Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon puolikas asp lainalla vai ei

Vierailija
18.06.2024 |

Suunnitelmissa on ollut ostaa puolison omistamasta asunnosta puolet. Minulla on asp tili. Lainalaskurilla vertaillessa, jos ostaisin käsirahalla asunnon ilman aspia, lainakulut olisi vain noin sata euroa enemmän kuussa kuin jos käyttäisin asp tililläni olevat varat. Kuukausimenoissa ei siis ole hirveästi eroa onko minulla lainaa varten käsirahaa 30% asunnon myyntihinnasta vai 10%, mikä tuntuu jotenkin älyttömältä. Toki korkotilanne voi muuttua ja silloin aspin korkosuojaus voi olla vieläkin arvokkaampaa.

Toivoisin joku päivä asuvani itse valitsemassani asunnossa, joka kelpaisi myös puolisolle. Miehen asunnon kokonaan itselle ostaminen ei ole realistinen vaihtoehto, koska hän haluaa omistaa siitä ainakin 50 %, vaikka minun pelkillä asp säästöillä asunnon lainakulut olisivat halvemmat kuin hänellä tällä hetkellä. Lisäksi tuntuu hankalalta ajatukselta, että asuisin tuossa asunnossa seuraavat kymmenen vuotta, joten mietityttää myös asp lainan ottaminen nyt ja muutaman vuoden päästä uuden asunnon osto ja sen uudelleenrahoitus.

Vinkkejä tilanteeseen? Miten te olette tehneet? Miten saada neutraalia keskustelua aikaiseksi miehen kanssa? Osaavatko pankissa oikeasti eritellä eri rahoitusvaihtoehtojen hyödyt ja haitat?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös katsonut asuntoja, jotka maksaisivat miehen nykyisen lainan verran + minun saaman asp lainamäärän verran. Tässä tapauksessa ei ylittyisi kummaltakaan vielä kipuraja ja olisi vielä mahdollista puskuria kehittää säästöihin ja varautua yllättäviin menoihin. Löytyisi aika hienoja asuntoja puolison nykyiseen kämppään verrattuna. Tuntuu, ettei niistä mikään miehelle kelpaa. Hän on jotenkin ihastunut omaan röttelöönsä, josta saisi pienellä pintaremontilla toki ihan kivan. Harmi vaan, ettei kumpikaan olla mitään remppaihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän