Mikä määrä vaatteita riittävä reissuun?
Jos lähtisit Suomen epävakaisessa kesäsäässä 1,5 viikon (10 päivää) reissulle asuntoautoilemaan ja mökille, millä määrällä vaatteita selviäisit? Mietin että onko mulla jo vähän liikaa vaatetta pakattuna: takki, pitkähihaisia 5, lyhythihaisia 6, housuja 3, hame, mekkoja 4, villatakki, yöpaita, saunatakki ja sitten alusvaatteita ja sukkia reilusti. Kenkiä 7 paria. Uikkarit.
Nuo sisältää kumisaappaat, juoksukengät ja juoksuvaatteet ja siistimpi vaatekerta yhteen tilaisuuteen. Hellettäkin odottelin, ei tullut.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuossa on aika paljon! Olen itse 5, 4, 3, 2, 1 pakkausmetodin ystävä eli 5 yläosaa, 4 alaosaa, 3 mekkoa, kolmet kengät, 2 uima-asua, 2 neuletakkia/kimonoa, 2 laukkua, hattu, aurinkolasit, huivi ja korut. Alusvaatteet tietysti vielä.
Asuntoautossa pyykkiä voi kuitenkin pestä vaikka scrubba wash bagilla.
Kyllä vähemmällä pärjäisi joo jos pesisi välillä mutta useampi paita ja yhdet housut on ihan juoksuun, kun hikisiä ei viitsi monta kertaa käyttää ja en ole pessyt välillä. Ap
Onko tuo aloituksessa kerrottu matkavaatteiden määrä joku päästä heitetty satunnaismäärä? Tuossa nimittäin on paljon vaatetta. Itse en ylipäätään edes omista noin paljoa vaatteita. Omistan itse kokonaisuudessaan ehkä 6-7 paitaa, 4 hihatonta t-paitaa/aluspaitaa, 2 housut, 2 yö/koti/olohousut, 2 pyöräilyhousut/trikoot, sukkia ja alusvaatteita, 3 takkia, 2 paria kenkiä ja tässä suunnilleen kaikki. Jotain saatoin nyt nopeasti ajateltuna unohtaa.
No minusta on tosi paljon. Toki jos ei yhtään reissussa pyykkää, tarvinnee enemmän. Mielummin ollaan välillä pyykätty kun säilötty kokomäärää likapyykkiä.
Hyvä sääntö matkusramiseen: ota matkatavaraa niin paljon kuin tarvitse ja vähennä puolet. Laske budjetti niin että rahat riittää ja tuplaa se
10 alushousut, en suostu käyttämään likaisia. Pärjäisin 1 rintaliiveillä. Sukkia ottaisin mukaan 1:t, toiset jalkaan. Lenkkarit, läpsyttimet ja kumpparit, sadetakki. Vedenkestävä takki, 1 villatakki/huppari, 1 pitkähihainen, 3 t-paitaa (pesisin jos tarve). 1 mekko, farkut, shortsit,uikkarit. Sitten liikuntavaatteet, jos semmoista meinaa harrastaa.
Onhan tossa iso kasa, vaikka on ihan minimimäärä.
Aikoinaan eräs kaveri kertoi, että pakkaa laukkuun vain vaihtokalsarit, pyyhkeen sekä kossupullon.
En haluaisi edes vastata kun on niin vähä-älyistä toimintaa. Pese saatana siellä järvessä pillunhajut pois.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo aloituksessa kerrottu matkavaatteiden määrä joku päästä heitetty satunnaismäärä? Tuossa nimittäin on paljon vaatetta. Itse en ylipäätään edes omista noin paljoa vaatteita. Omistan itse kokonaisuudessaan ehkä 6-7 paitaa, 4 hihatonta t-paitaa/aluspaitaa, 2 housut, 2 yö/koti/olohousut, 2 pyöräilyhousut/trikoot, sukkia ja alusvaatteita, 3 takkia, 2 paria kenkiä ja tässä suunnilleen kaikki. Jotain saatoin nyt nopeasti ajateltuna unohtaa.
Oletko tosissasi? Onko Suomessa oikeasti ihmisiä joilla tyyliin kahdet housut. Vaikea uskoa. En tunne ketään kaltaistasi joten kysyn ihan vilpittömästi että mihin tarkoitukseen housusi ovat? Minulla kun on siistimpiä housuja, kotihousuja, ulkoiluhousuja eri vuoden ajoille jne.
