Mistä lähtien norsun poikasia on kutsuttu vasikoiksi?
Toimittajalla on selvästi sanat hukassa.
"Ensiksi syntyneen urosvasikan syntymäpaino oli 60 kiloa, kaksoissisaren 55 kiloa. Naarasvasikka on hieman tavallista pienempi ja joutuu käyttämään apunaan jakkaraa yltääkseen emonsa nisälle imemään maitoa."
Thaimaassa nähtiin eläintieteellinen ihme emo säikähti https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010503104.html
Kommentit (47)
Suomeksi sanotaan norsun poikanen vaikka se kuinka olisi englanniksi vasikka.
Myskihärillä oli eräässä tv-ohjelmassa poikasia. Luulisi 'härillä' olevan vasikoita, mutta tässä tapauksessa kai kili olisi oikeampi nimitys, kun ovat enemmän sukua lampaille ja vuohille kuin naudoille. Eivät sentään pentuja olleet.
Muutenkin vaikuttaa siltä, että biologia ja luontosanat eivät ole nykytoimittajilla ja kääntäjillä hallussa.
Konekäännös jota kukaan ei ole tarkastanut?
Paviaaniparlamentti kokoontuu, ei ole mitään nähtävää, huutelee varismurha.
Joku kesä toimittaja lukenut englanninkielisen uutisen. Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Konekäännös jota kukaan ei ole tarkastanut?
Kai noi jutut tekee kohta AI ja niitä kukaan enää tarkastele, vai tekeekö se jo ja päättää myös itse mitä juttuja lehteen tehdään?!
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä ole kauan, kun toimittaja kirjoitti lehmän olleen raskaana Suomen kielessä lehmä on silloin tiineenä.
Elisabet II:n hautajaispäivänä liput liehui toimittelijan mukaan puolimastossa.
Vierailija kirjoitti:
Joku kesä toimittaja lukenut englanninkielisen uutisen. Huokaus.
Saasta! Kännykkäni ei tajua, että kesätoimittaja on yhdyssana! Sama
Norsun vasikka ei todellakaan ole suomea.
Kyllä ne ovat aina olleet vasikoita. Itse olin lapsena 90-luvulla kiinnostunut eläimistä, ja kaikissa tietokirjoissa norsunpoikasia sanotttiin vasikoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ovat aina olleet vasikoita. Itse olin lapsena 90-luvulla kiinnostunut eläimistä, ja kaikissa tietokirjoissa norsunpoikasia sanotttiin vasikoiksi.
Ei sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanottu.
Sanottiinpas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanottu.
Sanottiinpas.
Ehkä jossain homokirjoissa. Oikeissa ei.
"Norsulla on poikasia siinä missä hiirelläkin!"
https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/kieli-ikkuna_…
Nykytoimittajien äidinkielentaito ja yleistieto on joskus todella heikkoa. Ihan alakoululaisen tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vasikka on oikein. Englanniksi calf.
Kyllä; norsun poikanen on vasikka ja naaras on norsulehmä. Urosnorsu on sitten norsusonni. Näin se nyt vain on.
Vierailija kirjoitti:
Norsulehmän poikanen on vasikkka. Toimittaja oikeassa
"Vauvat norsut Elefantinpoikaset, jotka tunnetaan myös vasikoina, syntyvät noin 22 kuukauden raskausajan jälkeen. Tämä tiineys on yksi eläimen pitkimmistä tiineysjaksoista. Tänä aikana elefanttiäiti kantaa vasikkaa kohdussaan raviten ja suojellen sitä sen kasvaessa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasikka on oikein. Englanniksi calf.
Kyllä; norsun poikanen on vasikka ja naaras on norsulehmä. Urosnorsu on sitten norsusonni. Näin se nyt vain on.
Ehkä teillä homoilla. Meillä heteroilla ei.
Puppa hei! Tuu kertoo melle että miten tää on
Niillä on tapana töräyttää toisten mokat ilmi.