Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matias joutuu miettimään kaupassa onko varaa ostaa sipulia

Vierailija
17.06.2024 |

Vähävaraisuus näkyy Matias Pennasen elämässä joka päivä. Hän syö yksipuolisesti eikä käytä maksullisia kuntosaleja tai kulttuuripalveluja. Kesäisin Pennanen lenkkeilee ja liikkuu enemmän, talvisin hän on paljon kotona.

"Kaupassa mietin jonkin ihan perusasian, kuten sipulin, kohdalla, tarvitsenko sitä oikeasti. Eiväthän ne kalliita ole, mutta se on kaikki on ylimääräistä rahaa," Pennanen sanoo.

https://yle.fi/a/74-20093046

Mitä mieltä muuten on AV palstalaiset ja mammaraati, onko sipuli muuten peruselintarvike vai ykellisyysttuote?

Entä minne uskotte Matiaksen rahojen menevän kun ei ole varaa sipuliin?

Kommentit (602)

Vierailija
221/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihmiset taas älisee tyhmyyttään.

Liekö jokin kehitysvamma kyseessä, kun ei osata edes lukea tai edes aukaista linkkiä jossa kerrotaan miksi Matias on vähävarainen ja miksei hänellä kenties ole varaa siihen sipuliin.

Tunnollisuuttaan Matias maksaa opintolainaansa pois, vaikka sen maksussa saa kyllä armoa jos pyytää ja tuo voi olla järkeväkin vaihtoehto tulevaisuuden kannalta. Kuka tietää. Tosin jos Matias maksaa lainaa takaisin pankille, niin voi olla järkevämpää siirtää lainan maksu kelalle, jos se suinkaan on mahdollista.

Itselleni kävi kurjemmin kuin Matiakselle ja on niin opintolainat kuin muutkin lainat ja rästit ulosotossa.

Ihmisillä on huono olla ja jotkut tarvitsevat sylkykuppia tunteakseen itsensä arvokkaaksi ja tärkeäksi. Ei se tietämättömyyttä ole että ilkeillään vaikkapa työttömille, vaan kusipäisyyttä ja harhaista mielenterveyden hoitamista muiden ihmisten kustannuksella. Pahinta näille vaikuttaa joskus olevan se että menettävät tekosyynsä oksentaa pahaa oloaan muiden päälle. 

Vierailija
222/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asumisen menee noin 450 euroa, ja muiden pakollisten menojen (sähkö, vesi, puhelin, vakuutukset ja lainanlyhennys) jälkeen jää vain noin 180 euroa kuussa ja sillä on pakko pärjätä (esim ruoka, päivittäistavarat, hygienia ja yllättävät menot kuten tarvittaessa ehjät sukat tai lamppu palaneen tilalle).""

Tässä on jo lähtökohtaisesti prioriteetit vituillaan kun ruoka ei ole kategoriassa "muut pakolliset menot". Meinaatko että syöminen on optio, joku vakuutus ei ole. Mihin muuten tarvitset vakuutusta?

"Mihin muuten tarvitset vakuutusta?"

Siihen että voin vuokrata asunnon ja ylläpitää vuokrasopimusta. Kertaakaan en ole törmännyt sellaiseen vuokranantajaan joka antaisi vuikrata ja asua vuokralla ilman vakuutusta.

Ja moniko vuokranantaja on tarkistanut että sinulla on kotivakuutus. Sitä ei ole mikään pakko ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi parturikäynnit. Mihin miehet edes ravitsevat parturikampaamo käyntejä kun ei ole edes mitään leikattavaa kun joko tukkaa ei ole ollenkaan tai se on todella lyhyt?

Eihän se pysy lyhyenä jos sitä ei leikata. 

Koneen saa yhden käynnin hinnalla.

Vierailija
224/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin ei enää tarvise hommata vanhemmille työttömille palkkatukityöpaikkaa, josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.

Nuorten kanssa kilpailemaan 12 kuukautta kokoaikatyösopimuksista jotta saa leikattua ansiosidonnaista.

Kohta saa helposti irtisanoa myös julkisella.

Vierailija
225/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että on saanut töitä. Esimerkiksi leipää voi leipoa itse, on halpaa ja helppo tehdä.

Vierailija
226/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En tiedä miten olet tuon laskenut. Itse saan työmarkkinatukea noin 500 euroa, asumistukea noin 300 euroa ja toimeentulotukea 0-100 euroa riippuen kuukaudesta. Asumisen menee noin 450 euroa, ja muiden pakollisten menojen (sähkö, vesi, puhelin, vakuutukset ja lainanlyhennys) jälkeen jää vain noin 180 euroa kuussa ja sillä on pakko pärjätä (esim ruoka, päivittäistavarat, hygienia ja yllättävät menot kuten tarvittaessa ehjät sukat tai lamppu palaneen tilalle)."

Budjetoit sata euroa ruokaan koska ruoan menekki on varma, palaneiden lamppujen tarve ei. Tadaa, sinulla on 20€/viikko. Seuraat tarkasti tarjouksia ja pyrit ostamaan 50-60% punalapputuotteita. Tadaa tuplasit ruokabudjetin 40€/viikko. Keräät kympin edestä pulloja. Tadaa sinulla 50€/viikko.

