Kertokaa omalla rippileirillänne tapahtuneista asioista!
Meillä pappi kertoi asioita, joista nykypäivänä tulisi hirveä haloo iltapäivälehdissä. 90-luku.
Kommentit (35)
Tramaattisinta ehkä oli se että pappi kerran korotti ääntään, mutta asia tuli selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Pappi ei pitänyt minusta koska en syö punaista lihaa (maun takia), piti kai nirsona ja kiittämättömänä. Noh, pappi sitten järjesti leikkejä ja pelejä, jossa aina tietty määrä parhaiten pärjänneistä sai palkintoja, esim karkkia. Jostain syystä aina kävi niin, että minä jäin ilman palkintoa. Esim. olin leikissä 5. paras, 4 parasta sai palkinnot. Olin toiseksi paras, vain paras sai palkinnon. Sitten kerran onnistuin voittamaan, no siitä leikistä ei jaettukaan palkintoja! :D
Mullekin pappi aukoi päätä ja tenttasi kasvissyönnistäni niin kauan, että aloin itkeä. Ei pyytänyt anteeksi. Olen kyllä kasvissyöjä edelleen näin 35vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku likka päästi riparille kuulumattomia poikia ikkunasta sisälle keskellä yötä muiden nukkuessa. Muutenkin hänellä oli koko ajan joku ihmeellinen esitys päällä. Ihan sama koulussakin ei sen puoleen.
Uuu jännää... 😏😏
Säälittävää huomionhakua se oli eikä mitään jännää.
Tapahtuiko siellä mitään...jännää? 😏😏😏😉
Riippuu hiukan siitä kenen kannalta asiaa katsoo. Tiukkapipoisempien mielestä varmasti paljonkin.
Ei tapahtunut mitään järkyttävää. Oli kaikinpuolin hieno kokemus. Ohjelman suhteen oli nähty kunnolla vaivaa ja pappi+muut aikuiset olivat asiallisia ja sopivasti nuorten tasolla.
Meillä oli yhtenä iltaohjelmana "kristityn vaellus", jossa sidottiin silmät ja sitten piti seurata jotakin lankaa. Reitti kulki ulkona ja varastorakennuksissa, ja oli oikeasti tosi kuumottavaa 15 veen mielestä sokeana sitä kulkea. Isoset esitti ympärillä erilaisia paholaishahmoja ja houkutuksia. Vaellus päättyi polvilleen ison raamatun ääreen, jossa side poistettiin silmiltä ja sitten piti lukea ääneen raamatun jae, jotakin siitä että sinun syntiesi takia jeesus kuoli tms.
Tämä oli monille riparilaisille niin iso ja pelottavakin kokemus, että muistan muutamien tyttöjen itkeneen aivan poissa tolaltaan kontatessaan raamatun ääreltä.
Pappi puhui leirillä myös esimerkiksi abortista ja vastusti sitä tulikivenkatkuisesti, piti suurena syntinä. Mitään aborttivideoita meille ei sentään näytetty kuten olen kuullut jossakin tapahtuneen.
Tämä tapahtui siis 90-luvulla.
Minä olen nykyään itse hengellinen ihminen ja käyn seurakunnan tapahtumissa, mutta olin tuolloin rippikoululaisena ja olen yhä sitä mieltä, että on jokseenkin vastuutonta lähettää herkimmässä teini-iässä oleva ihminen tuollaiselle "aivopesuleirille" viikoksi. Kannatan kyllä lämpimästi ajatusta siitä, että nuoret pohtisivat erilaisia eettisiä ja moraalisia kysymyksiä, ja tutustuisivat erilaisiin uskontoihin ja näkemyksiin, mutta ainakaan omalla rippileirilläni sellaista ei tapahtunut. Toivon, että oma lapseni haluaa mennä parin vuoden päästä protuleirille.
Ysärillä tupakoitsevat nuoret saivat polttaa leirillä jos oli huoltajilta lupalappu, ja kaikilla se oli väärennetty. Ripariohjaajat kuskasivat kylille ostamaan lisää tupakkaa. Öisin mentiin salaa yöuinnille tai toisten huoneisiin viettämään aikaa. Päivät meni normaalisti, oli ihanaa ja yhteisöllistä enkä huomannut että ketään olisi kiusattu. Itse jatkoin isoseksi kun oli niin mukavaa.
Mitä tapahtuu riparilla jää riparille.
Eräs poika soitti kirkon uruilla "Oi muistatkos Emma sen kuutamoillan kun tansseista kotio palattiin...eli "Oi muistatkos Emma" kappaletta. Komeasti soi.
Pappi ei saanut porukkaa rauhoittumaan ja alkoi rukoilla suureen ääneen - sittenhän sitä vasta levotonta olikin.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa, mutta ei ne kyllä mitään uutiskynnystäkään ylitä. Enkä edelleen ymmärrä miksi tämä juttu ylitti. Ei jonkun vanhan jäärän pinnan palaminen nyt niin ihmeellistä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa, mutta ei ne kyllä mitään uutiskynnystäkään ylitä. Enkä edelleen ymmärrä miksi tämä juttu ylitti. Ei jonkun vanhan jäärän pinnan palaminen nyt niin ihmeellistä ole.
Se pappi otti viinaa!
Olen ollut pääasiassa helluntaileirillä. He ovat parhaita. Erittäin suositeltavaa kaikille.
Rippileirillä olin vaatekaapissa piilossa ja katselin, kun leirin tuore lemmenpari sekstaili.
Tapahtuiko siellä mitään...jännää? 😏😏😏😉