Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä lapset mummolassa kesäloman vietossa?

Vierailija
17.06.2024 |

Mietin tässä hiukan (kateellisena) kun somen perusteella erään tuttavaperheen kouluikäiset lapset ovat lähteneet mummolaan kesäloman viettoon ja vanhemmat saa nyt keskenään kotona pyörittää työsarkea ja illat treffailla ja harrastaa kaikessa rauhassa. 

Meillä ei valitettavasti tällaista luksusta ole mahdollista saada, hädintuskin kerran tai pari vuodessa lapset saadaan ylipäätään yökylään eikä olisi puhettakaan, että pystyisi laittamaan isovanhemmille kesäloman viettoon. Meillä kaksi ihanaa rauhallista tyttölasta, mutta vaikka he kuinka ihania ovatkin onhan se vastuu vanhemmuudesta aina eri asia kuin kesäloma kaikessa rauhassa vaikkapa viikon ajan kun lapset ovat mummolassa. 

Miten teillä?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin mielelläni työaikana päästänyt lapsen mummolaan ja mummo olisi vastaanottanut, mutta lapsi ei montaa päivää viihtynyt. Omat jutut ja kaverit kun oli täällä kodin päässä. 

Vierailija
2/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on aikuinen mutta ei ole koskaan viettänyt lomia mun vanhemmilla. He asuvat lähellä kerrostalossa. Toisia isovanhempia ei ole ollut. Ovat kuolleet kauan sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on täällä mökillä kolme lomailijaa ollut koko kesäkuun ja jatkuu vielä. Viihtyvät todella hyvin. Ovat 12-15 v. Vanhemmat ehkä tulevat omilla lomillaan. 

Vähän väsyttää jatkuva ruokahuolto, vaikka nuoret auttavatlin. T.mummi 75 v

Vierailija
4/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isoisä huolehti useamman kesän neljästä lapsenlapsestaan arkipäivät, kun vanhemmat olivat töissä. Lapset muistelevat tätä aikaa lämmöllä. 

Vierailija
5/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole koskaan viettäneet kesälomaa isovanhemmilla. 

Vierailija
6/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisimme lapsenlapset mielellämme, mutta meillä on lomat vasta heinä-elokuun vaihteessa.

Vierailija
7/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, eikä ole koskaan olleetkaan. Mieheni vanhemmat oli molemmat kuolleet kun esikoinen syntyi, ja minun isäni samoin. Minun äitini kuoli kun kuopus oli 1v. Eli ihan on omilla voimilla menty, nyt ovat aikuisia kaikki. en mitään mummolaan kippaamisia tai yökyliä ole kaivannut, eivätkä lapsetkaan, mutta kyllä hekin ovat itse sanoneet, että eiväthän he tiedä omasta suvustaan yhtään mitään, kun sellaista ei ole. Eikä me vanhemmatkaan tiedetä omien vanhempiemme nuorudesta juuri mitään.

Vierailija
8/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unilla oli lomaa vain 2 viikkoa kesäkuun alussa ja mummin loma on elokuussa. Ei oikein sovi meidän tai lasten lomiin.

Vierailija
9/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla oli joka kesä "ylimääräinen" lomaviikko miehen vanhempien luona. Me vanhemmat teimme tuon viikon vielä töitä, mutta toki yleensä iltaisin sit tehtiin yhdessä aikuisten asioita. Vaikka tää oli vaan yksi viikko vuodessa, teki se tosi hyvää! 

Vierailija
10/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joilla mummo hoitaa paljon lapsia niin eivät tiedä lastenhoidosta mitään.

Vierailija
11/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voisivat olla, kun isovanhemmat ovat itse töissä.

Vierailija
12/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikinä ollut tuollaista mahdollisuutta. Kun lapset olivat pieniä, olin tästä joskus kovinkin kateellinen. Nyt kun ovat 13 v ja 15 v en enää moista kaipaa. Sen kyllä tiedän, että vanhuksia en tule sen suuremmin tulevaisuudessa auttamaan, he kun olivat aikanaan "omat lapsensa hoitaneet".