Uusia lamp

Jos on jo lamppu johon tulee valo ja toimii niin mihin sitä uutta tarvitsee ostaa? Ja kyse ei ollut siitä etteikö köyhällä saa olla valoja vaan alkuperäinen kommentoija luetteli lampun yllättäväksi menoksi.

Vierailija
227/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että on saanut töitä. Esimerkiksi leipää voi leipoa itse, on halpaa ja helppo tehdä.

Tosin kauppojen leipäosastojen hävikkikorista saa usein leipää suunnilleen 0,5€/kg ja edes itse leipomalla ei pääse niin halpaan.

Vierailija
228/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi parturikäynnit. Mihin miehet edes ravitsevat parturikampaamo käyntejä kun ei ole edes mitään leikattavaa kun joko tukkaa ei ole ollenkaan tai se on todella lyhyt?

Eihän se pysy lyhyenä jos sitä ei leikata. 

Miksi pitäisi pysyä? Voi pistää hiukset ponnarille. 

Halvin hiustenleikkuukone maksaa alle 20 e. Pyytää jonkun kaverin leikkaamaan ne hiukset. Itse olen keskiluokkaisena perheen äitinä leikannut lasten ja miehen hiukset itse 30 vuotta. Itselläni on pitkä tukka. Pitkä penni on säästetty parturikuluissa tänä aikana. Ja siistimpi lopputulos kuin keskiverto parturin jälkeen. 

Vierailija
229/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa ei ole pakko maksaa takaisin ja siitä osan saa muutenkin anteeksi jos valmistuu ajoissa. Lisäksi sitä opintolainaa ei ole mikään pakko ottaa.

Vierailija
230/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin jos leipoo itse  yhdelle hengelle niin olisi hyvä olla pakastin käytössä ,että saa ylimääräiset sinne. Toki uudemmissa asunnoissa taitaa ollakin jääkaappi- pakastin vakiovaruste. 

Vierailija
231/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset/

Vierailija
232/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokapäiväiset pikkuostokset tulee kalliiksi.Jauhelihasta tuon kannattaisi luopua tuolla budjetilla.

Vierailija
233/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmillä palkoilla ei saa enää ansiosidonnaista, koska se porrastetaan ja lapsikorotukset lähti.

Kaupan osa-aikatyöllä ansiosidonnaista saa työmarkkinatuen verran.

Vierailija
234/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokapäiväiset pikkuostokset tulee kalliiksi.Jauhelihasta tuon kannattaisi luopua tuolla budjetilla.

Mitä sen tilalle? Pitää riittää moneksi päiväksi.

Vierailija
235/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienemmillä palkoilla ei saa enää ansiosidonnaista, koska se porrastetaan ja lapsikorotukset lähti.

Kaupan osa-aikatyöllä ansiosidonnaista saa työmarkkinatuen verran.

Vähittäiskauppaan on ennustettu irtisanomisia.

Ihmiset vähentävät kulutusta nääs.

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää tammikuussa.

Vierailija
236/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sen tilalle? Pitää riittää moneksi päiväksi.

Jauhelihaa tarjouksesta/punalaputettua viimeisellä tunnilla.

Kanan koipireittä samoilla spekseillä, pääsee varmaan alle 2€ kg jos sattuu olemaan punalappu. Ja siitä koipireidestä sa perkeistä hyvän liemen seuraavan ateriaan.

t. eri

Vierailija
237/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus heikentää irtisanomissuojaa. Joko olette säästäneet tilille puskurin?

Tottakai. Aina olen säästänyt. Eikö se kuulu ihan minun vastuulleni aikuisena ja vanhempana varautua vastoinkäymisiin?

Hyvä, sillä hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista. Voit joutua pärjäämään 595 työmarkkinatuella kuukaudessa eläkeikään asti.

Miksi näin kävisi? Saan halutessani uuden työpaikan mistä haluan, mikäli entinen menisi syystä tai toisesta alta.

Vierailija
238/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Matiaksella eu ole lemmikkieläintä. Se olisi joutunut kärsimään tuossa tilanteessa nälkää eikä olisi sairastuttuaan päässyt eläinlääkäriin.

Vierailija
239/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matiaksella olisi nyt varaa sipuliin jos olisi jättänyt lainan ottamatta ja tehnyt opintojen ohella töitä kuten tehtiin 90-luvulla. On omaa tyhmyyttään jos on mennyttä itsensä velkaloukkuun panemaan.

Vierailija
240/602 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus heikentää irtisanomissuojaa. Joko olette säästäneet tilille puskurin?

Tottakai. Aina olen säästänyt. Eikö se kuulu ihan minun vastuulleni aikuisena ja vanhempana varautua vastoinkäymisiin?

Hyvä, sillä hallitus poistaa ikäsidonnaisuudet työttömyystuista. Voit joutua pärjäämään 595 työmarkkinatuella kuukaudessa eläkeikään asti.

Miksi näin kävisi? Saan halutessani uuden työpaikan mistä haluan, mikäli entinen menisi syystä tai toisesta alta.

Et saa.

Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten hoitajien töitä eikä ota eläköityvien tilalle ketään.

Sairaslomarahoja leikataan ja jos saikutat paljon sut voi kohta helposti irtisanoa ja vaihtaa uuteen keväällä valmistuneeseen hoitajaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi