Oletteko huomanneet, että ihmisillä on vaikeuksia kommunikoida ja viestiä?
Ainakin minun lähipiirissäni viesteihin ja keskusteluihin on ihmisillä vaikea vastata tai ylläpitää puhetta. Tuntuu myös, että keskustelun lukeminen tuottaa jo vaikeuksia. Tämä on verrattain hassua, kun kaikki haluaa olla osallisena ja tietää tekemisen mahdollisuuksista ja uutisista. Ei haluta vain osallistua yhtään.
Olenko ihan hullu, mutta onko meidän suomalaisten limitti tullu keskustelulle ja pölötykselle. Haluammeko olla vain hiljaa ja turvassa omassa kotona?
Kommentit (9)
Mä huomasin tossa edellä kun todella monet ketjut oli poistettu.
Olen huomannut ainakin netissä että saatetaan kirjoittaa aivan järkevän kuuloinen vastaus lukematta itse viestiä. Ennen lukutaidottomat yleensä arvasi surkeasta kieliasusta ja epäloogisesta tekstistä. Ehkä joku käyttää kirjoittamiseen tekoälyä mutta voi olla ihan koulutettu ihminenkin. Kyllä monella on keskittyminen mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut ainakin netissä että saatetaan kirjoittaa aivan järkevän kuuloinen vastaus lukematta itse viestiä. Ennen lukutaidottomat yleensä arvasi surkeasta kieliasusta ja epäloogisesta tekstistä. Ehkä joku käyttää kirjoittamiseen tekoälyä mutta voi olla ihan koulutettu ihminenkin. Kyllä monella on keskittyminen mennyt.
Itse olen ainakin laittanut kirjoitusskeeman päälle. Netissä on niin paljon kaikkea tekstiä, joista valtaosa paskaa ettei sitä lue erkkikään. Aloituksesta luen korkeintaan otsikon, jossei siihen viestiään saa tiivistettyä niin voi voi. Saa rangaistukseksi lukea muiden tuottamaa hölyn pölyä.
Viestinnästä on tullut lyhyempää ja ytimekästä, jolloin monimutkaisempien kokonaisuuksien kertominen ei yhden virkkeen möläytyksessä onnistu. Toisaalta viestien vastaanottamisen ja ymmärtämisen kuittaamattomuus on lisääntynyt. Vosin kuvitella ettei ihmiset keskity ihan jokaiseen mahdolliseen rasahdukseen, koska puhelin piippaa jatkuvasti. Tästä syystä perinteinen malli lähettää viesti ja soittaa perään, jotta varmistutaan viestin tulleen ymmärretyksi, ei enää firmapuolellakaan tunnu toimivan.
Mä olen huomannut, että ihmiset ei osaa enää keskustella! Nimenomaan puheen ja keskustelun ylläpitäminen on muuttunut ihan oudoksi ja vain harvan ihmisen kanssa on enää sellaista normaalia, vastavuoroista jutustelua, joka soljuu. Aivan kuin keskustelukumppani vaipuisi omaan maailmaansa tai ajatuksiinsa ja sitten juttu tyrehtyy.
Omassa elämässäni en törmää ihmisiin joilla on kommunikointivaikeuksia. Jo työpaikalla tärkein työvälineemme on skype jonne suolletaan tekstiä päivän mittaan pienen romaanin verran. Sitten itse esim. palstalla luen ja tuotan paljon tekstiä, toki täällä on paljon myös ajattelemattomia kommentteja mutta vuosien varrella olen oppinut hyvin suodattamaan ;) Lisäksi olen löytänyt nettikavereitakin joiden kanssa vaihtelen pitkiä viestejä liki päivittäin.
Eli vaikea hahmottaa tilannetta jossa koskaan kiinnittäisin huomiota toisten vaikeuksiin kommunikoida ja/tai viestiä.
Varmaan se on kun kaikilla on niin paljon ärsykkeitä nykyisin, että siinä ähkyssä ei jaksaa enää keskustella