Hallitus vahvisti: työttömyysturvaa leikataan lisää
Työttömyysturvaan tulee porrastus jonka seurauksena tuen määrä pienenee työttömyyden pitkittyessä yli sallitun ajan. Eduskunta hyväksyi työttömyysturvan porrastuksen äänin 93-77.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eduskunta-vahvisti-tyottomyysturvaan…
Kommentit (342)
Norjalaismiljardööri Petter Stordalen menetti koronassa satoja miljoonia: Ei ymmärrä suomalaisen elinkeinoelämän valitusta ja sijoitti taas Suomeen
Uuden hotellin Helsinki-Vantaalle kesäkuun alussa avannut Petter Stordalen kertoo, miksi Suomeen kannattaa investoida.
https://www.talouselama.fi/uutiset/norjalaismiljardoori-petter-stordale…
Vierailija kirjoitti:
Norjalaismiljardööri Petter Stordalen menetti koronassa satoja miljoonia: Ei ymmärrä suomalaisen elinkeinoelämän valitusta ja sijoitti taas Suomeen
Uuden hotellin Helsinki-Vantaalle kesäkuun alussa avannut Petter Stordalen kertoo, miksi Suomeen kannattaa investoida.
https://www.talouselama.fi/uutiset/norjalaismiljardoori-petter-stordale…
No kyllä Hallitus antaa viestin myös ulospäin, täällä eletään veitsenterällä ja kuka sellaiseen maahan haluaa sijoittaa.
Seuraavaksi leikataan rajaamalla työnhakijoita ulos työttömyysturvasta mm työvälineenä yleistuki ja yleisten varallisuus ehto..
Christiiina kirjoitti:
mä en ymmärrä tätä valitusta työttömysytuen porrastuksesta, kun nykypäivänä on työvoimapula vähän kaikkialla ja kaikilla aloilla, niin ei ole plekoa, että työttömyys pitkittyy, jos kävisi niin, että jäisi työttömäksi. Ainakin jos matalammin palkattu työkin käy , niin ei ole pelkoa, että olisi useita kuuakusia työttömänä. Monihan vaan laskee niin, että ei kannata mennä vaikak ruokakuppaan myyjäksi kun ei siitä saa paljoa sen enempää kuin työttömänä ollessa.
Miten sinne ruokakauppaan mennään myyjäksi? Opiskeluaikana hain töihin myyjäksi mutta en päässyt.
""Miten sinne ruokakauppaan mennään myyjäksi? Opiskeluaikana hain töihin myyjäksi mutta en päässyt."
Kerran hain MÄKKÄRIIN, voi luoja, mutta en päässyt. :D
Teen joka kuukausi vähintään työkkärin vaatimat neljä hakemusta ja haen sen yli hakemuksia aina kun osaamiseni ja avoin työpaikka kohtaavat, mutta eipä tule haastattelukutsuja kuin pätkätöihin.
Pätkät eivät koskaan ala perän jälkeen eli niiden välissä olen järjestelmän mukaan "työtön".
En saa pätkätyöläisenä kesälomia, eläke ei kerry, palkka on pienempi kuin muilla eivätkä lapseni saa koskaan perintöä.
Mutta ottakaan nyt vain siitä työttömyyspäivärahastani vielä pieni siivu, jos ahdinkoni ei jo ole mielestänne tarpeeki iso.
Se on sitten pikkuhiljaa aika valua eduskuntatalon portaille tekemään itsemurha. Olen sairas mutta eläkkeelle eivät päästä mutta kukaan ei ota töihin kun rehellisesti kerron mitä kaikkea sairastan ja miten se toimintaani vaikuttaa. Tämä uusin ei sinällään minua koske kun en ansiosidonnaista saa, mutta aiemmat ovat jo tilannetta tiukentaneet. Ehkä ensi kesänä ennen kuin jäävät lomille, jospa saan muitakin mukaan. Laitetaan portaat vereen.
Jatkossa tämä laki tarkoittaa sitä että 2.9. alkaen jos jäät työttömäksi tai itse irtisanoudut niin jos sinulla ei ole vuoden työpätkää takana niin et saa ansiosidonnaista. Samoin jos otat nyt uuden työn niin se on riski koska jos se loppuu syystä tai toisesta 2.9. alkaen niin et saa ansiosidonnaistapäivärahaa. Samoin jos nyt olisit oikeutettu ansiosidonnaiseen ja nyt tarjoutuisi mahdollisuus uuteen työhön mutta se ei olisi paras mahdollinen valinta niin täytyy miettiä tarkkaan kannattaako ottaa tätä työtä. Järkyttävä laki. Voin pahoin tästä nykyisestä Suomesta.
