Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kolmen pienen lapsen äidillä mahdollisuuksia työllistyä?

Vierailija
30.01.2007 |

Olen 30-vuotias akateemisesti koulutettu kolmen lapsen äiti (lapset 5kk, 2v, 3,5v). Olen ollut valmistumisen jälkeen lyhyitä aikoja määräaikaisissa työsuhteissa. Pisin työsuhde on ollut 1-vuotta ennen esikoisen syntymää. Vuoden sisällä alan hakea töitä ja hiukan huolestuttaa, kuinka työnantajat suhtautuvat kolmen pienen lapsen äitiin. Onko teillä kokemuksia? Asumme Helsingissä, joten ainakin täällä pitäisi olla työpaikkoja.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kovasti vanhemman (äidin) työmotivaatiosta, palkkaanko häntä vai en. Työmotivaatiolla tarkoitan tässä yhteydessä sitä, että kumpi vanhemmista jää hoitamaan sairasta lasta.

Meidän perheessä se on 95% muu kuin minä, joka jää hoitamaan sairasta lasta ja edellytän sitä kyllä palkattaviltakin.

Vähintään 50/50 täytyy puolisoiden hoitaa sairastelut ja muut hammaslääkärikäynnit ja neuvolat.

Niin, että se ei kaadu pelkästään äidin niskaan.

Olen aika herkkä havaitsemaan tälläisen luonteenpiirteen haastattelussa. Toki kaikilla aloilla tällä asialla ei ole merkitystä, mutta omalla alallani kaikkien palkkalistoilla olevien on annettava 110%, eli ylimääräisiin poissaoloihin ei ole varaa. Niin inhimillisiä ja " tavallisia" kuin ne ovatkin.

[/quote]

Miten puolisosi työnantaja suhtautuu siihen, että kotiinjääjä on 95% hän?

Toisaalta: kun asenteesi on tuollainen (= lapsen sairaus = " ylimääräinen poissaolo" ), niin työntekijän kannalta on _erittäin_ hyvä, että et palkkaa häntä. Alaisenasi lienee aika piinallista, jos sattuu olemaan pienen lapsen vanhempi.

Sairaan lapsen hoito on lakisääteinen asia. Tokihan se on työnantajalle todella hankala asia, mutta hyvin negatiivinen asenne oman lapsen hoitoon heijastuu kyllä varmasti myös jokapäiväiseen työhön.

Minä olen oman alani ns. " huippuammattilainen" . Jos minulle joku antaisi selkeää viestiä lapseni sairastamisen " hankaluudesta" ja " annettava 110%" vaihtaisin firmaa. Minä olen 100% työssä töissä ollessani. Deadlinet eivät veny, hoidan työni. Oma työni (asiantuntijatyötä) on sellaista, että voin hoitaa sitä ajasta riippumatta. Joten meillä esim. lasten sairastelut hoidetaan " sulle-mulle" periaatteella ja tehdään " ilta ja päivävuoroa" mieheni kanssa silloin kuin on tarvis (etänä osa, osa yöllä/illasta etänä, osa työpaikalla jne).

Toisaalta: kyllä tuollainen asenne tosiaan myös varmaan välittyy siellä haastattelussakin, joten en todennäköisesti edes harkitsisi sinun haastattelusi jälkeen töihintuloa.

Ihmisen ei tarvitse töissä antaa 110%. Koska se on yksinkertaisesti mahdotonta.

Vierailija
2/25 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös töissä firmassa, jossa voin liuttaa työaikaani, myös lasten tarpeiden vuoksi. Mieheni samoin. Perheeseen liittyvät menot ymmärretään, niistä ei ole ikinä tullut negatiivista palautetta.

terv 21

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Riippuu kovasti vanhemman (äidin) työmotivaatiosta, palkkaanko häntä vai en. Työmotivaatiolla tarkoitan tässä yhteydessä sitä, että kumpi vanhemmista jää hoitamaan sairasta lasta.

