Mitä sinulta jää perinnöksi?
Olen suu ammollaan todistanut paria perinnönjakoa, jossa jaettavana oli lähinnä arvotonta irtaimistoa ja jokunen satanen tilillä. En tätä voi ymmärtää , koska itseltäni jää usean sadan tuhannen omaisuus ja kaiken tuon olen itse kokoon haalinut. Miksi muilta tämä ei onnistu? Lapsia minulla ei ole ja mietin tarkkaan, kenelle omaisuuteni jää. En halua ketään sellaista sillä kuitenkaan tukea, joka ei itse itseään osaa auttaa. Minun omaisuutta EI TULLA juomaan kurkusta alas tai laiteta järjettömyyksiin.
Mitä sinulta jää perinnöksi?
'oikein elänyt'
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo (~400t), mökki (~150t), sijoituksia (~100t), sijoitusyksiö (~160t).
Siinähän ne karkeasti. Kaikki maksettu.
Nuo on tämänhetkisen arvon mukaan. Kun kuolet joskus kymmenien vuosien päästä, ei talon eikä mökin arvo ole oikeasti lähelläkään tuota. Sijoitukset toki ovat suurentuneet jos et ole tuhlannut pääomaa. Niin moni nykypäivän vanhuskin kuvittelee ihan liikoja talonsa arvosta kun laittavat sen myyntiin muuttaessaan palvelutaloon. Sun 2020-luvulla 400k arvoinen talo ei ole minkään arvoinen enää 2050-luvulla.
Olen joskus noita lapsettomien testamentteja miettinyt. Tuttavapiirissä oli elämäänsä katkeroitunut, vanhana alkoholisoitunut, mutta varakas nainen. Hänellä olisi ollut veljen lapsia, joilla oli lapsia ja oli hyvissä väleissä, jos sen kurpan kanssa nyt kukaan enää lopussa tuli toimeen. Hän oikein nautti tehdä testamentin sukulaiselle, joka on sinkku, ikää 55 ja tekee hurjasti töitä erikoislääkärinä. Sehän se idea oli. Antaa ne kaikki rahat ihmiselle, joka on valmiiksi jo varakas, ei perhettä, ei lapsia. Kaipa hän näki tuossa samanlaisen kuin itse ja nautti oikein estää rahanmeno niille perheellisille sukulaisille.
Mitä minulta jäisi, jos nyt kuolisin? Lapsille jaettavaa noin 300 000 Euroa (asunto ja sijoitukset) ja lisäksi henkivakuutuksesta 100 000. Velkoja on vähän, noin 20 000 Euroa. Tämän lisäksi lapseni saisivat varakkaiden vanhempieni perinnön aikanaan. En siis ole perinyt mitään.
Joka toisessa ketjussa mammat on niin köyhiä että, ei ole syötävää ja joka toisessa miljonäärejä jotk kirjoittelee vauvapalstalle kartanossaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi jäädä jotain perintöä?
Kyllähän se kertoo siitä, onko osannut elää oikein vai tehnyt aina vähän puolivillaisia valintoja. Helpot valinnat elämän alussa tekevät myöhemmästä elämästä hankalan.
AP
Sinä AP olet tehnyt helpon valinnan kun sinulla ei ole lapsia ollut hoidettavana ja kasvatettavana. Rahaakin olet siinä säästänyt. Eli helpolla olet halunnut päästä.
Oletan että lapsettomuus on ollut sinulle valinta, kun annat ymmärtää että aivan kaikki elämässä on omien valintojen sanelemaa...
Valitettavasti et voi enää haudasta vaikuttaa siihen, mitä perinnölläsi tehdään.
Mahdotonta tietää lopputulosta, mutta mikäli lähtisin nyt niin puolikas omakotitalosta 150k, kaksi sijoitusasuntoa 300k sekä yrityksen + omat rahat ja sijoitukset noin 300k. Niin ja osuus suvun perintömaihin ja kesämökkiin.
tärkein perintö on kuitenkin että lapsista on tullut reippaita nuoria aikuisia.
Jos vaikka sota tulee, niin ei jää mitään. Tai jos itse tai perheenjäsen sairastuu niin, että.omaisuus menee hoitoihin.
