En osaa keittää uusia pottuja oikein vaikka laitoin kuumaan kiehuvaan veteen silti iistä tuli liian pehmeitä ja vetisiä
olen kyllä aika homo kun en osaa keittää uusia pottuja oikein vaikka laitoin kuumaan kiehuvaan veteen silti iistä tuli liian pehmeitä ja vetisiä
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et laittanut tarpeeksi suolaa keitinveteen? Ne perunat kannattaa myös "höyrykuivata" sen jälkeen, kun on kaatanut vedet pois kattilasta: kansi pois ja antaa kosteuden haihtua.
Testaa joku päivä uudestaan, myös perunoilla on väliä.
Minä "höyrykuivaan" ne laittamalla kattilaan pari arkkia talouspaperia ja kannen kiinni.
Voihan sen varmaan noinkin tehdä, en ole tullut ajatelleeksi! Mutta koska saan kosteuden huippuimurin kanssa pois keittiöstä, niin toi on toiminut mulla ihan jees.
Typerys, se on ihan eri asia!
Halvalla saa halpaa. Laita potut kattilaan välittömästi maasta nostamisen jälkeen. Vain näin saat hyvää. Osta ruotsalaisia tai espanjalaisia. Näin saat halpaa.
Minä keitän varhaispotut seuraavasti: keitinveteen merisuolaa. Kun vesi kiehuu, suurimmat potut kiehumaan. Näitä keitetään 3 min minkä jälkeen seuraavaksi suurimmat. Taas keittoaika 3 min ja seuraavat veteen. Tätä jatketaan niin kauan kunnes kaikki potut vedessä. Annetaan kiehua n. 15 min ja kokeillaan kypsyys. Kaadetaan vesi pois ja annetaan hetki kuivaa joko ilman kantta tai laittamalla talouspaperiarkki perunoiden päälle kannen alle. Tällä menetelmällä ainakin minulla onnistuu.
Uusille perunoille sopii höyrykypsennys parhaiten.
Jos kuitenkin keität, niin katkaise lämpö liedeltä jo ennen kuin perunat ovat täysin kypsiä. Kova kiehuttaminen loppuvaiheessa saa perunat halkeamaan. Kaada vesi pois heti, kun haarukka uppoaa perunaan, mutta se on vielä napakka. Jätä vielä kansi raollaan jälkikypsymään muutamaksi minuutiksi.