Mitä tehdä kun lapsi sairastanut lokakuusta?
Tyttö 2v. 3kk on sairastellut niin, että koko viikkoja päiväkodissa on kertynyt lokakuusta lähtien 1 kokonainen. Joka muu viikko ollut sairastamisen takia ainakin yhden päivän pois. Nämä tavalliset, flunssia, vatsatautia, norovirus. Meidän vanhempien työnantajat helisemässä, mummuja ym. ei käytettävissä (lähin 300km päässä, työelämässä). Neuvolassa pyöritellään vaan päätä että voi voi, mitään konkreettista ohjetta tai neuvoa ei ole saatu. Olenn epätoivoinen, pitäisikö minun irtisanoututa työstä (työn luonteen vuoksi esim. sijaisen käyttäminen poissaolopäivinäni ei ole mahdollista) ja jäädä hoitamaan lasta kotiin? Miten tämän kierteen saisi katkaistua? On syötetty vitamiinia, maitohappobakteeria, hoitopäivät max. 6h pvä olleet koko ajan, mutta mikään ei auta. Aina parin- kolmen päiväkotipäivän jälkeen taas sairaana. Lääkärissä aina käytetty, ei tulehduksia tai muuta vain näitä viruksia.
Jos joku osaisi sanoa tähän jotakin neuvoa? Mitä olette tehneet jos vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (23)
Mutta, älä nyt itseäsi irtisano (paitsi jos olet alalla, jossa työllistyminen on takuuvarmaa). Jos sairastamiskierre tuntuu liian rankalta, niin jää hoitovapaalle kesälomaan asti ja palaa sitten takaisin töihin. saat sairasteluputken katkaistua ja hoitoon palatessa lapsi on suunnilleen kolmivuotias. tämän talven vastuskyvyn hankinnan jäljiltä ei ole kovin todennäköistä, että tilanne uusiutuisi. Pankin kanssa pystyy neuvottelmaan lyhennysvapaaksi puoli vuotta ja jos ei pysty, vaihtakaa pankkia.
Apua toisi varmaan myäös jo ketjussa ehdotettu siirto perhepäivähoitajalle tai muutoin pienempään ryhmään. Vaikka työnantajaa kismittää niin sinulla on täysi oikeus hoitaa sairasta lasta kotona.
Ja hyvällä lastenlääkärillä käynti kannattaa, vaikka kyllä tuo sairastamisen määrä kuulostaa aika yleiseltä 2-vuotiaalle päiväkotilhoidetulle.
mutta aika hurjalle kuullostaa teidän sairastelu.... Voisiko mies jäädä hoitovapaalle? Itse mietin kanssa että jos hoitovapaa ei onnistu niin auttaisikohan siirto perhepäivähoitajalle tai onko teillä mahdollista palkata hoitajaa kotiin? Tsemppiä kuitenkin tähän ikävään tilanteeseen! Itse olen vielä kotona kahden lapsen kanssa mutta hyvässä muistissa on kyllä lapsettoman pomon nuiva suhtautuminen poissaoloihin lapsen sairastaessa ja eiköhän niitä poissaoloja minullekkin kerry ensi syksynä kun vien lapset päiväkotiin....
Tippa silmässä lueskelin, olet ihana ihminen. Jäädään miettimään, mikä tässä nyt viisasta tai ainakin huonoista vaihtoehdoista paras. Kiitos kaikille muillekin vastanneille!