Millaista on ylemmän keskiluokan matkailu?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Risteilyt on äärimmäistä junttihommaa.
Et ole tainnut käydä kymppitonnin Karibian risteilyillä.
Viimeksi oltiin kolme viikkoa New Yorkissa. Kierreltiin museoita ja nähtävyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Omalle möksälle mennään Thaimaahan tai Italiaan, riippuu loman pituudesta ja vuodenajasta. Ystäviä monesti mukana. Mukavaa yhdessäoloa, päiväretkiä, viinitilavierailuja, golfia, joskus veneilyä
Syödään paljon ulkona mutta esim. Thaimassa tuttu kokki saattaa tulla tekemään illallisen kotiin. Kokkikouluissakin on käyty.
Lapset tekee läksyjä, käyvät golfkurssilla, käydään eläintiloilla jne.
Unohtui vielä, että myös hyväntekeväisyys kuuluu mukaan; ollaan viety tarvikkeita orpokotiin ja olemme olleet mm. siivoamassa uimarantoja
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole yhteiskuntaluokasta vaan luonteesta ja mieltymyksistä. Minä matkailen aivan samoin kuin 30 vuotta nuorempana ja miljoonan köyhempänä.
Ei rikastuminen muuta yhteiskuntaluokkaa. Elämänkokemukset ovat niin erityyppisiä. Yläluokkaan ei nousta rikastumalla, siihen synnytään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulumme varmaan tuohon "luokkaan" ja omassa matkustamisessa maksukyky näkyy näissä asioissa:
- hotellit ovat laadukkaampia, ei Scandiceja yms. vaan viiden tähden boutique hotelleja
- ei pakettimatkoja vaan itse suunnitellut matkat
- business-luokka lennoilla ja paremmat lounget kentillä
- erityisesti kaupunkilomilla paremmat uberit, ei takseja tai julkisia
Itsellä ei kulttuuri korostu matkailussa koska en siitä ole erityisen kiinnostunut muutenkaan. Enemmän korostuu lepo ja nautinto vaativan työelämän vastapainoksi.
Mun silmään vaikuttaa nousukasmaiselta. "Ei kulttuuria mutta paremmat überit ;-D"
Vierailija kirjoitti:
Pitkillä lennoilla voidaan ottaa ainakin toiseen suuntaan business-luokka jos osuu hyvä korotustarjous kohdalle. "Onhan se lento kuitenkin niin pitkä, että siitä ehtii nauttia." Ja "Turvallisempi ajaa, kun on levännyt kunnolla koneessa".
Euroopan sisäisille sitä ei oteta, kun "on kuitenkin aika kallis ja niillä matkoilla turha."
Itse en pidä business luokkaa hintansa arvoisena. Kun ottaa paikat karjavaunupuolen1 penkkiriviltä, on kunnon jalkatilat ja seinä edessä. Emot aina lähellä ja saa sapuskat ja juomat ensimmäisenä. Näin teen aina yli 8h lennoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kotona kalsarikännit. Ei ne varakkaat rikkaiksi tulleet rahojaan tuhlaamalla
Ei ne pienet menot, vaan hvetinmoiset tulot.
Oon kävelly tuon Camino de Santiago -reitin 26 vuotiaana enkä todellakaan ole ylempää keskiluokkaa. Tuolloin vielä opiskelin.
Ihan kuule turistiluokassa ja turistihotelleissa... onhan se kiva katsoa miten rupusakki elää. Eikun oikeesti: miksi pössötellä rahaa super-extra-exclusive hotelleihin ja muutaman tunnin lentoon, kun sen rahan voi käyttää johonkin muuhun. Ihan sama miten ja missä luokassa sinne kohteeseen menee, kunhan pääsee turvallisesti perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Risteilyt on äärimmäistä junttihommaa.
Et ole tainnut käydä kymppitonnin Karibian risteilyillä.
Noilla loistoristeilijöillä just korostuu "paljon fyrkkaa, ei yhtään sivistystä", ainakin mitä olen nähnyt Välimeren risteilypysäkeillä.