Vierailija
13/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on aikuinen, oli yökylässä viimeisen kerran joskus alle 10-v ennen kuin mummosta tuli omaishoitaja. Nyt lapsi on töissä ja me vanhemmat lomaillaan. Aikansa kutakin.

Vierailija
14/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lapsena olla paljon isovanhemmilla kesälomilla ( ja käytiin mummoloissa kyllä perheenäkin lähes viikoittain ympäri vuoden). Pikkusiskoni kyllä oli kotona, ja oli päiväkodissa vanhempieni ollessa töissä. 

Viikonlopuksi menin sitten kotiin, kun vanhempani olivat vapailla.

Rakastin noita muutamaa kesäviikkoa isovanhempieni kanssa. Minulla oli siellä oma huone missä leikkiä, lukea, kirjoittaa ja piirrellä ja kummassakin mummolassa oli iso piha, missä leikkiä ( mutta viihdyin kyllä enempi kirjoitellen ja lukien).

Oma äitini oli paljon lapseni kanssa, mutta menehtyi vain 52-vuotiaana, lapseni ollessa 6. Toiset isovanhemmat olivat vielä töissä lapseni ollessa pikkukoululainen, mutta lapseni kyllä oli muutamia päiviä kesässä isovanhempien kanssa esim. mökillä tms. 

Sitten taas toisin päin, kun isovanhempani olivat vanhoja ja avun tarpeessa, kävin  viikoittain auttelemassa, sillä läheiset välit olivat seurausta noista ihanista lapsuuden kokemuksista mitä he minulle tarjosivat 

Vierailija
15/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole. Tai miten sen nyt ottaa, yksi aikuinen lapsi asuu "mummolassa" eli isovanhemman kerrostaloasunnossa vuokralaisena, isovanhempi on itse laitosasukki.

Äitini vielä eläessä, esikoinen vietti joskus jonkin viikon heillä yksin kyläilemässä.

Vierailija
16/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole koskaan ollut missään yökylässä ja viimeksi miehen kanssa oltu ns. kahdestaan syömässä tms. 2 vuotta sitten kun pojan serkku vahti 2h. Joten ei ole omaa aikaa, kun ei tukiverkkoja...

Vierailija
17/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sen verran nuoret isovanhemmat lapsilla, että ovat töissä. Lomalla sitten haluavat vain olla ja levätä. Meidän lapset on kesällä 2-3 yötä isovanhemmilla ja muuten sitten viettävät kesää kotona. Ovat onneksi jo sen verran isoja, että pärjäävät nykyään työpäivän ajan keskenään.

Vierailija
18/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ole koskaan ollut missään yökylässä ja viimeksi miehen kanssa oltu ns. kahdestaan syömässä tms. 2 vuotta sitten kun pojan serkku vahti 2h. Joten ei ole omaa aikaa, kun ei tukiverkkoja...

Eikö teillä kummallakaan ole ystäviä eikä sisaruksia? 

Vierailija
19/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isoisä huolehti useamman kesän neljästä lapsenlapsestaan arkipäivät, kun vanhemmat olivat töissä. Lapset muistelevat tätä aikaa lämmöllä. 

Ihmiset sanovat usein juuri jotain tuollaista pehmeää, että lapset muistelevat kyseistä aikaa lämmöllä. Tuollaista ei pitäisi kuitenkaan koskaan tapahtua. Siinä on nakitettu isoisälle liian suuri tehtävä. Vaikka hän olisi ollut kiltti ja valmis hoitamaan homman, kunnon vanhemmat eivät olisi tuollaiseen suostuneet, vaan olisivat keksineet jonkin muun ratkaisun ja säästäneet isovanhemman tuollaiselta rasitukselta.

Vierailija
20/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevat viikoksi etelä-Eurooppaan mummolaan, tosin vanhempien kanssa