Ei vaan voi tietää.
Jos eläisit todella oikein, käyttäisit rahasi hyvän tekemiseen sen sijaan että leikit Roope Ankkaa.
Oletan että jää ehkä muutama tonni rahaa. Kunhan ei jää mitään maksettavaa (esim hautajaiset), niin se riittää vallan hyvin. Itseä varten ja toisten kanssa täällä eletään.
Et sinä ap voi sanoa kuka on elänyt oikein tai väärin.
Mä olen mielestäni elänyt oikein kun olen nauttinut elämästä enkä ole istunut himassa laskemassa rahojani. Koko ikäni olen tehnyt töitä, silti mulla on ollut tapahtumarikas ja onnellinen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi jäädä jotain perintöä?
Kyllähän se kertoo siitä, onko osannut elää oikein vai tehnyt aina vähän puolivillaisia valintoja. Helpot valinnat elämän alussa tekevät myöhemmästä elämästä hankalan.
AP
Mitkä valinnat? Kukaan ei pääse valitsemaan Millaisiin oloihin syntyy. Ne olosuhteet vaikuttaa ihmiseen välittömästi ainakin ekat 20 vuotta. Ja siitäkin eteenpäin siten, että ne olosuhteet on siellä taustalla. Turha kenenkään ratsastella sillä että kaikki elämässä olisi vain omien valintojen ansiota.
Tiedän yhden ihmisen joka syntyi varakkaaseen perheeseen, lisäksi sen aikaisessa työelämässä hankki itselleen ja perheelleen velattoman asunnon. Sitten sai perintöä, metsää ja kiinteistöjä. Mutta hän eli aina niin nuukaillen ettei raaskinut edes tehdä peruskorjauksia kiinteistöissään. Valitti aina koko elämänsä eikä matkustellut mihinkään. Sitten kuoli just ennen eläkeikää. Kuollessaan oli omaisuutta noin 1,5 miljoonaa. Tuskin sai yhtään euroa mukaansa.
Tämä kateus täällä minua kohtaan on sanoin kuvaamaatonta!
AP
Vierailija kirjoitti:
Tämä kateus täällä minua kohtaan on sanoin kuvaamaatonta!
AP
Mikä kateus?
Olemme ostaneet molemmille lapsille jo asunnot ja muutaman kymmenentuhannen arvosta arvopapereita. Muuta perintöä ei ole tarkoitus heille haalia vaan käyttää rahat itse ja ostaa palveluja ja elämän laatua.
Tilasin juuri uuden auton ja sen luovutus on ensi viikolla. Mökille tilaan uuden saunan, laittakoot timpurit rakennuksen pystyyn ja kiukaan paikalleen. Aikataulu: löylyvalmis ensi juhannuksena.
Tällä hetkellä ei jäisi kuin kasa kankaita, lankoja, astioita ym kodin tavaraa. Tosin olen opiskeleva yh, joten ehkä tästä vielä kerrytetään sitä perintöäkin.
Ollaan lasten kanssa käytetty kaikki mitä säästöön jää, ihan vaan tekemällä yhdessä jotain. Jos nyt kuolisin ja olisi paljon rahaa, niin lasten isä ei osaisi jättää tätä perinnöksi lapsille vaan hassaisi kaiken. On jo kertaalleen lasten lahjarahat hassannut menemään.
Toivottavasti ei muuta kuin hyvät (henkiset) eväät elämään. Olen eläkeiän kynnyksellä, ja omaisuutta on. Suunnitelmissa on kuluttaa lähivuosina ainakin suurin osa siitä oman elintason ylläpitämiseen ja matkusteluun.
Tällä hetkellä metsäpalsta, on vielä toinen vanhempi elossa joten jos perin rahaa enkä törsää, niin sitäkin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Joka toisessa ketjussa mammat on niin köyhiä että, ei ole syötävää ja joka toisessa miljonäärejä jotk kirjoittelee vauvapalstalle kartanossaan
Ehkä ne ei ole samat mammat.
ei mitään.. jos elän vanhaksi, myyn omaisuuteni ja muutan loppuelämäksi palvelumuotoiseen vuokrataloon
Toivottavasti ei mitään.