Maksaisin bisneksestä vain jos olisin julkkis. Silloin saa takuun että saa olla edes rauhassa sössöttäjiltä.
Me nyt ainakin tulojen puolesta kuulutaan ylempään keskiluokkaan, DI ja FM. Ollaan Teneriffalla Puerto de la Cruzissa. Toinen mieluisa lomapaikka on Funchal Madeiralla.
Lasten kanssa matkustettiin usein Lanzarotelle, Stubbit olivat siellä kolmena vuonna yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kanarialle tai Fuengirolaan aurinkotuoliin löhoämään oluttuoppi kourassa.
Ja jos siitä nauttii niin se ei ole keneltäkään pois.
Maata pitkin Kainuuseen piilopirttiin. Kalastellaan, marjastetaan, sienestetään, talvella harrastetaan umpihankihiihtoa. Ei mitään ulkomaan kaipuuta ole.
Terv. kaksi varakaata eläkeläistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hotellit parempaa tasoa. Ja niistä voidaan ottaa se huone, josta on päästy altaalle tai oma pieni uima-allas. Risteilyllä parvekkeellinen hytti.
Jotenkin tuntuu että noita swim up- systeemeitä suosii enemmänkin häämatkalaiset ja sitten lapsiperheet jotka on säästäneet 2v siihen Kreetanlomaan.
Itse kun haluan allas löhölomalle niin otan aina nykyään vaimon kanssa sellaisen missä on muutaman huoneen kansa jaettu allas ja siihne pääsee suoraan omasta takaovesta.
Ei tarvitse "lähteä altaalle", ei kuunnella huutavia kakaroita, meidän lapset ei enää kulje mukana niin nautitaan hiljaisuudes - niitäkin huutavia lapsia riittää 5 tähden hotelleissakin.
JA otan aina sen joidenkin kiroaman all inclusiven. Se on mukavuutta.
Mutta hotelli pitää olla siinä luksuksen reunoilla tai jopa vähän yli. Ei kuitenkaan mitään ökyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hotellit parempaa tasoa. Ja niistä voidaan ottaa se huone, josta on päästy altaalle tai oma pieni uima-allas. Risteilyllä parvekkeellinen hytti.
Jotenkin tuntuu että noita swim up- systeemeitä suosii enemmänkin häämatkalaiset ja sitten lapsiperheet jotka on säästäneet 2v siihen Kreetanlomaan.
Itse kun haluan allas löhölomalle niin otan aina nykyään vaimon kanssa sellaisen missä on muutaman huoneen kansa jaettu allas ja siihne pääsee suoraan omasta takaovesta.
Ei tarvitse "lähteä altaalle", ei kuunnella huutavia kakaroita, meidän lapset ei enää kulje mukana niin nautitaan hiljaisuudes - niitäkin huutavia lapsia riittää 5 tähden hotelleissakin.
JA otan aina sen joidenkin kiroaman all inclusiven. Se on mukavuutta.
Mutta hotelli pitää olla siinä luksuks
Nykyään ei ole vaikea löytää adults only hotelleja. Ja joo, itse en ainakaan allinciin taivu niin kauan kuin jalat kantaa. Yleensä 4* buffetaamiaisella.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse täytin 50 tein matkan jossa kävin Ensin Wienin valtionoopperassa ja kaupungin museoissa, sitten Berliinissä parissa sinfoniakonsertissa ja lopuksi Amsterdamissa Concertgebouwssa.
Olen kiltisti kade!😙
Keskiluokan yläpäässä 140ke vuosituloilla, ehkä?
Omaan taloon etelässä mennään, useampi kk vuodessa. Sieltä sitten junalla, lautalla tai autolla 2-7pv retkiä naapurimaihin tai maan sisällä.
Sen verran lähellä että turistissa lennetään, auto odottaa kentällä.
Suonen ylempikeskiluokka kulkevat nenät pystyssä ja kuvittelelevat olevansa parempia kuin muut. Olettavat saavansa 1800 luvun englantilaisen yläluokan matkailu palveluksia ilman palvelijoita.
Oman tuttavapiirin ylemmän keskiluokan matkailuille näyttää olevan yhteistä se, ettei niitä jaeta somessa.