Propral nuorelle
Minulla on 15-vuotias nuori, joka kärsii ahdistus- ja paniikkioireista. Ainut oikeasti kohtauksen katkaiseva lääke on ollut Propral. Hänellä on vaan siihen tosi pieni annos, 10 mg max. 3 kertaa päivässä.
Jos hän ottaa ne 3 käytännössä kerralla (lääkäriltä on tähän lupa) niin yleensä paniikki saadaan katkeamaan ja hän pysyy toimintakunnossa. Mutta vaikutusaika on aika lyhyt, muutaman tunnin. Vaikeampiin tilanteisiin hän tarvitsisi ilman muuta lääkettä enemmän.
Lääkäri (julkiselta puolelta) ei vaan suostu kirjoittamaan enempää tätä lääkettä. Sitähän olisi olemassa 40 mg suuruisena. Onko joku 40 mg 2-3 kertaa päivässä sitten ihan mahdoton annos?
Onko kenenkään teinille kokeiltu isommalla annoksella Propralia? Se on auttanut nuorelle ihan tosi paljon paremmin kuin mielialalääke (joka siis on myös käytössä, Seronil 20 mg. En tiedä olisko annos siinäkin sit vaan liian pieni.)
Paniikkikohtaukset olisi ihan pakko saada pois kun ne estää nuorta elämästä normaalia elämää ja oikein saamasta apuakin terapiasta ym. jos kohtaus iskee päälle.
Suosituksia hyvistä yksityisistä lääkäreistä mielellään kans otetaan vastaan.
Kommentit (43)
Vaihtakaa lääkäriä. Kuka tahansa lääkäri kirjoittaa sen 40 mg annoksen.
Lääkäri on oikeassa. Lapsi on vielä kasvuiässä. Propralista voi olla haittaa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjoita. Aikuisilla verenpaine potilaillakaan ei ole 40 mg annostusta.
Se on valtava annos. Itseasiassa se saattaa pysäyttää nuoren sydämen kokonaan.
Propalia määrätään hillitsemään sydämen tykytystä. Sydämen tiheä lyöntisyyttä.
Jo nyt ap:n mainitseman potilaan annostus on kova, liiankin suuri nuorelle.
30 mg on meillä ihan lääkärin määräämä annos. Se ei ole lähelläkään mitään sydämen pysähtymistä.
Oon kuullut että migreeniin lapselle voidaan määrätä 80 mg päivässä.
Mulla 3 kertaa se 40mg. Jos on tarvetta.
Laitattehan vastauksiinne tieto, oletteko lääkäri vaiko kokemusasiantuntija, kiitos!
Meidän nuorella annoksena 10 mg aamulla ja 10 mg illalla, eli yhteensä 20 mg päivässä.
Annostuksessa tulee huomioida nuoren ikä ja paino. Onko nuori saanut muuta apua paniikkikohtauksiin kuin lääkkeitä? Kognitiivinen psykoterapia auttaa yleensä hyvin. Samoin psykofyysinen fysioterapia. Lääkkeettömät keinot tulee aina olla myös käytössä!
Nuori painaa n 50 kg. On 14 vuotias (kohta 15).
Tuntuu hullulta että nuorelle on tässä lääke joka selkeästi auttaa eikä pahemmin tee sivuoireita, niin reseptiä riittävälle määrälle ei kuitenkaan saa. Jos siis ei ole vaarallista (esim se 2 kertaa 40 mg päivässä) kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjoita. Aikuisilla verenpaine potilaillakaan ei ole 40 mg annostusta.Se on valtava annos. Itseasiassa se saattaa pysäyttää nuoren sydämen kokonaan.
Höpsis! 40 mg on normiannos. Lääkettä kirjoitetaan sillä annostuksella ihan normisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjoita. Aikuisilla verenpaine potilaillakaan ei ole 40 mg annostusta.Se on valtava annos. Itseasiassa se saattaa pysäyttää nuoren sydämen kokonaan.
