Lastensuojeluilmoitus kun alaikäinen lapsi hakee humalaisen vanhemman ravintolasta kotiin?!?? Tekisitkö lasun?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Niin ne ajat muuttuu.. mun anoppi lähetti mun miehen alle 10v ikäisenä hakemaan isäänsä kotiin lähipubista kännäämästä. Kertoi näitä tarinoita vielä ylpeänä, miten oli halunnut saada alkkis-appiukon tuntemaan syyllisyyttä. En tajunnut sitä silloin, enkä tajua tuota nytkään. Aikuisten asiat on aikuisten asioita, ei niihin lapsia sekoiteta.
Jos aikuisten asiat on aikuisten, koska opetat niitä lapsellesi? Ilmankos nää tynnyrissä kasvaneet on niin hukassa, kun täyttävät 18 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ne ajat muuttuu.. mun anoppi lähetti mun miehen alle 10v ikäisenä hakemaan isäänsä kotiin lähipubista kännäämästä. Kertoi näitä tarinoita vielä ylpeänä, miten oli halunnut saada alkkis-appiukon tuntemaan syyllisyyttä. En tajunnut sitä silloin, enkä tajua tuota nytkään. Aikuisten asiat on aikuisten asioita, ei niihin lapsia sekoiteta.
Erohan tässä on se että kotona on ollut selvä aikuinen. Tilannetajua.
Onhan se nyt silti ihan epäasiallista lähettää lapsi sinne pubiin känniläisten sekaan! Kuka hel*etti nyt noin tekee?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lapsen iästä ja tilanteen toistuvuudesta.
Olen minäkin ollut isäni kännikuskina. Toki olin silloin jo 18v, koska aiemmin ei ajokorttia saanut. Isä joi kännit kerran vuodessa firman pikkujouluissa firman piikkiin. En pitänyt pahana, olihan se ihan hauska nähdä miten fiksusta ja kaiken osaavasta isästä tuli alkoholipäissään ihan pelle :D.
Täysin eri tilanne. Tuohan antaa edes jonkinlaista vastuullista esimerkkiä, että pyytää tutun ajokortillisen täysi-ikäisen selvin päin olevan baarikuskiksi.
Naapurin 17v hakee autolla joskus äitinsä kapakasta, ettei tarvii autolla ajella. En oo aatellut lasua tehdä
Soittaisin samantien sosiaalipäivystykseen, niin saavat tarkistaa lapsen olot.
Lasu tehdään silloin, kun haluat aiheuttaa harmia toiselle perheelle esim. kateuden takia. Perheestä riippuen lasu voi johtaa kaaokseen tai sitten ei. Osa vanhemmista on hyvin vahvoja, eikä se vaikuta heihin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erohan tässä on se että kotona on ollut selvä aikuinen. Tilannetajua.
itseasiassa ei ollut, anopilla kului valkkaria ihan samassa määrin kun appiukolla olutta. Ja mulla ei tosiaan ole kyllä sellaista tilannetajua, että ymmärtäisin, miksi lapsi lähetetään tuollaiselle asialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuisten asiat on aikuisten, koska opetat niitä lapsellesi? Ilmankos nää tynnyrissä kasvaneet on niin hukassa, kun täyttävät 18 vuotta.
Mitähän tällä tarkoitat? Että on ihan OK vetää alakouluikäinen lapsi vanhempien parisuhderiidan välikappaleeksi ja selvittäjäksi? Mun lapset (3kpl) on jo täysi-ikäisiä kaikki ja vieläkään heidän ei tarvitse mun ja heidän isänsä välisiin riitoihin osallistua yhtään mitenkään. Muut aikuisuuden asiat on opetettu sitä mukaan kun sen aika on ollut. Ja kait nuo jotain ovat oppineet, kun opiskelu- ja työpaikat ovat saaneet hankittua ja pidettyä sekä omat laskunsa saavat maksettua ja parisuhteetkin on jokaisella.
Vierailija kirjoitti:
Muuttuvat onneksi. Paljon tällaista aiemmin ollut ja kyllä niistä ovat aikuiset myöhemmin surulla kertoneet, kun ovat ymmärtäneet kuinka väärin tilanne on heitä kohtaan ollut tai omia lapsiaan tilalle ajatelleet. Vaikkei mitään olisi sattunut, on tuossa aina läsnä se, etteivät aikuiset ole ehdottomasti lasten tukena vaan kukin pärjäilee miten taitaa.
Me palkattiin pikkujouluissa meidän poika viemään kaikki autolla kotiin, ai kamala jos joku ois tuosta lasun tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Me palkattiin pikkujouluissa meidän poika viemään kaikki autolla kotiin, ai kamala jos joku ois tuosta lasun tehnyt.
Alaikäinen ajoi, mopoautollako liikuitte? Lasta taas täysi-ikäisestä vähän turhan lähteä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäinen ajoi, mopoautollako liikuitte? Lasta taas täysi-ikäisestä vähän turhan lähteä tekemään.
Alaikäinen voi saada kortin poikkeusluvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän tyyppiset aikuisten asiat on sellaisia oppeja joita normaali ihmisen ei koskaan edes tarvitse oppia. Se on juurikin oppia yli-sukupolviseen syrjäytymiseen, kun tuollaista elämäntapaa normalisoidaan jo lapsesta asti. Luulisi että ne deeku-vanhemmatkin haluaisi edes lapsilleen paremman elämän.
Vierailija kirjoitti:
Se kapakissa oleva vanhempi voi olla etävanhempi tai pappa? Missä on varsinainen huoltaja? Onko tietoinen.
Niin, eihän se voi olla äiti olla, joka siellä kapakassa on, eihän?
Meidän 17v sai poikkeusluvalla ajokortin ja on kerran hakenut meidät kapakasta.
Riippuu minkä ikäinen, jos 17v jolla ajokortti hakee vanhempia autolla niin ei minusta nyt oo mitään merkitystä mistä heitä hakee. Mutta jos pieni lapsi on odottanut vanhempia baarista ja he lähtevät yhtä matkaa kotiin niin kyllä siitä pitäis olla huolissaan.
Ei ihme kun kukaan ei tee enää lapsia. Joka asiaan ollaan puuttumassa. Vanhemmat ei saa edes yksillä käydä, kun joku naakka on soittelemassa ympäri kaupunkia.