Ajokortti pyöräilijöille - vai sittenkin pakollinen kertaus kaikille?
Suomessa on tällä hetkellä n. 3,8 miljoona ajo-oikeutettua henkilöä, henkilöautoja on n. 3,7 miljoonaa. Alaikäisiä yli miljoona. Asukkaita n. 5,5 milj. Tähän jäisi muutama satatuhatta täysi-ikäistä henkilöä, joilla ei ole ajokorttia tai autoa.
Erilaisia ajoneuvovahinkoja tapahtuu n. 2000 kpl/pv. Eniten ajoneuvovahinkoja aiheuttavat miehet. Kun ottaa huomioon ajokortillisten määrän, niin aika erikoiselta tuntuu, että yhdelläkään täysi-ikäisellä pyöräilijällä ei olisi ajokorttia. Kun ottaa huomioon täydellisesti liikennesäännöt hallitsevat ajokortilliset henkilöt, niin miksi erilaisia ajoneuvovahinkoja tapahtuu niin paljon? Miten täydellisesti liikennesäännöt ja ajneuvonsa hallitsevat autoilijat aiheuttavat noin paljon vahinkoja? Eikö yksikään ajokortillinen ikinä pyöräile metriäkään?
Jos pyöräilijöille pitää olla pakollinen ajokortti, laitetaanko siihen ikärajaksi 18 v. ja alaikäiset eivät saa pyöräillä ollenkaan? Ajavatko ajokortilliset vielä erikseen ajokortit tai eivät pyöräile enää ikinä?
Ja älkää nyt ulisko pyöräilijät sitä, tätä tai tuota, vaan lyökää faktalinkit tiskiin, joista selviää, että pyöräilijä on AINA syyllinen ja että yhdelläkään pyöräilijällä ei ole ajokorttia!
Niitä faktalinkkejä odotellessa voisin suositella kaikille ajokortillisille liikennesääntöjen kertausta Liikenneturvan liikennevisassa - sen visan ylivoimainen väistämisvelvollinen on AUTOILIJA.
Kommentit (2)
Kansalaistaito oppiaineeksi kouluihin.
Liian pitkä höpötys, en lukenut.