Meidän perheessä se on 95% muu kuin minä, joka jää hoitamaan sairasta lasta ja edellytän sitä kyllä palkattaviltakin.

Vähintään 50/50 täytyy puolisoiden hoitaa sairastelut ja muut hammaslääkärikäynnit ja neuvolat.

Olen aika herkkä havaitsemaan tälläisen luonteenpiirteen haastattelussa. Toki kaikilla aloilla tällä asialla ei ole merkitystä, mutta omalla alallani kaikkien palkkalistoilla olevien on annettava 110%, eli ylimääräisiin poissaoloihin ei ole varaa. Niin inhimillisiä ja " tavallisia" kuin ne ovatkin.

Miten puolisosi työnantaja suhtautuu siihen, että kotiinjääjä on 95% hän?

Toisaalta: kun asenteesi on tuollainen (= lapsen sairaus = " ylimääräinen poissaolo" ), niin työntekijän kannalta on _erittäin_ hyvä, että et palkkaa häntä. Alaisenasi lienee aika piinallista, jos sattuu olemaan pienen lapsen vanhempi.

Sairaan lapsen hoito on lakisääteinen asia. Tokihan se on työnantajalle todella hankala asia, mutta hyvin negatiivinen asenne oman lapsen hoitoon heijastuu kyllä varmasti myös jokapäiväiseen työhön.

Minä olen oman alani ns. " huippuammattilainen" . Jos minulle joku antaisi selkeää viestiä lapseni sairastamisen " hankaluudesta" ja " annettava 110%" vaihtaisin firmaa. Minä olen 100% työssä töissä ollessani. Deadlinet eivät veny, hoidan työni. Oma työni (asiantuntijatyötä) on sellaista, että voin hoitaa sitä ajasta riippumatta. Joten meillä esim. lasten sairastelut hoidetaan " sulle-mulle" periaatteella ja tehdään " ilta ja päivävuoroa" mieheni kanssa silloin kuin on tarvis (etänä osa, osa yöllä/illasta etänä, osa työpaikalla jne).

Toisaalta: kyllä tuollainen asenne tosiaan myös varmaan välittyy siellä haastattelussakin, joten en todennäköisesti edes harkitsisi sinun haastattelusi jälkeen töihintuloa.

Vierailija
4/25 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
5/25 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentteja...

Vierailija
6/25 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse neljättäni odotellessa sanoisin kyllä että varmasti työllistyt. Nuorimmaisesi on niin pieni että toivottavasti et vielä, mutta kun sen aika on niin sitten. Itselläni on onneksi fiksu ja empaattinen esimies (nainen) joka ymmärtää arvostaa sitä, että lapseni ovat minulle arvokkaita, ja joskus joudun heitä sairaina hoitamaan. Olen saanut myös itse vaikuttaa työmäärääni, toki se näkyy sitten myös palkassa. Mutta uskon että hyviä esimiehiä löytyy, ja sellaisia jotka ymmärtävät että kun työntekijän kotiasiat ovat kunnossa, työntekijäkin pystyy parempaan.

Vierailija
7/25 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paluuseen, jos kerta varmasti ootte joskus palaamassa. Jos olet akateemisesti koulutettu, 10 vuotta täysin kotona ulkomaalaisena, liki 40- vuotias kun palaatte, niin todellakin työllistyminen voi olla vaikeaa.

Oletko kotivuosina opiskellut mitään? Se ei korvaa työkokemusta, mutta on tyhjää parempi. Suomalaisissa yliopistoissa on aika paljon mahdollisuuksia nettiopiskeluun tai monimuoto-opiskeluun, jossa ei tarvis käydä kun pari kertaa vuodessa lähipäivillä Suomessa (riippuu tietysti missä asutte, että onko toi Suomessa käyminen realistista).

