Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teidät koulutetut nuorenne pärjäävät työelämässä?

Vierailija
19.06.2024 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010475513.html

HS:ssä julkaistussa mielipiteessä vanhempi ihmettelee nykyistä työelämää, jossa töitä kyllä riittää mutta palkkaa ei saa edes yhten tarpeiksi.

Nuoren toista työtä hän kuvaa näin:

"Oman ammattialan töitä löytyy jos löytyy, mutta vain freelance-pohjalta: työvälineiden hankkiminen ja riskit jäävät kaikki itselle. Työtä saa myös tehdä tuntimääräisesti loputtomasti, mutta palkka on minimiin tingitty urakkapalkka."

Mikä ala tuollainen on? Joku graafinen ala?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoinen tilanne on kyllä muillakin kuin nuorilla. Tuo pakotettu freelancertyö voi olla mikä tahansa taiteellinen ala.

Vierailija
2/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusta on kyllä, mutta kun ei ole sitä työkokemusta, niin huonosti menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se palkanmaksu oikein maistu, vaikka työntekijä olisi käyttänyt vuosia hankkiakseen osaamisen, jota työnantaja haluaa hyödyntää.

Vierailija
4/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus on, työpaikka on ollut pitkään, meni konkurssiin ja nyt jollain pätkällä. Hyvin on kyllä pärjännyt itse töissä, mutta saa nähdä, poikiiko vakkaripaikkaa.

Vierailija
5/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia halpoja freelancereita käytetään ainakin käännösalalla.

Vierailija
6/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee kohtuupalkkaista pätkätyötä julkiselle puolelle vuoden pätkissä. Nyt on toinen pätkä yli puolen välin.

Vierailija
7/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörii sijaisena ympäri Etelä-Suomea.

Vierailija
8/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on koulutus ja hyvät työpaikat.

Kuopus valmistuu syksyllä ja etsii oman alan töitä mutta on ollut 3 vuotta jo töissä opiskelun ohessa n 15-20h viikossa. Tuntiliksa 15 joten ei srkään ihan alin mahdollinen

Vierailija
9/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopus valmistuu syksyllä ja etsii oman alan töitä mutta on ollut 3 vuotta jo töissä opiskelun ohessa n 15-20h viikossa. Tuntiliksa 15 joten ei srkään ihan alin mahdollinen

Voiko kysyä, millä alalla on tuo 15 e/kk? Tuttu ollut jo 10 vuotta töissä ja saanut sinä aikana nostettua tuntipalkan 11 euroon...

Vierailija
10/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsitään sitä kokemuksennälkäistä tekijää. Mutta mielellään sitä söisi fyysisestikin.

Vierailija
11/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuollainen pakotettu ala on käännöstyöt, maisterin koulutus.

Vierailija
12/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pakotetaan freelanceriksi ala: kääntäjät.

Vierailija
13/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa koulutettu nuori? Omat lapset tai siis nuoret aikuiset osaavat lukea alan TESsin ja vaatia työsopimuksen, jossa on selkeästi määritelty tarpeelliset asiat. Jos alalla ei ole yleissitovaa TESsiä käytössä, niin osaavat vaatia lakiin perustuvat oikeutensa.

Jos ei palkkatyö maita, voi perustaa yrityksen. Silloin voi palkkansa päättää ihan itse!

Vierailija
14/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa koulutettu nuori? Omat lapset tai siis nuoret aikuiset osaavat lukea alan TESsin ja vaatia työsopimuksen, jossa on selkeästi määritelty tarpeelliset asiat. Jos alalla ei ole yleissitovaa TESsiä käytössä, niin osaavat vaatia lakiin perustuvat oikeutensa.

Jos ei palkkatyö maita, voi perustaa yrityksen. Silloin voi palkkansa päättää ihan itse!

Tuota... Omaa palkkaa ei todellakaan voi aina itse päättää. Kaukana siitä. Koska palkkatöitä ei kaikilla aloilla ole juurikaan tarjolla, monet tosiaan joutuvat pakon edessä toimimaan yrittäjänä, jos töitä mielii ylipäätään tehdän. Työn teettäjä on usein toimisto tai alusta, joka päättää hinnan tyyliin ota tai jätä. Siinä olet tilanteessa, jossa et todellakaan voi päättää työllesi hintaa itse, mutta yrittäjän kulut tulevat kyllä maksettavaksesi. Lomia ei pysty maksamaan itselleen, työttömyysturvaa ei ole, sairasajan turvaa ei ole, välineet ja ohjemat maksat itse ja töitä on joskus ja joskus taas ei.

