Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä lapset mummolassa kesäloman vietossa?

Vierailija
17.06.2024 |

Mietin tässä hiukan (kateellisena) kun somen perusteella erään tuttavaperheen kouluikäiset lapset ovat lähteneet mummolaan kesäloman viettoon ja vanhemmat saa nyt keskenään kotona pyörittää työsarkea ja illat treffailla ja harrastaa kaikessa rauhassa. 

Meillä ei valitettavasti tällaista luksusta ole mahdollista saada, hädintuskin kerran tai pari vuodessa lapset saadaan ylipäätään yökylään eikä olisi puhettakaan, että pystyisi laittamaan isovanhemmille kesäloman viettoon. Meillä kaksi ihanaa rauhallista tyttölasta, mutta vaikka he kuinka ihania ovatkin onhan se vastuu vanhemmuudesta aina eri asia kuin kesäloma kaikessa rauhassa vaikkapa viikon ajan kun lapset ovat mummolassa. 

Miten teillä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä työssäkäyvä mummo haluaa levätä kesälomallaan. Lapsenlapset voivat olla jokusen päivän, mutta viikoiksi en ota. Ruokahuolto ym ohjelman keksiminen on raskasta. Ihan kauheata seurata sivusta, kun jotkut isovanhemmat ovat läpivuoden hoitovastuussa pienistä lapsista, kun vanhemmat haluavat viilettää omilla menoillaan. Lapsia pitää hankkia sen verran, ettei koko sukua tarvitse valjastaa heidän hoitamiseensa!

Vierailija
22/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempia ei ole ikinä kiinnostanut, miten minun lapset pärjää kesällä, kun olen töissä. Olen sitten sumplinut kesäkerhojen kanssa ja loput ajasta ovat olleet keskenään kotona ihan ykkösluokasta asti. Ainoa lastenhoitoapu mitä olen pitkin hampain heiltä saanut, on kun olen joutunut kahdesti leikkaukseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme (4v) ei ole ollut koskaan yötä hoidossa, mutta on viikottain jommalla kummalla vanhemmallani pari kolme tuntia hoidossa. Olemme todenneet että tämä on hyvä. En halua rasittaa ikääntyneitä ihmisiä yökyläilyillä (ellen ole itse mukana), mutta heillä on silti halua osallistua lapsen elämään ja auttaa meitä. Saan säännöllisesti hengähdystaukoja rasittamatta isovanhempia liikaa. 

Vierailija
24/40 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöt ovat jo 18 ja 15 eivätkä he ole olleet mummolassa loma-aikoina eikä montaa kertaa muulloinkaan yökylässä. Päiväsaikaan he ovat kyllä olleet useammin. Eli ihan itse olemme lapsemme hoitaneet. Olisihan sitä ollut kiva viettää useammin kahdenkeskistä aikaa, mutta ei kenelläkään ole velvollisuutta hoitaa toisten lapsia.

Vierailija
25/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi, 67, eläkeläinen kaupungista:

Minä vietin kesäkuun 2 ensimmäistä viikkoa poikani perheessä (toisessa kaupungissa) mennen sinne sunnuntai-iltaisin, ollen siellä 5 yötä ja päivää perjantaihin asti. Sopi kaikille parhaiten. Poikani kokkasi joka ilta niin suuren keiton tai padan tai laatikon, että riitti seuraavaksikin päiväksi lounaaksi lapsille ja minulle. Miniä toi töistä tullessaan jugurtit ja muut välipalat ja salaattiainekset.  Hieno kaksiviikkoinen, vaikka en olekaan maalta eikä minulla ole marjapensaita tai järveä, venettä, kanoja eikä edes kissaa. Kaupungissakin on mielenkiintoista tekemistä mummille lasten kera kesäpäivisin. 

Vierailija
26/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole kesälomalla, eikä muulloinkaan. Miehen vanhemmat "ovat omat lapset jo hoitaneet" - tyyppiä ja suoraan niin sanoneet kun. Oma äitini kuollut ja isä jo vanha ja vaivoja on. Teinit ovat joskus, muutaman kerran vuodessa kavereilla yökylässä. 8v ei ole vielä koskaan yökyläillyt. Tukiverkkoja ei ole. Lasten ollessa pieniä olin tosi kateellinen toisille kun heillä isovanhemmat ja hoitoapua. Nyt oon aika sinut asian kanssa. Omaa aikaa kaipaisin kyllä ihan valtavasti. Vaikka joku viikonloppu omassa rauhassa olisi tosi jees. 

Vierailija
27/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Molemmat mummot ja toinen pappa jo vuosia sitten kuolleet. Vain melkein 90v isäni enää elää eli ei ole mitään yökyliä. 

Vierailija
28/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat pienempinä aina kaksi-kolme yötä. Ei nyt niinkään hoitamisen takia, vaan ihan siksi kun meidän perheessä on perinne, että lomilla käydään yökylässä isovanhemmilla. Ite olin lapsena yökylässä mummin ja ukon luona ja samoin on mun vanhemmat olleet omilla isovanhemmillaan. Nyt teineinä järkkäävät vierailunsa ite, lapsilla (eli siis mun lapset ja veljen lapset) ja mummolla on oma whatsapp-ryhmäkin tätä varten, jossa sopivat että milloin menevät kyläilemään ja mitä aikovat touhuta. 

Vierailija
29/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tytöt ovat jo 18 ja 15 eivätkä he ole olleet mummolassa loma-aikoina eikä montaa kertaa muulloinkaan yökylässä. Päiväsaikaan he ovat kyllä olleet useammin. Eli ihan itse olemme lapsemme hoitaneet. Olisihan sitä ollut kiva viettää useammin kahdenkeskistä aikaa, mutta ei kenelläkään ole velvollisuutta hoitaa toisten lapsia.

Velvollisuutta?? On kyllä kummaa porukkaa täällä. Tai ehkä tämä on jotain suomalaista ajatusmaailmaa jos puhutaan velvollisuudesta kun kyse on ajanvietosta oman lapsenlapsen kanssa.

Kyllä meillä nimenomaan isovanhemmat ovat ne jotka haluavat ja pyytelevät lapsia mökille kanssaan. Ja lapset mieluusti lähtevät. Näin on ollut aina ja nyt jo lapset teinejä, 13 ja 16.

Itsekin vietin oman mummon ja vaarin kanssa pitkiä aikoja mökillä lapsena. Niistä ajoista on lämpimät muistot.

Vierailija
30/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät oo mun lapset päivääkään viettäneet mummolassa kesä- tai muillakaan lomilla. Mutta tämä oli 1980-1995 vuosina. Silloin ei ollut sitä  kuuluisaa omaa aikaa eikä mitään parisuhdeaikaa, silti syntyi 4 lasta.Pieninä lapset olivat päiväkodissa, kun kävimme töissä ja kaiken muun ajan hoidimme itse.  Niin näyttivät naapurimme kun tekevän. Kesälomat me vanhemmat vietimme putkeen, ei yhtäaikaa, niin oli kotona yksi aikuinen melkein koko kesän. Järjestelykysymyksiä. 

Vierailija
31/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä ajatellut, että isovanhemmilla oleminen olisi mitään hoitamista ja velvollisuus. Eikös se ole ihan normaalia, että lastenlasten kanssa haluaa isovanhemmat viettää aikaa? Minulla ei vielä ole lapsenlapsia, mutta esim. siskoni lapsia suorastaan pyydän meille, että saan heidän kanssaan viettää aikaa. Lapsenlapsia hyvällä tuurilla mulla on kymmenen vuoden päästä, toivon että saan sitten heitäkin hoitaa. 

Vierailija
32/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempia ei ole ikinä kiinnostanut, miten minun lapset pärjää kesällä, kun olen töissä. Olen sitten sumplinut kesäkerhojen kanssa ja loput ajasta ovat olleet keskenään kotona ihan ykkösluokasta asti. Ainoa lastenhoitoapu mitä olen pitkin hampain heiltä saanut, on kun olen joutunut kahdesti leikkaukseen. 

Saattoivat kuitenkin sinut maailmaan ja näköjään hoitivatkin, kun hengissä olet. Oisko kiitoksen eikä arvostelujen aika. Palaappa sitten asiaan, kun olet vanha ja vaivojakin on ja lapsenlapsesi tuodaan sinulle kesäksi hoitoon. Luulen, että on eri ääni kellossa. 

Vierailija
33/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä työssäkäyvä mummo haluaa levätä kesälomallaan. Lapsenlapset voivat olla jokusen päivän, mutta viikoiksi en ota. Ruokahuolto ym ohjelman keksiminen on raskasta. Ihan kauheata seurata sivusta, kun jotkut isovanhemmat ovat läpivuoden hoitovastuussa pienistä lapsista, kun vanhemmat haluavat viilettää omilla menoillaan. Lapsia pitää hankkia sen verran, ettei koko sukua tarvitse valjastaa heidän hoitamiseensa!

