Millaista on ylemmän keskiluokan matkailu?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuripohjaiset aktiivilomat tuntuvat olevan suosittuja. Tehdään pyhiinvaelluspatikointeja vaikkapa Santiago de Compostelaan tai fillaroidaan alpeilla.
Niin joo, ylempi keskiluokka taitaa nykyään tarkoittaa hyvin tienaava rahvasta. Omistavan luokan tunnistaa siitä, että heiltä ei paljon kävely- tai fillarointilihaksia löydy
Työläisille kyllä kertyy rahaa, kun säällisesti elää. On varaa käydä halutessaan matkoillakin olematta mitenkään yläluokkainen - mitä ikinä tuo nyt joidenkin päässä tarkkoittanee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylemmän keskiluokan matkailu erottuu usein sen tietynlaisen mukavuuden, laadun ja elämyksellisyyden kautta. Tässä muutamia keskeisiä piirteitä, joita ylemmän keskiluokan matkailijat arvostavat ja etsivät matkoillaan:
Majoitus:
Ylemmän keskiluokan matkailijat suosivat yleensä korkeatasoisia hotelleja ja boutique-hotelleja. He saattavat myös valita luksusluokan Airbnb-asuntoja tai lomakoteja.
Majoituksen tulee tarjota mukavuuksia, kuten laadukkaat vuodevaatteet, huippuluokan palvelut ja mahdollisesti lisäpalveluja, kuten spa, kuntosali tai uima-allas.
Ruoat ja juomat:
Matkailijat arvostavat paikallisia ja korkeatasoisia ravintoloita, joissa tarjotaan ainutlaatuisia ja autenttisia makuelämyksiä.
He saattavat osallistua myös ruokakursseille tai viinitilakierroksille saadakseen syvällisemmän ymmärryksen paikallisesta ruokakult
Laitoit sitten ChatGPT:n tekstin.
Mitä sitten?
Ei kyse ole yhteiskuntaluokasta vaan luonteesta ja mieltymyksistä. Minä matkailen aivan samoin kuin 30 vuotta nuorempana ja miljoonan köyhempänä.
Kotona kalsarikännit. Ei ne varakkaat rikkaiksi tulleet rahojaan tuhlaamalla
On tietysti itsestäänselvyys, että keskiluokka ja ylempi keskiluokka rahoittaa lomansa netistä saatavilla pikaluotoilla.
Kuulumme varmaan tuohon "luokkaan" ja omassa matkustamisessa maksukyky näkyy näissä asioissa:
- hotellit ovat laadukkaampia, ei Scandiceja yms. vaan viiden tähden boutique hotelleja
- ei pakettimatkoja vaan itse suunnitellut matkat
- business-luokka lennoilla ja paremmat lounget kentillä
- erityisesti kaupunkilomilla paremmat uberit, ei takseja tai julkisia
Itsellä ei kulttuuri korostu matkailussa koska en siitä ole erityisen kiinnostunut muutenkaan. Enemmän korostuu lepo ja nautinto vaativan työelämän vastapainoksi.
Olemme keskituloinen diplomi-insinööripariskunta. Ulkomaan matkailu koostuu Tukholman ja Tallinnan risteilyistä sekä Teneriffan patikointilomista. Tulojen puolesta ylempää keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ympäristötietoista. Lentäminen on minimissä ja kohteet valitaan niin ettei turhaan kuormiteta luontoa. Vain juntti lentää etelänlomille.
voe jestas... pikemminkin lennetään 3-5 kertaa vuosittain eestaas sinne omalle omistusasunnolle jossain lämpimässä, siellä on sitten oma auto ja muut vempeleet ihan kuin kotona.
Vaikea sanoa kun he eivät mainosta lomiaan somessa.
Vierailija kirjoitti:
Olemme keskituloinen diplomi-insinööripariskunta. Ulkomaan matkailu koostuu Tukholman ja Tallinnan risteilyistä sekä Teneriffan patikointilomista. Tulojen puolesta ylempää keskiluokkaa.
Näinpä. Aina täällä Vauva-palstalla on näitä lapsellisia want to be ylempää keskiluokkaa aloituksia. Totuus on se, että samallakin tulotasolla ihmiset tekee eri asioita omien mieltymysten mukaan. Olen itse noin 150 000 vuodessa ansaitseva. Olen tehnyt jos jonkinmoista matkaa. Risteilyt mm. Tukholmaan ja Karibialla ovat intohimoni. Olen reissanut eri tavoin kymmenissä maissa ympäri maailman. Kaikki ylempää keskiluokkaa olevat eivät edes välitä matkustella eri syistä. Minäkin olen vähentänyt lempipuuhaani huomattavasti ympäristösyistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos mennään junalla kentälle niin mennään extra-luokassa.
siellä missä ei ole polkupyöriä seassa!
Vierailija kirjoitti:
Tiedän varakkaan pariskunnan joka lomillaan suosii pieniä ja yksinkertaisia majoituksia, mutta syö aina tasokkaissa ravintoloissa suomessa ja ulkomailla lähinnä kasvispainotteista ruokaa. Ei pröystäile varallisuudellaan.
Kuten me.
Työmatkoilla majoittuu ihan riittämiin 4-5* hotelleissa joten lomilta haluaa jotain erityistä, intiimimpää ja aidompaa. Pienet agriturismot, b&b:t tai kodikkaat perhehotellit houkuttaa enemmän kuin ketjuhotellit ja mieluiten vuokraamme talon.
Ravintolat on aina tasokkaita mutta niissä ei välttämättä ole tähtiä eikä valkoisia pöytäliinoja. Ruoka silti taivaallista ja palvelu täysi 10.
Kotimaasta löytyy upeita kohteita paikalliseen matkailuun.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuuripohjaiset aktiivilomat tuntuvat olevan suosittuja. Tehdään pyhiinvaelluspatikointeja vaikkapa Santiago de Compostelaan tai fillaroidaan alpeilla.
Noissa kahdessa ei ole mitään kulttuurillista.
Kun itse täytin 50 tein matkan jossa kävin Ensin Wienin valtionoopperassa ja kaupungin museoissa, sitten Berliinissä parissa sinfoniakonsertissa ja lopuksi Amsterdamissa Concertgebouwssa.
Kanarialle tai Fuengirolaan aurinkotuoliin löhoämään oluttuoppi kourassa.
Vierailija kirjoitti:
Hotellit parempaa tasoa. Ja niistä voidaan ottaa se huone, josta on päästy altaalle tai oma pieni uima-allas. Risteilyllä parvekkeellinen hytti.
Jotenkin tuntuu että noita swim up- systeemeitä suosii enemmänkin häämatkalaiset ja sitten lapsiperheet jotka on säästäneet 2v siihen Kreetanlomaan.
Omalle möksälle mennään Thaimaahan tai Italiaan, riippuu loman pituudesta ja vuodenajasta. Ystäviä monesti mukana. Mukavaa yhdessäoloa, päiväretkiä, viinitilavierailuja, golfia, joskus veneilyä
Syödään paljon ulkona mutta esim. Thaimassa tuttu kokki saattaa tulla tekemään illallisen kotiin. Kokkikouluissakin on käyty.
Lapset tekee läksyjä, käyvät golfkurssilla, käydään eläintiloilla jne.
En todellakaan laita rahaa hotellihuoneeseen josta sitten sometetaan joka saippuapala, vaan usein jopa kolmen tähden ravintoloihin ja oopperalippuihin. Molemmissa puhelin pysyy kiinni.
Risteilyt on äärimmäistä junttihommaa.