Kipeitä haavoja välilihassa. Mikä avuksi?
Minulla on jo monta kuukautta ollut ikävä vaiva. Noin viikkoa ennen menkkoja välilihaan tulee kipeitä, jopa sentin mittaisia haavoja. Menkat vievät mukanaan haavatkin.
Mistä tämä voi johtua ja mikä siihen auttaisi? Perusvoidetta olen käyttänyt ja se ainakin hillitsee kipua ja kirvelyä.
Kommentit (2)
Kupan ensioireena on sukuelinten alueella esiintyvä kivuton haava. Taudinkuvaan kuuluu myös nivusalueen imurauhasten suurentuminen. Haava paranee hoidottakin muutaman viikon kuluessa. Herpesrakkuloiden rikkoonnuttua alueelle jää haavapintoja, jotka yleensä ovat kivuliaita. Herpeshaavat ovat yleensä pienempiä kuin kupassa. Suomessa harvinaiset, kehitysmaissa yleiset sankkerit aiheuttavat arpeuttavia haavaumia.
eli kuukautiskierron vaiheesta riippuen valkovuoto on varmaankin normaalia " vahvempaa" ja ärsyttää välilihan ihoa. Kokeile käyttää kyseisenä aikana maitohappobakteereja emätinpuikkoina tai kapseleina, se usein normalisoi sitä valkovuotoa. Perusvoidetta tehokkaampi on dekspanthenolivoide, esim bepanthen. Sinkkivoidettakin voit kokeilla, se kyllä tahraa aika tavalla, mutta puhtaalle iholle levitettynä suojaa ihoa siltä ärsyttävältä aineelta.
Mulla on sama vika, mutta mulla se haava tulee aina häpyhuulten yhtymäkohtaan, siihen karvoituksen sekaan.