Miksi joitain ärsyttää niin kovasti että joku haluaa remontoida edullisesti?
Ei pitäisi välittää, tiedän, mutta ärsyttää 😂
Eli tehdään remonttia meidän pieneen taloon. Vaati kunnon peruskorjauksen, eli kaikki avattiin, tehtiin uusi lattia kaikkine rakenteineen, uutta seinää, kaikki eristykset, uusi keittiö, osa ikkunoista, kaikki pinnat. Siis ihan kunnon remontti.
Alusta asti oli selvää että itse tehdään kaikki mitä voidaan, poislukien LVI- ja sähkötyöt. Opetellaan, kysytään neuvoa kun sitä tarvitaan, ollut parikin ammattilaista tarvittaessa puhelimen päässä. Itse tehty siis osin rahasyistäkin, mutta myös siksi että voidaan ja halutaan tehdä itse.
Ja sitten käy pari kaukaisempaa sukulaista ihmettelemässä että miksi tehdään itse. Kun he tietäisi hyviä remppamiehiä, tosin bensakulut tänne syrjäseudulle maksaisi jo maltaita. Nämä ovat itse sitä remontoijatyyppiä, jotka lähtee kuukaudeksi löhölomalle kaukomaille siksi, että 20 ammattilaista saa sillä aikaa taloon tehtyä laajennuksen, eikä itse tarvitse rasittua remontin näkemisestäkään.
Me kun iloitaan siitä että uudet ikkunat olis maksaneet ikkunatehtaalta tilattuna 3000 euroa, mutta löydettiinkin tunnin ajomatkan päästä hyvät, käytetyt, tyyliin sopivat torista yht. 625 euroa, niin sukulaismies ei vaan voi kuulemma käsittää miksei tilattu tehtaalta. Lisäksi tilattiin puuvalmis ovi joka maalattiin itse haluamallamme värillä, oven hinta 795 € + maali 59 €, sen sijaan että oltais maksettu standardivärisestä (rumasta) ovesta 1800 € 😂
Miksi ihmeessä joitain ärsyttää että joku säästää ja haluaa säästää, ja vieläpä tehdä ITSE?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on vielä perinnerakentaminen: jos haluaa tehdä sotkematta vanhan talon systeemejä, niin varminta on tehdä itse. Totta kai on olemassa taitavia ammattilaisia, mutta ei sellaisia joka paikkaan ole noin vain saatavilla.
Toi on kyllä pahin. 90% remppamiehistä ei tuosta ymmärrä tippaakaan.
Itse asiassa yksi mun parhaista ystävistä on remppamies (tai oikeastaan -nainen, mutta hän sanoo, että hänen työnimikkeensä on "rakennusmies"), ja kun joskus kerron, miten meillä vaikka sisäseinät laitetaan, hän ahdistuu ja huokailee :D
Tämä tässä ehkä vaikuttaakin. Meillä tehdään hengittävää taloa ja materiaalit sen mukaan. Ja sitähän nämä valittajat ei ymmärrä lainkaan. He ei tiedä millä materiaaleilla heillä ammattilaiset remontoi yhtä vanhaa taloa, ja pitävät meidän lautalattioita, huokolevyjä ja makulatuuripapereita aivan typerinä. Hyvä huomio! Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun ei osaa on pakko ostaa.
Ja jonkun mielestä on vaan leuhkaa lähteä sinne matkoille ja laitattaa kämppä uusiksi sillä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei osaa on pakko ostaa.
Ja jonkun mielestä on vaan leuhkaa lähteä sinne matkoille ja laitattaa kämppä uusiksi sillä aikaa.
Aivan sama miten tekee niin aina joku elämäänsä kyllästynyt valittaja löytää siitä puheenaiheen.
Noissa perinnerakennusmateriaaleissa on muuten se, että monesti ne ovat yllättävänkin halpoja. Ihan joka rautakaupasta ei tietenkään saa, mutta nykyään tilaaminen on helppoa. Ei tietenkään päde kaikkeen, mutta vaikkapa tuo mainittu pinkopahvi on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä nähty "tein itse ja säästin" remontteja.
Ammattilaisten jäljiltä kouluja ja muita julkisia rakennuksia homehtuu kautta Suomen.
Kokemusta on ihan kototemonteistakin. Ollaan miehen kanssa rempattu useita kohteita itse, sekä omaa kotia, loma-asuntoa että sijoituskämppiä. Miehen sisko kun teetti ammatilaisilla kalliin pintaremontin, niin paljon jäi korjattavaa. Vielä senkin jälkeen kun hän reklamoi, ja kävivät korjailemassa jälkiään, tulos oli edelleen monelta osin huonoa. Miehen sisko sitten pyysi meidät apuun ja käytiin paikkailemassa huonosti tehtyjä kohtia. Onhan se selvä, että kun tekee itselleen, niin on paljon tarkempi työn jäljen suhteen, kuin jos vaan tekee vieraalle rahan takia. Se on helposti sitten vähän sinne päin. Työkaverikin juuri kertoi miten joutuu tarkasti vahtimaan että remonttifirma tekee niinkuin on sovittu, eikä sählää omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla ihmisistä on peukalo keskellä kämmentä. Ne luulee että koska ne ei ite osaa ei osaa kukaan muukaan.
No mikäs siinä jos oikeasti osaa, muttaa suuri osa näistä DIY-remppajista ei osaa ja sitten tulee loppujen lopuksi paljon kalliimmaksi kun joudutaan palkkaamaan ammattilainen korjaamaan niiden omatoimiremppaajien työtä.
