Työtön omaishoitaja, vai mikä?
Olen 62 vuotias pitkäaikaistyötön. Puolisoni sai viikko sitten aivoinfarktin. Oli ensin teholla, nyt vuodeosastolla.
Liikuntakyky heikko, puheentuotto todella hankalaa. Koko kuva terveydestä ja tulevaisuudesta vielä täysin auki.
Kaiken synkkyyden keskellä olen alkanut pohtia, miten minuun suhtaudutaan nyt TE:ssä.
Jos minusta tulee omaishoitaja, niin jatkuuko työnhaku?
Voiko työtön olla omaishoitaja?
Kyykytetäänkö minua edelleen pupu-kursseille?
Kuka hoitaa puolisoani, jos minun pitää mennä pajahommiin jollekin työpajalle?
Vertaistukea, kiitos!
Kommentit (24)
Hirvee yhtälö, koko keissi. Vanhan ihmisen pitäis saada olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu työnhaku omaishoitajana. Kokeilin vähän aikaa olla sekä omaishoitaja että työtön. Kävi liian raskaaksi, kun omainen vaatii hoitoa 24/7, ei siinä pysty käymään ulkopuolella töissä tai osallistumaan mihinkään muuhunkaan. Omaishoidon tuella mennään. Nainen 60 v.
Sait kuitenkin korkeimman omaishoitotuen. Jos saa matalinta eli sitä, kun voi päästä töihin, on mahdollista olla työnhakija. Onnistuu esimerkiksi silloin, kuin hoidettavalle on päivähoitopaikka.
Vierailija kirjoitti:
Onko kiellettyä olla työkkärin listalla työnhakijana, jos kotona on hoidettava? Miten siitä voi pinkaista työllistymistoimenpiteeseen?
Ei tietenkään ole kiellettyä ja voi saada myös työttömyyskorvausta. Jos ei voi pinkaista työllistymistoimenpiteeseen (jos niitä muutenkaan on 62-vuotiaalle tarjolla), niin sitten vaan lopetetaan työnhaku ja ryhdytään päätoimiseksi omaishoitajaksi.
Pitäis olla joku tolkku tämmösiin juttuihin. Noi omaishoidon korvaukset on muutenkin aivan naurettavia, jos vaikka hoito on ympärivuorokautista. Jos omaishoitaja tekee täysipäiväisesti omaishoitoa, siitä pitäs maksaa just ainakin tuo vähin työkkärikorvaus. Omaishoidolla säästetään maassaamme järkkyjä määriä yhteiskunnan varoja. Ei tartteis miettiä, pitääkö olla kahden tulen välissä. Omaishoitaja on yleensä henkisestikin kovilla.