Vierailija
15/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota... Omaa palkkaa ei todellakaan voi aina itse päättää. Kaukana siitä. Koska palkkatöitä ei kaikilla aloilla ole juurikaan tarjolla, monet tosiaan joutuvat pakon edessä toimimaan yrittäjänä, jos töitä mielii ylipäätään tehdän. Työn teettäjä on usein toimisto tai alusta, joka päättää hinnan tyyliin ota tai jätä. Siinä olet tilanteessa, jossa et todellakaan voi päättää työllesi hintaa itse, mutta yrittäjän kulut tulevat kyllä maksettavaksesi. Lomia ei pysty maksamaan itselleen, työttömyysturv

Juuri siksi kysyin, että mitä tarkoittaa koulutettu nuori. En keksi yhtäkään koulutusta, jossa voisi tehdä vain yhtä ainoaa työtä ja sitäkin niin, että työehdot ovat mahdottomat. Miksi ihmeessä hakeutua alalle, jossa ajatutuu tilanteeseen, jossa joutuu maisterinakin tekemään vähintään kahta kokoaikatyötä? Eikö oikeasti ole mitään muuta mahdollisuutta?

Ilman muuta yrittäjänä oma palkka päätetään itse, koska palstalla tiedetään, että kaikki työnantajat ovat rikkaita.

Vierailija
16/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ihmeessä hakeutua alalle, jossa ajatutuu tilanteeseen, jossa joutuu maisterinakin tekemään vähintään kahta kokoaikatyötä? Eikö oikeasti ole mitään muuta mahdollisuutta?"

Vastaan tähän. Nuoria kannustetaan etsimään "vahvuuksiaan" ja "omaa juttuaan" ja jopa "seuraamaan unelmiaan". Noh. Sitten nuori kouluttautuu innosta puhkuen omalle sydänalalleen, kunnes vasta koulutuksen loppupuolella alkaa kuulla huhuja siitä, että itse asiassa tällä alalla ei pärjää kovin hyvin, ellei ole todella lahjakas.

Nuori tietenkin ajattelee olevansa omalla alallaan melko hyvä, joten varoitteluja ei oteta tosissaan vaan lähdetään jatkamaan uraa. Sitten kun työn realiteetit iskevät kunnolla silmille, tulee shokki. Joko nuori jatkaa hammasta purren, koska tämä on se oma juttu mutta hän ei vain kuulukaan niihin maagisiin lahjakkaisiin, jotka alalla pärjäävät loistavasti.

Nuori ei vain tiedä, että tämä lahjakkaista puhuminen kuuluu tapaan, jolla hänet alistetaan hiljaiseksi ja hyväksymään heikot työehdot.

Vierailija
17/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niille harvinaisille TODELLA lahjakkaille kuuluisi sitten TODELLA hyvä palkka ja tavallisille tavallinen? Nyt TODELLA lahjakkaat saavat tavallista palkkaa ja tavalliset joutuvat lähtemään Kelaan tai vanhemmille kerjuulle.

Vierailija
18/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin pärjäävät. Toinen on arkkitehti ja toinen lääkäri.

Vierailija
19/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko kysyä, millä alalla on tuo 15 e/kk? Tuttu ollut jo 10 vuotta töissä ja saanut sinä aikana nostettua tuntipalkan 11 euroon...

Myyjä erikoisliikkeessä. 

Vierailija
20/21 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niille harvinaisille TODELLA lahjakkaille kuuluisi sitten TODELLA hyvä palkka ja tavallisille tavallinen? Nyt TODELLA lahjakkaat saavat tavallista palkkaa ja tavalliset joutuvat lähtemään Kelaan tai vanhemmille kerjuulle.

Paitsi suuryritysten toimitusjohtajat saavat taas aivan ylettömiä palkkoja, oli tulos vaikka kuinka huono. Ei mitään järkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi