Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jo 2-vuotiailta joudutaan poistamaan hampaita

Vierailija
18.06.2024 |

Suomessa taas uusi ilmiö, mitä ei ole ollut koskaan ennen. Jo 2-vuotiailla niin järkyttävässä kunnossa olevat hampaat, että niitä joutuu repimään nukutuksessa pois.

IS:n otsikko ja ensimmäiset rivit puhuu suomalaislapsista, vaikka todellisuudessa suuhygieniaongelmat on kolmansien maiden tuomia ongelmia. Taas iso lisäkustannus veronmaksajille ja mukava kulttuurilisä, millä saamme murennettua hyvinvointivaltion pohjaa.

Kommentit (143)

Vierailija
1/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin käy kun vanhempia ei kiinnosta valvoa mitä lapset syövät. 

Vierailija
2/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita mustia tippukiviluolia on ihan suomalaisillakin lapsilla. Tiedän tapauksen, jossa useampia hampaita on lapselta jouduttu poistamaan. Tämmöiseksi tämä on mennyt, kun vanhemmille ei Suomessa laiteta mitään vastuuta eikä saa syyllistää. Ollaan kehopositiivia ja nyt ilmeisesti myös legopositiivisiakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kehitysmaalasten vanhempia kiinnosta lapsissaaan mikään muukaan. Niillä pennuilla ei ole mitään sääntöjä. Pikkulapsetkin Juoksevat pihoilla keskenään vielä yömyöhään. 

Vierailija
4/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on ne kulttuurierot ja ihana vapaus kasvaa roadmaniksi. 

Ei auta muu kuin vähentää tukia, jos ei se kotona huivin tai kaavun alla lihova vanhempi pysty edes hampaita harjaamaan.

Vierailija
5/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiettyä eriväristä asiakaskuntaa ei kiinnosta harjata ja hoitaa lastensa hampaita. Siitä se johtuu.

Vierailija
6/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäytyneisyys, näköalattomuus ja oireilu!

Vierailija
7/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös 2v ole viellä maitohampaat jotka tippuvat muutenkin pois.

Vierailija
8/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinko eka?

Vierailija
9/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu. Ei tarvita viidettä ketjua jossasyytetäänmaahanmuuttoa. 

Vierailija
10/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiannettu. Ei tarvita viidettä ketjua jossasyytetäänmaahanmuuttoa. 

Poistata sitten myös kaikki ketjusi missä jankutat persuista. Koko hemmetin etusivu täynnä sun pssskaa. 

Vierailija
11/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehheh, nauroin tuolle jutulle kovasti. Kyllä minä ainakin olen tehnyt jo valmistuessani vuosituhannen alussa nukutushammashoitoa lapsille. Ihan ovat pääasiallisesti kantasuomalaisten lapsia. Nämäkin asiat periytyvät ja äidillä on yleensä ihan samanlainen suu ja pelkokin on periytetty lapsille. 

Yliedustettuina nukutushammashoidoissa ovat alimmat sosiaaliluokan ja yhden uskonnollisen liikkeen taimet joista ei jakseta kaikista huolehtia ja nyt sitten viime vuosina ukrainalaiset. Ukrainalaiset kyllä huolehtivat lapsistaan, mutta fluorit sun muut meille normaalit hammashoitojutut ovat olleet heille tuntemattomuuksia. 

T. Hammaslääkäri

Vierailija
12/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehheh, nauroin tuolle jutulle kovasti. Kyllä minä ainakin olen tehnyt jo valmistuessani vuosituhannen alussa nukutushammashoitoa lapsille. Ihan ovat pääasiallisesti kantasuomalaisten lapsia. Nämäkin asiat periytyvät ja äidillä on yleensä ihan samanlainen suu ja pelkokin on periytetty lapsille. 

Yliedustettuina nukutushammashoidoissa ovat alimmat sosiaaliluokan ja yhden uskonnollisen liikkeen taimet joista ei jakseta kaikista huolehtia ja nyt sitten viime vuosina ukrainalaiset. Ukrainalaiset kyllä huolehtivat lapsistaan, mutta fluorit sun muut meille normaalit hammashoitojutut ovat olleet heille tuntemattomuuksia. 

T. Hammaslääkäri

Oletpa sitten hammaslääkäri tai et, niin rivien välistä kerroit myös missä alueella vaikutat. alueellisia tietoja ei taida olla saatavilla, mutta uskallan arvella että täällä Itä-Suomessa asia on kohtuullisella mallilla.

