Kirjasuosituksia 15-vuotiaalle pojalle
Kommentit (72)
Kingin teokset olivat minulle tuon ikäisenä kova sana. Sinuhe egyptiläinen räjäytti tajunna ysiluokan loppupuolella
Sadan vuoden yksinäisyys (Márquez), Maailmankaikkeudesta (Lucretius), Valtio (Platon), Äärimmäisyyksien aika (Hobspawm).
Meidän poika häikäistyi Väinö Linnan Tuntemattomasta sotilaasta ja sen seurauksena Täällä Pohjantähden alla - sarjasta. Näiden jälkeen kiinnostus Suomen historiaan on vain kasvanut
Kannattaisi etsiä kirjastojen sivuilta nuorille suositeltuja kirjoja. Siellä kyllä tiedätään, mitkä aiheet, tarinat, tietokirjat, sarjakuvat kiertää nuorilla.
Voihan se olla tietokirjakin.
Riippuu täysin pojasta, millainen hän on.
Kiitos, tässä tuli jo hyviä. Kingiä onkin jo lukenut, Irwing liian pervoa hänelle. Haluaisin jotain, joka ei olisi temaattisesti kauhean rankkaa (Tuntematon sotilas jne)
Ann Cleesen kirjat, jos dekkarit on mieluisia. Itse luin Huumeasema Zoon ton ikäisenä. En tiedä mikä olis nykyään vastaava. Nadja Sumasen Rambo olis hyvä.
Temaattisesti liian rankkaa - mitä se tarkoittaa? Ohjaa poika kirjastoon itse etsimään ja löytämään. Yleensä kai kirjastoasiakkuus aloitetaan alle kouluikäisenä. 15-vuotias voi lukea mitä vain, ja se on hyvä asia.
Oletan, että poika pitää lukemisesta ja on ns. "hyvä lukija".
Vanki nimeltä Papillon
Sinuhe egyptiläinen (jos historia kiinnostaa)
Taru sormusten herrasta
Eläinten vallankumous
Vuonna 1984
Kuin surmaisi satakielen
Taivaanpallo
Eikä yksikään pelastunut tai Idän pikajunan arvoitus
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että poika pitää lukemisesta ja on ns. "hyvä lukija".
Vanki nimeltä Papillon
Sinuhe egyptiläinen (jos historia kiinnostaa)
Taru sormusten herrasta
Eläinten vallankumous
Vuonna 1984
Kuin surmaisi satakielen
Taivaanpallo
Eikä yksikään pelastunut tai Idän pikajunan arvoitus
Nuoren tytön päiväkirja ja Salaisen siiven tarinoita.
Juu, kirjastoon kyselemään, jos haluaa nykykirjallisuutta.
Ihan hyviä ehdotuksia sinänsä on tullut, mutta kuluneiden vuosikymmenten aikana on kirjoitettu paljon lisää hyviä kirjoja. Ihan nykypäivinäkin kirjoitetaan. :)
Terry Pratchettin kirjat
Ursula le Guinn ja kaikki muukin fantasia
Linnunradan käsikirja liftareille
Vierailija kirjoitti:
Juu, kirjastoon kyselemään, jos haluaa nykykirjallisuutta.
Ihan hyviä ehdotuksia sinänsä on tullut, mutta kuluneiden vuosikymmenten aikana on kirjoitettu paljon lisää hyviä kirjoja. Ihan nykypäivinäkin kirjoitetaan. :)
Toki! Onneksi kirjallisuus ei vanhene. Ihana olisi olla tilanteessa, jossa pääsisi tarttumaan klassikoihin ensimmäisen kerran. On ihan syynsä sille, että ne ovat klassikoita.
Jos nykykirjallisuutta kaipaa, voisin suositella esim.
Tommi Kinnunen: Neljäntienristeys
Benjamin Labatut: Maailman kauhea vihreys
Emilia St. John Mandel: Asema 11
Jane Harper: Kadonnut mies
Näistä jokin voisi olla kiinnostava https://kirjasto.one/lukudiplomi/index.php?dipl=4#Fantasia
Stephen Kingin kirjat. Agatha Christien parhaat, niitä on 5-6 kirjaa,
Itse tykkään Scifistä. Dan Simmons ja Hyperion 1 & 2 on loistava.
Raikas ja reipas https://fi.wikipedia.org/wiki/Percy_Jackson_(kirjasarja). Hakkaa minusta Potterit. Vaikka on nuortenkirja, niin huumori saa aikuisenkin kiinnostumaan.
80/90-lukujen taitteessa meille tuon ikäisille luetutettiin koulussa Häräntappoase. En tiedä olisiko sitä silloinkaan ollut syytä lukea tai suositella, ehkä vielä vähemmän nykypäivänä.
Mistä poika on kiinnostunut? Minä luin tuon ikäisenä innokkaasti Ian Flemingin James Bondeja. Paljon parempia kirjoina kuin elokuvina. Yksittäinen suosikkini oli kuitenkin Henri Charrieren Papillon. Myös John Grishamin ja Dan Brownin kirjat olivat hyviä. Jos pitää huumorista, niin Carl Hiaasen on hyvä.