Miten meillä voi olla näin rikkinäinen järjestelmä että töihin ei voida noin vain kävellä sisään ja alkaa tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pakotetaan ryhdistäytymään ja töihin. Tiedän muutaman "taivaanrannan maalarin" jotka ei voi mennä töihin, koska "se ei sovi mulle". Mieluummin huuhaillevat kotona
Taivaanrannan maalarit eivät saa ansiosidonnaista!
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa tämä laki tarkoittaa sitä että 2.9. alkaen jos jäät työttömäksi tai itse irtisanoudut niin jos sinulla ei ole vuoden työpätkää takana niin et saa ansiosidonnaista. Samoin jos otat nyt uuden työn niin se on riski koska jos se loppuu syystä tai toisesta 2.9. alkaen niin et saa ansiosidonnaistapäivärahaa. Samoin jos nyt olisit oikeutettu ansiosidonnaiseen ja nyt tarjoutuisi mahdollisuus uuteen työhön mutta se ei olisi paras mahdollinen valinta niin täytyy miettiä tarkkaan kannattaako ottaa tätä työtä. Järkyttävä laki. Voin pahoin tästä nykyisestä Suomesta.
Täsmennyksenä, että 12 kk työssäoloehto on pitänyt kartuttaa 28 kk:n aikana, ei yhteen putkeen. Törkeä heikennys silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmennyksenä, että 12 kk työssäoloehto on pitänyt kartuttaa 28 kk:n aikana, ei yhteen putkeen. Törkeä heikennys silti.
Onko noin? Nimittäin yhdestä nimeltä mainitsemasta virallisesta paikasta varoitettiin että jos uusi työ loppuu ennen vuotta niin ei saa ansiosidonnaista. Mulla vajaa kk vaan katkoa töiden välillä ja vuosien putki ennen tätä.
Hienoa, ettei taaskaan oteta huomioon työkyvyttömiä työttömiä. Mullakin eläkettä haettu pari kertaa saamatta sitä. Viidestoistavuosi menossa työttömänä ja sairaslomalla työkyvyttömänä. Tänä aikana en ole tehnyt tuntiakaan töitä. Menisin töihin, jos voisin. Diagnoosini taas on kovin erikoisia eikä oikein oikeuta eläkkeeseen. Yhtenä esimerkkinä: kauppaan 2km:n matkan kävellessä kämmenet ja sormet turpoaa niin paljon ettei niillä tee loppupäivään mitään. Ja tämä vain yhtenä esimerkkinä. Vakavampia on ne henkeä uhkaava kohtaukset. Onneksi toistaiseksi lääkkeissä on omavastuukatto. Mulla kun ne vuosilääkkeet maksaa yli 14 000e. Tämän kela maksaa mukisematta, mutta eläkettä ei heru tai edes hyväksyntää sairaslomaan. Tilanteeni ei ole itseaiheutettua, mutta heikentää elämää. Muita tukiahan en saa, koska asun omistusasunnossa, josta tosin velkaa paljon enemmän kuin sen arvo on (sädesienestä tullutta korjauslaskua yli 100 000e)
Hei, hei hyvinvointivaltio. Tervetuloa kurjistuminen ja levottomuudet.
Tämä ajaa talo6den alas, kun keskituloiset eivät enää voi ostaa asuntoja ym. Perusturvaa ei enää ole.
Loiset,joita elättää toiset,loppu kelaeläteille,on aika mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Loiset,joita elättää toiset,loppu kelaeläteille,on aika mennä töihin.
Suomen talous romahti, kun kokkareet säästää.
Ansiosidonnaisen saajat eivät ehkä ole niitä oikeiston vihaamia ongelmatapauksia. Ei ansiosidonnaista edes saa, jos ei ole ollut töissä pidemmän aikaa. Tämä osuu töiden määräaikaistamisen uhreihin, jotka todella yrittävät päästä kokoaikatyöhön.
Haloo. Ansiosidonnaista saavat olisivat kaikki kokoaikatöissä, jos pätkien sijaan sellaista olisi tarjottu ja/tai tarjolla.