Vierailija
13/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin vanhemmat kommentoivat. Ei se haittaa mitään että lapsella on märkiviä hampaita suussa, koska ne kuitenkin tippuu pois.

Jopa sen olen nähnyt, että äidin mielestä huonot maitohampaat on hyvä juttu, koska niillä on vähän vaikea pureskella niin lapset pysyy ihanan hoikkana.

T. Hammaslääkäri

Vierailija
14/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Hammaslääkäri

Uutisessa ilmaistaan, että taustalla on kulttuuriin liittyviä eroavaisuuksia hammashuollossa. Ehkä se tarkoittaa vaikka pohjalaiskulttuuria, who knows.

Vierailija
15/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Hammaslääkäri

Mikä siinä nauratti? Outoa, surkea juttu.

Niin mitä ne oon ne "hammashoitojutut" mitkä ovat ukrainalaisille vieraita? Vieläkö teillä mielikuvitusmaassa syödään fluoria?

Vierailija
16/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin käy, kun vanhemmat tartuttavat lapselleen kariesbakteerin nuolemalla lapsen jäätelöstä, juomalla samasta pullosta yms mitä ihan hienostuneet kanttiksetkin tekevät.

Vierailija
17/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin vanhemmat kommentoivat. Ei se haittaa mitään että lapsella on märkiviä hampaita suussa, koska ne kuitenkin tippuu pois.

Jopa sen olen nähnyt, että äidin mielestä huonot maitohampaat on hyvä juttu, koska niillä on vähän vaikea pureskella niin lapset pysyy ihanan hoikkana.

T. Hammaslääkäri

Tuskinpa.

Vierailija
18/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hammaslääkäri

Uutisessa ilmaistaan, että taustalla on kulttuuriin liittyviä eroavaisuuksia hammashuollossa. Ehkä se tarkoittaa vaikka pohjalaiskulttuuria, who knows.

😁 Sen hetken kokemuksella mitä olen Pohjanmaalla työskennellyt, siellä oli kyllä ihania vanhempia. Tenavat tuotiin vastaanotolle eikä todellakaan ei ollut mitään perun ajan, vaihdan ajan, vaihdan ajan, unohdan tulla, soitan uuden ajan, nyt ei päästä kun auto ei käynnisty -rallia vaan lähtökohtaisesti kaikki tavattiin ja helposti. Lisäksi siellä kaikki vanhemmat kuuntelivat kiltisti hammaslääkärin antamat hoito-ohjeet eikä yksikään edes kertonut että meillä ei fluoria käytetä kun se on myrkkyä. 🤣 En muuten pahemmin tunne seutua, mutta nämä hommat tuntui siellä hoituvan ihan loistavasti.

T. Hammaslääkäri

Vierailija
19/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on kyllä varsin erikoista, että meistä maailman parhaiden ikäluokkien, jotka ovat rakentaneet hyvinvointivaltion toimivine järjestelmineen, kasvateista on yhtäkkiä tullut näin kertakaikkisen kelvottomia, ettei mitään osata tehdä. Ei osata lasten hampaita hoitaa, ei kasvattaa niitä jotteivät kiusaisi rasistisesti vieraita aikuisia ruuhkabussissa -yksikään ennen niin erinomaisista suomalaisista ei edes puuttunut siihen julkiseen kiusaamiseen. Lapset ja nuoret ei pärjää enää pisassa ja koulut on menneet sirkuksiksi, jossain päin maata. Kaikki tämä syöksykierre alkaen viimeisen kymmenen vuoden aikana!

Mitä ihmettä on tapahtunut? Eikö mikään vanhempien ja isovanhempien opetuksista jäänyt korvien väliin? Ei ees niin pieni ja itsestäänselvä asia kuin hammashuolto?

Vierailija
20/143 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hammaslääkäri

Mikä siinä nauratti? Outoa, surkea juttu.

Niin mitä ne oon ne "hammashoitojutut" mitkä ovat ukrainalaisille vieraita? Vieläkö teillä mielikuvitusmaassa syödään fluoria?

No niin, ketjun etusivulle mahtui jo ensimmäinen joka tietää peruskoulupohjalta tiedettä paremmin, että fluori on hampaille haitallista. Tämä on yksi syy miksi lapsilla on kariesta.