Paras olis, jos sinäkin voisit saada muutaman vuoden työkokemuksen siellä ulkomailla. Olen itse ulkosuomalainen ja tiedän, että lastenhoidon järkkääminen ei aina ole helppoa eikä halpaa, mutta itse laskin niin, että tulevaisuuden kannalta meidän kannattaa maksaa siitä lastenhoidosta vaikka mun koko palkka ja osa miehenkin, jotta mun työmahdollisuudet jatkossa säilyy. Se, että onko se työ just oman alan työtä ei niin haittaa, jos on jotenkin " järkevää" , CVssä voi aina nostaa esiin ja korostaa työn tiettyjä osa-alueita.

Tsemppiä!

Vierailija
8/25 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Vierailija
9/25 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajat katsovat että kun on tämän verran ikää ja jo noin monta lasta niin en ole enää lisää lapsia hankkimassa eli ei tule työuraan keskeytyksiä äitiyslomien ja hoitovapaiden takia. Itse olen ollut kaikkien lasten välissä töissä ja aina saanut heti ja helposti töitä. Oma asenne vaikuttaa paljon ja se millainen motivaatio on työtä tehdä. Meillä ehkä auttanut myös se että mies pystyy sopimaan aika vapaasti omat työnsä jolloin lasten sairastuessa ei lastenhoito jää minun harteilleni.

Vierailija
10/25 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin mielestä pienet lapset voivat olla haitta, toisten mielestä ei. Monet työnantajatkin ovat pienten lasten vanhempia...

Vierailija
11/25 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä alalla sä oikeen olet?

kun on noin raffia... 110% jne...

Vierailija
12/25 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun heikoin kohtasi ei ole nuo kolme pientä lasta, vaan se, ettei sinulla ole ehkä tarpeeksi työkokemusta kaikkiin hommiin.

En tiedä, mitä olet opiskellut pääaineenasi, mutta noin äkkiseltään voisin sanoa, että jos olet lukenut laskentaa/ rahoitusta tms, niin löydät töitä helposti. Jos taas olet lukenut markkinointia, voi olla hankalampaa. Raaka totuus on nimittäin se, että vaikka markkinointi- ja myyntiihmisiä haetaankin paljon, on niihin paikkoihinmyös kova tunku. Ja usein löytyy sitten niitä (sekä miehiä että naisia), joilla on sekä kaupallinen tutkinto KTM tai tradenomi) että työkokemusta.

Älä kuitenkaan lannistu, vaan hae aktivisesti hieman erilaisempiakin paikkoja. Ja jos et heti löydä sitä unelmahommaa, niin ehkä löydät jonkun työn, josta sitten saat sitä työkokemusta ja muutaman vuoden päästä pääset ihan eri asemista taistelemaan avoinna olevista hommista.

t. KTM (markkinointi) + 3 lasta

Vierailija
13/25 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös rekrytoivassa asemassa, vaativaa työtä teen (tulosvastuullinen). Tosin olen " vain" 2 lapsen äiti.

Itse en koskaan menisi työhin sellaiseen firmaan/sellaisen henkilön alaiseksi, kuten tässä viestiketjussa aiemmin tuli esille henkilö, joka vaati 110 % suoritusta naiselta. Onneksi työnantajani (yksi Suomen suurimmista yksityisen alan yrityksistä) on erittäin perhemyönteinen. Meillä ei haittaa, jos myöhästyy lasten aamurätinöiden takia aamulla tunnin. Sen voi tehdä aina takaisin, maailma ei siihen kaadu ja huomenna on uusi päivä :) Tämä filosofia kuvaa arvojamme. " Kumma" kyllä meillä tehdään huipputulosta ja henkilöstö voi hyvin. Olin aiemmin juuri tuollaisessa takakireässä firmassa töissä, kaksi vuotta jaksoin ja vaihdoin - ei hyvä!

Eli jos hakisit meille koulutustasi ja työkokemustasi vastaavaan tehtävään ja osoittautuisit motivoituneeksi henkilöksi niin en näkisi mitään syytä olla palkkamatta sinua! Lapset ovat osa normaalia arkea siinä missä syöminen ja juominen. Eli ei se mikään haitta meillä ole. Päinvastoin, tutkimusten mukaan usean lapsen äidit ovat johtamiskyvyltään ja ihmissuhdetaidoiltaan huippuihmisiä!