Miksi keksit tuollaisia? Faktat ei mene noin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 3 kertaa se 40mg. Jos on tarvetta.
Mulla myös. Annostus on 3 x 40 mg, mutta 160 mg on maksimiannos päivässä. Joskus olen ottanut 200 mg, eli aamulla 80, päivällä 40, illalla 80. Mun lapsella jo 10 mg laskee tosi paljon sykettä ja verenpainetta.
Kirjoittaisikohan joku lääkäri nuorelle reseptin tuohon 40 mg? Oon aika varma että se toisi avun esim. 1-2 krt päivässä. Tietysti tässä on terapia rinnalla.
Mulla on 40mg 1-2 krt/vrk. Lääke ei vaikuta verenpaineeseen eikä nukkumiseen vaan tasaa esim. ahdistuksen takia kohonnutta pulssia. Esiintymisjännityslääke kai enimmäkseen.
Propral vaikuttaa fyysisiin paniikkioireisiin laskemalla sykettä. Propral voi olla nuorelle vaarallista suurina määrinä. Nuoren pitäisi löytää myös lääkkeettömiä apukeinoja paniikkiin esim. hengitys- tai rentoutusharjoitukset,asteittainen altistaminen paniikkia aiheuttaville asioille, huomion kiinnittäminen muihin asioihin tai vaan paniikin läpi meneminen. Paniikkioireet ovat kurjia, mutta ne menevät kyllä ohi ja niistä oppii selviämään. Terapiasta on apua monille.
Onko siitä seronilista apua? SSRI lääkkeitä voi myös vaihtaa, jos ei vastetta löydy. Jos paniikki- ja ahdistusoireet ovat todella hankalia ja estävät nuorta elämästä normaalia elämää, voisiko rauhoittavista lääkkeistä olla pahimmilla hetkillä apua? Niitä harvoille myönnetään, kun riippuvuutta pelätään, mutta harvemmin otettavana kohtauslääkkeenä voisi kokeilla
Vierailija kirjoitti:
Propral vaikuttaa fyysisiin paniikkioireisiin laskemalla sykettä. Propral voi olla nuorelle vaarallista suurina määrinä. Nuoren pitäisi löytää myös lääkkeettömiä apukeinoja paniikkiin esim. hengitys- tai rentoutusharjoitukset,asteittainen altistaminen paniikkia aiheuttaville asioille, huomion kiinnittäminen muihin asioihin tai vaan paniikin läpi meneminen. Paniikkioireet ovat kurjia, mutta ne menevät kyllä ohi ja niistä oppii selviämään. Terapiasta on apua monille.
Nyt ei ole kyse liian suurista määristä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaisikohan joku lääkäri nuorelle reseptin tuohon 40 mg? Oon aika varma että se toisi avun esim. 1-2 krt päivässä. Tietysti tässä on terapia rinnalla.
Palstalta et reseptiä saa. Varaa aika lääkäriin.
Oiskohan kuitenkin esim. Ssri lääke parempi vaihtoehto? Itse syön noita propraleja juurikin paniikkiin, mutta en todellakaan tuota määrää.ä, enkä päivittäin. Ei ole kyllä ensilinjan vaihtoehto paniikkiin, joka on jatkuvaa.
Kyllähän propral laskee sykkeitä isolla annoksella siks reippaasti. Myös verenpaineet laskee osalla käyttäjistä liikaa suurella annoksella. Että riippuu varmaan lähtösykkeistä kuinka isoa määrää voidaan ajatella. Suurella annoksella myös muut haittavaikutukset korostuu, kuten unettomuus.
Omalla nuorella oli migreenin estoon Propral. Ei päästy nostamaan annosta aiotulle tasolle, koska meinasi pyörtyä jo pienemmillä annoksilla ja suorituskyky meni huonoksi eikä saanut myöskään nukutuksi oikein ollenkaan.