Lähes kaikista suomalaisista on kerätty arkaluontoisia tietoja aineistoon, jota markkinoidaan tutkijoille ulkomailla 🤢
Findatan markkinoimassa valmisaineistossa on yhteensä 7,1 miljoonan suomalaisen tiedot. Asiantuntijan mukaan ennennäkemättömän laajaan aineistoon liittyy korkeita riskejä.
Kommentit (186)
41 lisää vielä, että olen ilmeisesti tutkijoiden mielestä kiinnostava tyyppi, koska mulle aina tulee niitä kyselytutkimusnivaskoja. Joihin itse asiassa vastaisin mielelläni, koska tykkään kertoa mielipiteitäni, mutta ne ovat loputtoman pitkiä ja yleensä kiinnostus lopahtaa puolenvälin jälkeen. Sit vielä muistutellaan, että joko olet vastannut.
Joojoo vastaan, mutta mieluummin verkossa. Lopettakaa paperin tuhlaus.
Vierailija kirjoitti:
Paljon suurempi typeryys ja riski sekä kansantalouden että inhimillisen hyvinvoinnin kannalta olisi jos tällaista dataa ei hyödynnettäisi tutkimuksessa ja esim. palveluiden kehittämisessä.
Yritykset tutkivat kuinka huijata rahat pois paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Silti porukka laittaa avoimesti someen kuvia ja päivityksiä henkilökohtaisesta elämästään. Edes whatsapp viestit eivät välttämättä ole yksityisiä.
Mulle on se ja sama. Jos jotain kiinnostaa mun elämä, niin voin tässä ja nyt kertoa elämäntarinani yksityiskohtineen. Tosin huonomuistisena mun täytyisi varmaan tarkistaa jotain tietoja sieltä rekisteristä.
Varmasti, mutta mites sitten kun et saa esim.kunnon sairausvakuutusta tietojesi perusteella? Työpaikkaa? Asuntoa? Ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti porukka laittaa avoimesti someen kuvia ja päivityksiä henkilökohtaisesta elämästään. Edes whatsapp viestit eivät välttämättä ole yksityisiä.
Mulle on se ja sama. Jos jotain kiinnostaa mun elämä, niin voin tässä ja nyt kertoa elämäntarinani yksityiskohtineen. Tosin huonomuistisena mun täytyisi varmaan tarkistaa jotain tietoja sieltä rekisteristä.
Varmasti, mutta mites sitten kun et saa esim.kunnon sairausvakuutusta tietojesi perusteella? Työpaikkaa? Asuntoa? Ruokaa?
Kyllähän muutenkin asuntoa, vakuutusta ja työpaikkaa hakiessa hakijan tiedot tutkitaan tarkkaan.
Sitten protestoin, jos mulle ei tietojeni perusteella myydä kaupassa sipsejä, koska olen muutaman kilon ylipainoinen. Toivon mukaan tähän on vielä matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa ei vois vähempää kiinnostaa.
Jos esim haluavat kuvan mun persereiästä niin senkus pyytävät .
Olen vain iloinen jos jotakuta edes kiinnosta
Siellä aineistossa on myös kuvat jokaisen suomalaisen persereiästä niin ei tartte erikseen pyytää
Voiko joku vuotaa tänne tän persereikäkokoelman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä aineistossa on myös kuvat jokaisen suomalaisen persereiästä niin ei tartte erikseen pyytää
Voiko joku vuotaa tänne tän persereikäkokoelman?
Tässä ois ainakin osa siitä: https://img.ilcdn.fi/E0Daj4cnxhq8XC_xwtVvEk6V3II=/full-fit-in/920x0/img…
Miten voi olla yli seitsemän miljoonan suomalaisen tiedot, kun suomalaisia on alle 6 miljoonaa? Tarkoittaako erotus, että kaikkien aikojen kuolleetkin ovat laskuissa mukana?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä oleellisin juttu olis se, että näissä aineistoissa EI OLE NIMIÄ, OSOITTEITA EIKÄ HENKILÖTUNNUKSIA.
Vaikkei vielä olisi, niin äkkiäkö ne sinne yhdistää, jos on esim googlen tai facebookin tiedot käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Entä EU:n GDPR? Ihmisen oikeus kieltää tietojensa kerääminen rekistereihin ja poistattaa ne?
Millainen show olisi poistattaa omat tietonsa tuolta ja kaikkialta, minne niitä on jaeltu... Huh.
Mutta oikeasti, kaikki synnyttäneet naiset ovat yksilöitävissä tuosta aineistosta, jos naisen syntymävuosi ja lasten määrä+syntymävuodet tiedetään.
Miesten yksilöintiin on varmasti olemassa yhtä helppoja ja läpinäkymättömiä menetelmiä.
Jokin skp+syntymävuosi+synnyinpaikkakunta+asuinpaikkakunta on jo aika kova combo.
Suomessa kansaa kohdellaan kuin karjaa.
Tulevaisuus näyttää, miten tälläkin tiedolla voidaan suomalaisia kiristää. Suomen ja suomalaisten olisi aika herätä Ruususen unestaan. Hönölandiaan valuu ihmislimaa ympäri maailmaa, jotka ovat itseasiassa turvallisuusriski Suomelle.
"Kuitenkin aineistosta löytyy esimerkiksi ihmisen syntymäpäivä, sukupuoli ja ensimmäinen väestöjärjestelmään kirjattu postinumero eli syntymäpaikka.
Näillä tiedoilla on mahdollista yksilöidä kansalaisia, toteavat professorit Tomi Voutilainen ja Reijo Sund Itä-Suomen yliopistosta."
Seuraavaa vastaamo tapausta odotellessa.
Tämän ei pitäisi olla mahdollista EU:n tietosuojalain nojalla. Miten Suomi toimii tuolla tavalla?
Ainoa arkaluontoinen asia minussa on, että palstailen täällä. Jos aineistosta ei käy se ilmi, niin ei haittaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kai muutenkaan sitten saisi sitä sairausvakuutusta, jos kertoisin samat asiat rehellisesti. Ja jos olisin epärehellinen, en ainakaan saisi korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla yli seitsemän miljoonan suomalaisen tiedot, kun suomalaisia on alle 6 miljoonaa? Tarkoittaako erotus, että kaikkien aikojen kuolleetkin ovat laskuissa mukana?
On ja ulkomailla asuvat sukulaiset.
Ei minulla ole mitään salattavaa joten tämä on varmaan ihan OK?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi neito se vaan jatkaa sakset auki itsensä myymistä muille, nopeasti ja halvalla, nyt Venäjän karhu kyntämään, Suomi neito rakastaa massii. Itsensä myyminen kannattaa, bisnesoppi no.1.
Demarisyöpähän se tässäkin on vain taustalla.
Sorry mutta se oli Sipilän hallitus . Keskusta, Persut ja kokoomus.
Tämä hallitus harkitsee kaiken myymistä ulkomaalaisille sijoittajille.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, kerrankin joku olisi kiinnostunut minusta. Eikö kukaan anna arvoa esim lääketieteen kehitykselle ? Heti tuomitaan asia muutamasta lauseesta.
Luuleeko joku että Putler olisi kiinnostunut nykyisessä Primorskissa syntyneestä isästäni joka on ollut haudassa jo yli 50 vuotta ?