JOs nyt tuota lapsijuttua miettiin niin mieluummin palkkaisin sinut kuin naimisissa olevan lapsettoman/yhden lapsen äidin. Sillä on kuitenkin useampi äippäloma tiedossa, kun taas sinä tuskin jäät enää (tai ehkä kerran) äippälomille.

Eli hasitele haastatteluissa myös työnantajan arvoja!

Älä ihmeessä mene firmaan, missä lapsiperheitä katsotaan alta lipan. Palat siellä henkisesti loppuun vuodessa.

Vierailija
14/25 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla sen sijaan ei taida olla, koska näin tyhmiä täällä julkisesti kyselet. Pysyttele siis vain suosiolla kotona!

Vierailija
15/25 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakisit meille töihin niin minä henkilökohtaisesti katsoisin kohdallasi plussaksi sen, että olet hoitanut lapsiasi kotona pitkään. Minusta se osoittaa niin paljon ihmisen arvoista (esimiesasemaa ajatellen hyvä juttu). Eli ihmissuhteet ovat elämän ykkösjuttu. Lapset ovat se arvokkain pääoma ja heille tulee turvata hyvä elämän alku.

-15

Vierailija
16/25 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kylläkään tiedä onko vakituinen työsuhde vai mikä. Tuo riippuu niin paljon työnantajasta. Itsellä on niin työnarkomaanihullu esimies että ei varmasti palkattaisi 3 pienen äitiä, mutta se olisi varmaan vaan parempi sinulle ;)

Vierailija
17/25 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastesi ollessa noin pieniä tuskin kukaan mitään unelmahommaa huippupalkalla tarjoaa, mutta aivan varmasti ihan mielenkiintoisiakin hommia löytyy. Lasten saaminen kasvattaa organisointi-ja ongelmanratkaisukykyä, ja monet työnantajat ovat erittäin tietoisia tästä.

Vierailija
18/25 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipiteeni pienten lasten äideistä on vähän kaksitahoinen.

On totta, että vanhemmuus kasvattaa loogista ongelmanratkaisukykyä jne., mutta...

Tämä on siis minun mielipiteeni.

Älä kuitenkaan lannistu, vaan hae työtä mahdollisimman pian, sillä pitkä aukko työhistoriassa on kuitenkin (mielestäni) tosi huono juttu. Vaikkakin se aika olisi vietetty kotona lapsia hoitaen!

Tsemppiä työnhakuun!:)

Vierailija
19/25 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisuudet työllistyä kuin esimerkiksi yhden lapsen äidillä.

Oletuksena on, että kun sinulla on jo noin monta lasta niin et välttämättä enää tee lisää lapsia. Yhden lapsen äidin riski jäädä äitiyslomalle varmasti suurempi.

Mustakin se työmotivaatio ratkaisee enemmän ja onkin hyvä mainita ( jos pääsee haastatteluun ) että lastenhoito perheessä jaetaan kummankin vanhemman kesken. Ja jos muu motivaatio tuntuu olevan korkealla niin uskon ettei lapset ole este.

Sinun taustallasi äkkiseltään arvelisin että lapsia suurempi ongelma on koulutukseen ja ikään verrattuna suht vähäinen työkokemus.

Jos luotat itseesi ja kykyihisi niin se auttaa paljon. Tsemppiä.

-kolmen äiti myös-

Vierailija
20/25 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole varsinaisesti esimiesasemassa vaikka rekrytoinnista vastaankin...

Hei, mielelläni vaihtaisinkin työpaikkaani...välillä tuntuu, että loppuunpalaminen on lähellä.

Toisaalta taas, työ on oikeasti tärkeää mulle. Kokisin, että elämästäni puuttuu iso osa, jos en tekisi työtäni niin hyvin ja " loistaisi" siinä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi