Mitä kieltä kannattaisi opiskella?
Olen ajatellut aloittaa kielen opiskelun harrastuksena. Ongelma on, etten osaa päättää, minkä kielen valita. Olen miettinyt espanjaa, italiaa, ranskaa, saksaa, kreikkaa.
Olisi kiva kuulla kokemuksia kieltenopiskelusta ja nimenomaan harrastuksena. Mikä on mielestäsi hankala kieli? Minkä oppiminen on ollut (suomea äidinkielenä puhujalle) helppo/helpohko?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt muutaman vuoden opiskellut espanjaa lähinnä matkailuajatuksella että on käyttökelpoisempi kuin esim ranska tai saksa joilla pienemmät puhujamäärät ja -alueet
Miten hankala kieli espanja on suomalaiselle?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mihin ajattelit kieltä käyttää.
Lomailuun ja vapaa-aikaan. Työkielenä toimii englanti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt muutaman vuoden opiskellut espanjaa lähinnä matkailuajatuksella että on käyttökelpoisempi kuin esim ranska tai saksa joilla pienemmät puhujamäärät ja -alueet
Miten hankala kieli espanja on suomalaiselle?
Eiköhän se mahda olla helpoimmasta päästä
Missä haluat lomailla? Höydyllisin kieli riippuu siitä. Itse pidän Keski-Euroopasta, joten minulle saksa on noista hyödyllisin. Mutta jos mieluummin matkustat Etelä-Euroopassa, tilanne muuttuu täysin.
Kreikasta en osaa sanoa. Noista lopuista vaikein kieli suomalaiselle on ehdottomasti ranska. Toisaalta ranskasta on paljon hyötyä, jos haluaa matkustella Ranskassa, kun taas saksankielisissä maissa pärjää nykyisin aika pitkälle englannillakin.
Kielten vaikeusjärjestys riippuu myös siitä, miten tarkasti haluaa osata kieltä oikein. Riittääkö se, että ymmärtää ja tulee ymmärretyksi vai onko itselle tärkeää, että esim. jokaisen adjektiivin ja verbin pääte on oikein.
Varmaan noista opiskelisin espanjan, jos meinaa matkustella. Koko latinalainen amerikka avautuu ihan eri tavalla.
Suomalaisena ehkä venäjä, sillä pärjää etelässäkin monessa maassa ja virossa se ehdottoman tarpeellinen.
Jos osaa englantia, niin ei toi espanja niin vaikeaa ole oppia kun on samat juuret.
Kaikki nuo on helppoja oppia, kreikka on hieman vaikeampi kun ei muistuta oikein mitään muuta kieltä. Kiinan opiskelu voisi olla hyvä tulevaisuudessa. Viron kieli ja italia ovat suomalaiselle helpoimpia oppia.
Valintaa tehdessä kannattaa myös miettiä minkä maan kulttuuri kiinnostaa eniten.