Mihin tuollainen kuorma vaatetta tarvitaan?
tuttu oli just puoli vuotta matkalla suht pienen repun kanssa hyvin pärjäsi. Lämpötilat kohteessa oli -2 - +35*C
Matkavaatteet (eli sellainen vaatekerta, joka on mukava autossa istumiseen)
kaupassakäyntivaatteet (eli sellaiset, joissa kehtaa mennä jonnekin keskustaan kaupoille)
oleskeluvaatteet (eli sellaiset, jotka ovat mahdollisesti jotain matkavaatteiden ja kaupassakäyntivaattiden välillä ja toimivat tarvittaessa myös varavaatteina)
juhalavammat varavaatteet (jos vaikka tekeekin mieli lähtä ex-tempore johonkin juhlimaan. Me lähdimme kerran parin tunnin varoitusajalla savonlinnan oopperajuhlille)
yövaatteet
kylpypyyhe
uima-asu ja ehkä siihen liittyvät asusteet (vaikka joku rantamekko tai sellaiset)
jokaiseen settiin tietenkin sisällytetään alusvaatteet ja sukat
pesuainetta käsinpesuun.
matkahousut (sellaiset, joissa on mukava olla autossa)
oleskeluhousut
ns. kaupunkihousut/siistit hellehousut
2 pitkähihaista puseroa (toinen olesekelukäyttöön, toinen vähän parempi, esim. jos pitää lähteä käymään vaikka kaupungilla)
lyhythihaisia puseroita 3. (kesällä hkoilee, joten siksi aina sen verran, että on jotain päällepantavaa, kun muut on pesussa, oletan, että on pesumahdollisuus)
alushousuja vähintään 3 (jos pesumahdollisuus)
sukat vähintään 3 paria (jos pesumahdollisuus)
juhlavampi vaatesetti (jos vaikka innostuu lähtemään jonnekin juhlille ex-tempore, tai puoli-extempore (me lähdimme kerran oopperajuhlille, lähdössä oli jo mietitty, että jos jonain iltana innostaa, niin lähdetään, joten oli siihen sopivat vaatteet)
joku lämpimämpi pitkähihainen, vaikka joku kesään sopiva neuletakki
hattu
kengät sen mukaan mitä ajattelee tehdä.
sori, tuli vahingossa kaksi listaa, ekaksi kirjoitettu ja toiseksi....
tässä toiseksi krjoitettu
matkahousut (sellaiset, joissa on mukava olla autossa)
oleskeluhousut
ns. kaupunkihousut/siistit hellehousut
2 pitkähihaista puseroa (toinen olesekelukäyttöön, toinen vähän parempi, esim. jos pitää lähteä käymään vaikka kaupungilla)
lyhythihaisia puseroita 3. (kesällä hkoilee, joten siksi aina sen verran, että on jotain päällepantavaa, kun muut on pesussa, oletan, että on pesumahdollisuus)
alushousuja vähintään 3 (jos pesumahdollisuus)
sukat vähintään 3 paria (jos pesumahdollisuus)
juhlavampi vaatesetti (jos vaikka innostuu lähtemään jonnekin juhlille ex-tempore, tai puoli-extempore (me lähdimme kerran oopperajuhlille, lähdössä oli jo mietitty, että jos jonain iltana innostaa, niin lähdetään, joten oli siihen sopivat vaatteet)
joku lämpimämpi pitkähihainen, vaikka joku kesään sopiva neuletakki
hattu
kengät sen mukaan mitä ajattelee tehdä.
On sellaisiakin jotka eivät niin muista välitä vaan kulkevat samoilla paskaisilla vaatteilla viikonkin. Käyvät kaupassa ja kesätapahtumissa pyörimässä sellaisissa asuissa kuin olisivat navetasta tulleet, kun "maalla ei ole niin väliä kuinka pukeutuu".
Arvioisin, että riittäisi 3 pitkähihaista, 5 lyhythihaista, parit housut ja 2 mekkoa takin ja villatakin lisäksi tolla ap:n käytöllä jos pesumahdollisuutta ei olisi. Kenkiä ehkä 5 paria: kumpparit, tennarit, juoksulenkkarit, sandaalit ja siistit kävelykengät. Ihmeen niukalla monet menee.
Mielestäni tuossa on aika paljon! Olen itse 5, 4, 3, 2, 1 pakkausmetodin ystävä eli 5 yläosaa, 4 alaosaa, 3 mekkoa, kolmet kengät, 2 uima-asua, 2 neuletakkia/kimonoa, 2 laukkua, hattu, aurinkolasit, huivi ja korut. Alusvaatteet tietysti vielä.
Asuntoautossa pyykkiä voi kuitenkin pestä vaikka scrubba wash bagilla.