Jos voisit poistaa kaiken elollisen maan päältä ja siten lopettaa kaiken kärsimyksen, tekisitkö niin?
Kommentit (35)
Koko maailmaa ei tarvitse tuhota riittää että miehet hävitettäisiin
Houkutteleva ajatus kieltämättä mutta en ole Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin. Sillä onko se moraalisesti oikein ei ole mitään väliä. Miksi olisi? Ei ole ketään kuka jäisi sitä arvioimaan. Eläinten kärsimys on suurin syy miksi sen tekisin. Ihan jo yksikin kärsivä, rääkätty eläin on liikaa. Ihmiset mukaan lukien. Lopulta minulla ei kuitenkaan ole tähän sen syvällisempää selitystä kuin niillä jotka haluaisivat tämän kärsimysnäytelmän jatkuvan.
Tässä on ehkä kyse utilitaristisesta kärsimyksen punninnasta. Jos ei ole elämää, ei ole kärsimystä, mutta ei ole myöskään mitään muuta. Ei rakkautta, ei kissan kehräystä, ei musiikkia.
Kuka meistä oikeasti pystyy laskemaan yhteen kaiken kärsimyksen ja kaiken ilon ja onnen ja päättämään kumpaa on enemmän? Vastaus tähän kysymykseen paljastaa vain ja ainoastaan vastaajan tunnetilan: näenkö maailmassa enemmän hyvää vai pahaa?
En tiedä teistä muista, mutta I feel better when I'm dancing.
Tuskin. Elollisluettelosta saattaisin poistaa ihmiset, mutta eläimiin ja muuhun luontoon en kajoaisi.
Tänään viimeksi ihminen teki ruman tempun minua kohtaan loukaten ja rikkoen lupaamaansa.
Tänään viimeksi varis katsoi minua suoraan silmiini 15 s ajan, kiittääkseen suu täynnä saamastaan pullasta, kunnes lensi salmen yli kotipesälleen.
Sossutuilla laiskottelevat työttömät elukat lopettaisin välittömäti. Miksi elättää roska väkeä jos on vaihtoehto.
En. Pysyn pienen ihmisen paikalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Se on täysin kiellettyä. Monella on kuitenkin elämä ja omat valinnat. Apua saisi monelle rahan avulla ja kodit, että itse ostavat mitä tarvitsevat. Ja muulla tavalla ystävällisyydellä ja kuljetuksilla. Eutanasia on erikseen keskustelussa ilmeisesti.
Eläinten kärsimyksellä ei sitten ole sinulle mitään merkitystä. Ainostaan ihmisillä on väliä?
Eläimillä on vahva itsesäilytysvietti siitä huolimatta ette ne kärsivät elämässään tai viimeistään kuollessaan. Silti se haluavat elää. Elämä on itseisarvo ja sen tuhoaminen on yksinkertaisesti pahuutta.
Oletko siis vegaani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en, koska samalla menisi kaikki hyvä ja kauniskin, jota on kuitenkin mielestäni enemmän. Maailmassa on kärsimystä ja omassa elämässäkin on ollut runsaasti, mutta silti olen mielummin ollut elossa kuin että en olisi ollut - onhan tämä ihan näkemisen arvoinen paikka.
Siinä kermaperse. Menepä jonnekin nälänhätäalueelle kertomaan siitä hyvästä ja kauneudesta, katso mitä kehitysmaalainen tuumaa kermaperseajatuksistasi.
Kiitos repesin ihan täkyä!
Kermis kiukuttelee ja haukkuu toisia kermikseksi. LOL
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä haluaisi syntyä uudelleen maan päälle jos voisi? Ei ketään arvaan. On tämä niin mukava ja hieno paikka heh..
Minä ainakin haluaisin, enkä nytkään halua täältä pois.
Oletko pahastikin masentunut?
Vierailija kirjoitti:
Sossutuilla laiskottelevat työttömät elukat lopettaisin välittömäti. Miksi elättää roska väkeä jos on vaihtoehto.
Itse taas lopettaisin rikkaimman prosentin.
Aivan käsittämätön ideakin. Ei kaipaa perusteluja.
En, koska vastuu asiassa on aivan liian iso kenenkään ihmisen päätettäväksi.
En tekisi.
Ihmiset poistaisin, en mitään muuta elollista. Palauttaisin paratiisin maan päälle eläimille ja muulle elävälle organismille.
En.