Edustat juuri sitä peukalokämmen koulukuntaa. Remointointi ei ole niin vaikeaa. Tekemällä oppii. Omista virheistä oppii ja ne voi sitten itse korjata.
Ihan suosiolla myönnän, että minulla ei ole sama ammattitaito kun henkilöllä, joka on vaikka ollut 30 vuotta alalla ja loistavat suositukset.
Vierailija kirjoitti:
Niitä ärsyttää, jotka ei osaa.
Nämä halvalla remontoijat nimenomaan EI OSAA. Sillä laatu maksaa, sori vaan.
On olemassa sivisrymättömiä, yleensä vanhempia ihmisiä, joiden mielestä kaikki uusi on hienoa ja vanha roskaa.
Nämä ihmiset hävittävät kulttuurihistoriaamme, polttavat kokopuisia huonekaluja takassa ja ostavat viilutettua lastulevyä tilalle.
Samat tyypit teippaavat ilmanvaihdon umpeen kun "vetää" ja synnyttävät homevauriotaloja.
Aulis Junes ja Linnunlaulu oli esimerkki näistä Teen itse perinteisillä menetelmillä ja säästän-tyypeistä.
Eiköhän siinä ole tarpeeksi syytä ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Maksatteko mitään niille ammattilaisille, joille soittelette ja saatte "langan päähän"?
Ne soittaa kun tarvitsee juristin neuvoja, mä olen sellainen. Meillä on sekä sähkäri että putkari, kenen kanssa vaihdetaan neuvoja ilmaiseksi, työ sitten jo maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Aulis Junes ja Linnunlaulu oli esimerkki näistä Teen itse perinteisillä menetelmillä ja säästän-tyypeistä.
Tämä! Tiedän useammankin joiden remontti on aloitettu vuonna 2000 ja jatkuu yhä.
Vierailija kirjoitti:
Aulis Junes ei mikään remontoija ollutkaan vaan lakimies (?). Mies oli vanha ja sillä oli tuhansia neliötä rempattavaa taloa. Aika huono vertaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä ärsyttää, jotka ei osaa.
Nämä halvalla remontoijat nimenomaan EI OSAA. Sillä laatu maksaa, sori vaan.
Väitän että se on toisinpäin. Halvalla remontoijat osaavat koska se on vaikeaa. On helpompaa tilata kaikki yhdestä paikkaa avaimet käteen periaatteella.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tekikö se? Eikö pointti just ollut, ettei tehnyt oikein mitään? Eivät ne perinteiset menetelmät mitenkään erityisen vaikeita ole, mutta monet aikaavieviä kyllä. Harvassa on ammattilaiset, jotka niitä osaavat, siksi yleensä on pakkokin opetella itse.
Huomasin nopeasti työpaikalla (toimistohommia), että aluksi kun kahvitauoilla kerroin remppasuunnitelmista ja muutenkin juuri ostetusta kodista, niin työkaverit oli ihan intoa puhkuen visioimassa ja kertoivat omista haaveistaan. Vuoden päästä kun näytin rempatusta alakerrasta kuvia, huomasin sen jälkeen osan suhtautuvan nuivasti ja lähes vihamielisesti! Ja syykin alkoi selvitä: eräskin haaveili edelleen maalaavansa takan ja keittiöstä YHDEN seinän, mutta ei ole vaan saanut aikaiseksi. Joitain näköjään ärsyttää, jos joku toteuttaa unelmiaan ja vielä itse opetellen ja tehden.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin nopeasti työpaikalla (toimistohommia), että aluksi kun kahvitauoilla kerroin remppasuunnitelmista ja muutenkin juuri ostetusta kodista, niin työkaverit oli ihan intoa puhkuen visioimassa ja kertoivat omista haaveistaan. Vuoden päästä kun näytin rempatusta alakerrasta kuvia, huomasin sen jälkeen osan suhtautuvan nuivasti ja lähes vihamielisesti! Ja syykin alkoi selvitä: eräskin haaveili edelleen maalaavansa takan ja keittiöstä YHDEN seinän, mutta ei ole vaan saanut aikaiseksi. Joitain näköjään ärsyttää, jos joku toteuttaa unelmiaan ja vielä itse opetellen ja tehden.
Tää on totta! Ja monesti kuulee remonttijutuista sanottavan että "voi kun mullakin olis noin ahkera ja osaava mies!" Ja kun sanoo että minähän teen itse töitä yhtä lailla kuin mieskin, niin menevät nyrpeiksi.
Ja joskus yksi nainen kävi meillä miehensä kanssa ja näki meidän uuden kanalan ja alkoi valittaa miehelleen että mikset sinä oo tehnyt mulle tuollaista! Niin oli pakko sanoa että meillä ei mies ole laittanut tikkua ristiin tämän kanalan suhteen, vaan olen tehnyt sen aivan yksin omin käsin! Meni hiljaiseksi, kun miehensä vielä kommentoi että siinäs kuulit, siitä vaan tekemään. Ja nykyään heillä sama tilanne edelleen, nainen ei tee mitään ja valittaa kun miehensä ei toteuta hänen unelmiaan.
Mä oon itse tuollainen ammattilainen jolle soitellaan. Kavereita neuvon ihan mielelläni ilmaseksi. Ihan mukava käydä välillä katselemassa muiden projekteja.