Juuri näin. Se tahtoo olla oma aika muisto vain, kun perheen perustaa. Tämä tiedoksi kaikille, jotka lapsia suunnittelee.  Nyt on onneksi subjektiivinen päivähoito-oukeus, niin voivat niin kotona olevat äidit kuin isätkin viedä lapsensa hoitoon. Pidän tätä kummallisena. Ennen piti olla työelämässä, että sai kunnallisen hoitopaikan lapsille, myös opiskelijat saivat. Muutoin käytiin kerhossa pari kertaa viikossa. Jotenki tuntuu, että ajat olisivat parantuneet ainakin tuon hoitohomman osalta, mutta silti tyytymättömyys on lisääntynyt.

Vierailija
34/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on sotatraumaa ja välttelevä kiintymyssuhde. Minun vanhempani ovat syntyneet sitien jälkeen ja lastenhoito ei ole ollut heille koskaan mieluista. Ainoastaan kova työnteko, sellainen on hyvä ihminen, joka tekee paljon töitä. Niinpä heillä ei ole ollut aikaa hoitaa lastenlapsia. Itse aion toimia toisin, jos joskus lastenlapsia saan.

Vierailija
35/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole kesälomalla, eikä muulloinkaan. Miehen vanhemmat "ovat omat lapset jo hoitaneet" - tyyppiä ja suoraan niin sanoneet kun. Oma äitini kuollut ja isä jo vanha ja vaivoja on. Teinit ovat joskus, muutaman kerran vuodessa kavereilla yökylässä. 8v ei ole vielä koskaan yökyläillyt. Tukiverkkoja ei ole. Lasten ollessa pieniä olin tosi kateellinen toisille kun heillä isovanhemmat ja hoitoapua. Nyt oon aika sinut asian kanssa. Omaa aikaa kaipaisin kyllä ihan valtavasti. Vaikka joku viikonloppu omassa rauhassa olisi tosi jees. 

Minun lapseni ovat päässeet yökyläilemään kavereidensa luokse ja se tietysti tarkoittaa vastavuoroisuutta eli ne kaverit ovat sitten olleet yötä meillä.

Vierailija
36/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät oo mun lapset päivääkään viettäneet mummolassa kesä- tai muillakaan lomilla. Mutta tämä oli 1980-1995 vuosina. Silloin ei ollut sitä  kuuluisaa omaa aikaa eikä mitään parisuhdeaikaa, silti syntyi 4 lasta.Pieninä lapset olivat päiväkodissa, kun kävimme töissä ja kaiken muun ajan hoidimme itse.  Niin näyttivät naapurimme kun tekevän. Kesälomat me vanhemmat vietimme putkeen, ei yhtäaikaa, niin oli kotona yksi aikuinen melkein koko kesän. Järjestelykysymyksiä. 

Meillä menty näin vielä tänäkin päivänä. Ei ole omaa aikaa ollut eikä perheellä yhteistä lomaa.

Vierailija
37/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni ovat päässeet yökyläilemään kavereidensa luokse ja se tietysti tarkoittaa vastavuoroisuutta eli ne kaverit ovat sitten olleet yötä meillä.

Tottakai, niin meilläkin! En nyt sitä tässä maininnut. 

Vierailija
38/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sun nuorin on se 8 v., niin ei mene montaa vuotta, kun saat viettää niitä viikonloppuja omassa rauhassa vaikka loppuikäsi.

Paitsi että jossain vaiheessa alat hoitaa niitä lapsenlapsia sitten. Koska sitten sinä olet se tukiverkko.  

Vierailija
39/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuona aikana itse tosiaan siellä mummolassa ihania kesäviikkoja vietin. Mutta kuten kerroin, ei se ollut sitä varten, että vanhempani saavat omaa aikaa ( siskoni oli päiväkodissa ja kotona) vaan siksi, että mulla oli ihanat mummolat ja niissä paljon muutekin ihan perheenä vietimme aikaa. Eikä minun tarvinnut olla yksin kerrostalossa. 

Kun vanhempien loma alkoi, he tekivät todella paljon kaikkea meidän lasten kanssa :)

Vierailija
40/40 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kesiä enon perheen luona maalaistalossa. Siellä oli saman ikäinen tyttöserkku. Nuoremmat lapset jäivät Helsinkiin, vain minä pääsin maalle, kun sasin jo huolehtia itsestäni. Minusta oli myös hieman apua maatalon töissä.