotona jutellen. Teini kyllä tykkäsi kovasti lomaviikostaan. Sai levätä, mutta sitten oli myös tekemistä. 

Kysyisin kyllä mitä teini itse haluaisi tehdä. 

Vierailija
8/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, en itse koskaan vieraillut kummeilla yksin. Aina oli vanhemmat mukana ja aikaa vietin enemmän kummien lasten kanssa kuin itse kummien... Emme koskaan olleet kovin läheisiä, joten jotkut kylpyläreissut olisi olleet vain vaivaannuttavia.

Itse olen koittanut olla kummina läsnä, mutta todella harvoin kummilapsi käy meillä edes vanhempiensa kanssa. Nähdään enimmäkseen heillä ja vietetään aikaa kuin millä tahansa vierailulla. Nyt kun oma kummityttö on teini-iässä, tuntuu että vasta nyt voimme oikeasti alkaa tutustua ja tuntuu ihan hyvältä olla se aikuinen, jolta nuori voi kysyä asioita, joista ei omille vanhemmilleen halua puhua. Hän jo sanoi toivovansa, että olen läsnä silloin kun hän päättää kokeilla alkoholia ensikertaa. Tuo on ehkä suurin luottamuksen osoitus, jonka kummi voi saada 😂 Ja tätä luottamusta olen koittanut rakentaa hänen koko ikänsä, ei siihen ole tarvittu sirkustemppuja. Vain se, että on aidosti kiinnostunut, rento ja turvallinen aikuinen (en ole nauranut, pilkannut, jekuttanut, vaan kertonut asioista rehellisesti ja selittäen, miten asiat maailmassa menee).

Vierailija
9/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäisinä kummilapsia ei kyllä enää saa kummeille kylään edes aseella uhaten. Joten turha kysymys.

Kyllä muuteen. Ainakin meidän perheessä. Olen veljeni tytölle kummi, ja tyttö kyläilee meillä joka ikinen kesä.

Käy myös muulloin vanhemoiensa mukana.

Tyttö asuu kirkonkylässä ja on aivan innoissaan, kun kierrellään kaupungin ostokeskuksissa, käydänn Hesburgerissa syömässä.

Haluaa aina käydä myls kaupunginkirjastossa.  Ja tottakai keksitään jotain kivaakin. Joskus laivaristeily paikallisvesistössä, käydään puistoissa istuskelemassa.

Olen hänen mukanaan lähtenyt myös festareille.  Isänsä on varustanut tytön rahallisesti hyvin reissuun, mutta tottahan minä ulkina syödessä aina tarjoan niin ruuat, jäätelöt kuin coca-colatkin.

Haikealta aina tuntuu kun viemme tytön rautatieasemalle, kotiinlähtöpäivänä.

Vierailija
10/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole esittänyt toiveita, haluaa vain tulla käymään. Ja aikaakin on kerrallaan vain muutama tunti. Selkeästi vaivaantuu, kun puoliso yrittää väkisin keksiä jotain tekemistä. Ap

No, enpä lähtisi tuohon tekemään mitään ohjelmatoimistonumeroita vaan nauttisin rennosti kummilapsen kyläilystä imalla painollaan. Tuo, että kaveri vaivaantuu puolisosi säätämisestä, kertoo mielestäni jo kaiken oleellisen. 

Istukaa alas ja vain olkaa. Juttelette ja kuuntelette puolin ja toisin, kahvittelette/herkuttelette, annatte tunnelman itsessään johdatella tekemisiä. Ihanaa, että kummilapsi haluaa käydä - ja voihan sitä vaikka kysyä, että haluaisiko seuraavalla kerralla tehdä jotain. Mutta tuo, että haluaa tulla teille ja olla, viihtyä kertoo jo paljon mielestäni siitä, että arvostaa jo yksistään sitä olemista luonanne.

Pitäkää mukavaa :)

Vierailija
11/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kait kukaan nuori tule kauempaa kylästelemään vain siksi, että saa istua kyläpaikan sohvan nurkassa, päivät pitkät puhelimensa kanssa?

Tylsä matka ois.

Tottahan kaikkia vieraita käytetään kattelemassa oman seudun kesää, käydään kesämenoissa.

Kesäiltaa riittää sitten valoisana pitkään, jutella illalla.

Vierailija
12/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kait kukaan nuori tule kauempaa kylästelemään vain siksi, että saa istua kyläpaikan sohvan nurkassa, päivät pitkät puhelimensa kanssa?

Tylsä matka ois.

Tottahan kaikkia vieraita käytetään kattelemassa oman seudun kesää, käydään kesämenoissa.

Kesäiltaa riittää sitten valoisana pitkään, jutella illalla.

Kyseessä on muutaman tunnin vierailu kuten yllä sanottiin.

Vierailija
13/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama tunti "kerrallaan". Mitä sekin sitten tarkoittaa? Tarkoittaako sitä että nuori on muutaman päivän ja isäntäväki käy normaalisti töissä päivisin? Vai täh? 

Vierailija
14/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itsekin ujo lapsi. Minustakin olisi ollut vaivaannuttavaa, jos väkisin olisi pitänyt keksiä jotain tekemistä tai olisi pitänyt väkisin osallistua johonkin. Minulle riitti hyvin se, että kävin ja vietettiin aikaa yhdessä, syötiin vaikka jotain piirakkaa, oltiin takapihalla, rapsuteltiin koiria jne ja olin mukavassa aikuisseurassa, jolla oli minulle aikaa. 

Vierailija
15/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama tunti "kerrallaan". Mitä sekin sitten tarkoittaa? Tarkoittaako sitä että nuori on muutaman päivän ja isäntäväki käy normaalisti töissä päivisin? Vai täh? 

Onko kyläily käsitteenä tuttu? Se kestää yleensä muutaman tunnin. 

Vierailija
16/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnetko sinä sanan "kerrallaan" merkitystä? 

Vierailija
17/17 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnetko sinä sanan "kerrallaan" merkitystä? 

Tunnen kyllä, sinä ilmeisesti et. Mutta tässä ketjusss ei ollut nyt suomen kielen taidoista kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme