Työtön omaishoitaja, vai mikä?
Olen 62 vuotias pitkäaikaistyötön. Puolisoni sai viikko sitten aivoinfarktin. Oli ensin teholla, nyt vuodeosastolla.
Liikuntakyky heikko, puheentuotto todella hankalaa. Koko kuva terveydestä ja tulevaisuudesta vielä täysin auki.
Kaiken synkkyyden keskellä olen alkanut pohtia, miten minuun suhtaudutaan nyt TE:ssä.
Jos minusta tulee omaishoitaja, niin jatkuuko työnhaku?
Voiko työtön olla omaishoitaja?
Kyykytetäänkö minua edelleen pupu-kursseille?
Kuka hoitaa puolisoani, jos minun pitää mennä pajahommiin jollekin työpajalle?
Vertaistukea, kiitos!
Kommentit (24)
Siis olitko pelkästään omaishoidontuella?
Ainakin lapseni ollessa pitkäaikaissairas olin yhtäaikaa työtön ja omaishoitaja. Lapsi olisi vaan pitänyt laittaa hoitoon, jos töitä olisi ilmaantunut.
Voisiko tässä olla sama juttu. Olet niin kauan omaishoitaja, kunnes töitä ilmenee. Tosin kuka palkkaa 62 vuotiaan henkilön, jolla on sairas puoliso?
Kyllä, henkilö voi olla työtön työnhakija ja omaishoitaja samanaikaisesti. Työttömyysturvalain mukaan työttömänä työnhakijana voi toimia myös omaishoitaja, kunhan täyttää työttömyysturvan ehdot. Omaishoitajan tulee kuitenkin ilmoittaa työ- ja elinkeinotoimistolle omaishoidon tuesta ja sen vaikutuksesta työllistymiseen. Lisäksi omaishoitajan on oltava valmis vastaanottamaan työtarjouksia ja osallistumaan työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin. On suositeltavaa tarkistaa tilanne oman alueen työ- ja elinkeinotoimistosta tai Verohallinnon ohjeista.
Jos 62 vuotiasta henkilöä, joka hoitaa aivoinfarktin saanutta puolisoa lähestytään työkkäristä työtarjouksella, tai vaaditaan osallistumaan pupu-kurssille, on se silkkaa vit...lua.
Vierailija kirjoitti:
Siis olitko pelkästään omaishoidontuella?
Sivusta:
No tietenkin tuohon talouteen tulee myös puolison eläke, jolla pääasisasaa eletään. Lisäksi asunnosta riippuen ja tulotasosta riippuen muita tukeja.
Ei kait kaksi ihmistä pelkällä omaishoidon tuella elä.
Lisäksi kotona oleva pyörätuoli potilas vaatii kotiin muitakin muutoksia.
On oltava tarpeeksi tilaa kylpyhuoneessa ja wc:ssa.
34On pystyttyvä liikkumaan kodissa pyörätuolilla huoneesta toiseen, kynnykset hankaloittaa sitä.
On oltava liuskat ulko-ovella, että pääsee pyörätuolilla sekä ulos että sisään, sillä henkilön pyörötuolineen nostaminen porrasten yli on yhdelle ihmiselle ylivoimaista.
Usein on niin, että myös kotihoidon apua voidaan tarvita esimerkiksi kylvetyksessä, Ja sekin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanut olla yhtäaikaa työtön ja omaishoitaja. Oli pakko olla vaan omaishoitaja. Mies oli pyörätuolipotilas. Ehkä miehesi kannattaisi mennä laitokseen. Tsemppiä.
Et tietenkää. Kun olet virallisesti omaishoitaja, saat siitä tietyn korvauksen. Hoidat pääsääntöisesti omaistasi.
Et ole silloin käytettävissä työmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanut olla yhtäaikaa työtön ja omaishoitaja. Oli pakko olla vaan omaishoitaja. Mies oli pyörätuolipotilas. Ehkä miehesi kannattaisi mennä laitokseen. Tsemppiä.
Et tietenkää. Kun olet virallisesti omaishoitaja, saat siitä tietyn korvauksen. Hoidat pääsääntöisesti omaistasi.Et ole silloin käytettävissä työmarkkinoilla.
Niin, noin se oli silloin 2000-luvun alussa. Hän kuoli 2006.
Selvitä myös siltä kannalta , että vaikuttaako omaishoitajuus laitospaikan saamiseen jos kunto heikkenee ? Oletetaanko sinun olevan omaishoitaja loppuun saakka ?
Meillä nuori kävi koulussa 4-6 tuntia päivässä kuljetettuna. Tyona aikana oin töissä, loput vuorokaudesta omaishoitajana.
Lapsen kanssa ainakin onnistui.
Eihän aloittaja tiedä, missä kunnossa puoliso palautuu kotiin. Siis miten vaativaa hoito tulee olemaan.
Mielestäni lähes eläkeikäiset, vastaavassa tilanteessa olevat pitäis kyllä ns. armahtaa työkkärin pelleilyltä. Eniten heistä on juurikin yhteiskunnalle hyötyä, jos vaikka hoitavat omaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä myös siltä kannalta , että vaikuttaako omaishoitajuus laitospaikan saamiseen jos kunto heikkenee ? Oletetaanko sinun olevan omaishoitaja loppuun saakka ?
Siis että mitenkä? Jos ryhtyy omaishoitajaksi, niin onko siinä kuin pallo jalassa? Jos toisen vanhuksen kunto heikkenee, niin ei kai toista vanhusta voipakottaa omaishoitajaksi, jos ei ole siihen kykeneväinen.
Mikä olettamus on, että kerran siihen ryhtynyt on loppuun asti omaishoitaja?
Olen itse käytännössä tahtomattani vanhan ja sairaan vanhempani omaishoitaja ja joudun asumaan tämän luona. Mitään virallisia papereita en ole allekirjoittanut. Olen itse moniongelmainen työtön, autismikirjolla ja kärsin mm. mielenterveysongelmista. Virallisesti olen kuitenkin siis työtön ja ainoa tuloni on työmarkkinatuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkää. Kun olet virallisesti omaishoitaja, saat siitä tietyn korvauksen. Hoidat pääsääntöisesti omaistasi.Et ole silloin käytettävissä työmarkkinoilla.
Määritellään tapauskohtaisesti.
Jos hoito on erittäin sitouttavaa vaatii kokopäiväistä ympärivuorokautista omaishoitajan läsnäoloa, ei voi tietenkään olla työttömyystukea saavana työnhakijana.
Kevyimmissä tapauksissa asia on tietenkin eri.
Onko kiellettyä olla työkkärin listalla työnhakijana, jos kotona on hoidettava? Miten siitä voi pinkaista työllistymistoimenpiteeseen?
Koska ikää jo 62, oletko harkinnut osa-aikaeläkettå? Sen lisäksi voisi saada omaishoidontukea.
Työttömyysturvaa voit saada, jos pystyt ottamaan töitä vastaan omaishoitajuudesta huolimatta. Työnhakua omaishoitajuus ei estä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse käytännössä tahtomattani vanhan ja sairaan vanhempani omaishoitaja ja joudun asumaan tämän luona. Mitään virallisia papereita en ole allekirjoittanut. Olen itse moniongelmainen työtön, autismikirjolla ja kärsin mm. mielenterveysongelmista. Virallisesti olen kuitenkin siis työtön ja ainoa tuloni on työmarkkinatuki.
Niin, virallisesti sinua tuolla taustalla, ei edes hyväksyttäisi omaishoitajaksi.
Jos aloittaja jää omaishoitakajsi ja työkkäri ei enää hyväksy tästä syystä työttömäksi työnhakijaksi, niin aloittaja saa omaishoidontukea 461,99 € / kk.
Jos aloittaja jatkaa työttömänä työnhakijana, eikä hae omaishoitajuutta hän saa puhtaana 595,30 € /kk.
Tämän jälkeen hän pistää puolison johonkin hoitokotiin, joka se vasta halpaa onkin.
Toki aloittaja todennäköisesti ei enää ikänsä puolestakaan työllisty mihinkään, joten hän lojuu tyhjänpanttina kotona.
Ei onnistu työnhaku omaishoitajana. Kokeilin vähän aikaa olla sekä omaishoitaja että työtön. Kävi liian raskaaksi, kun omainen vaatii hoitoa 24/7, ei siinä pysty käymään ulkopuolella töissä tai osallistumaan mihinkään muuhunkaan. Omaishoidon tuella mennään. Nainen 60 v.
Vierailija kirjoitti:
Jos 62 vuotiasta henkilöä, joka hoitaa aivoinfarktin saanutta puolisoa lähestytään työkkäristä työtarjouksella, tai vaaditaan osallistumaan pupu-kurssille, on se silkkaa vit...lua.
Sehän tulee pirun kalliiksi jos se omaishoidettava viedään invataxilla hoitokotiin ja takaisin kotiin silloin kun omaishoitaja on työllisyyskurssilla.