Miten voi olla mahdollista, että älypuhelin lukee ajatuksia?
Onko kenelläkään muulla kokemusta tästä, tämä alkaa olla vähän pelottavaa. Ja siis ei, en ole etsinyt Googlesta tietoa näihin juttuihin, jonka perusteella alkaa algoritmi näyttämään asioita joita olen vasta AJATELLUT. Nämä ovat viime aikoina liittyneet vahvasti parisuhteen tilaan, työpaikan mahdolliseen vaihtamiseen, toimeentulemiseen, omaan hyvinvointiin sekä joskus ihan random juttuihin, joita on alkanut olla syötteissä sitä mukaa kun niitä olen ajatellut. Olenko oikeasti syönyt mikrosirun vai mitä oikein tapahtuu?
Viimeisin esimerkki tältä aamulta, mies oli viikon työreissussa ja ajattelin, miten paljon kaikkea olen saanut puuhattua lasten kanssa ja kotona kun hän on ollut poissa. Ajattelin, että miksiköhän minun on helpompi keskittyä ja saada asioita tehtyä kun hän on poissa? Ihan kuin ajattelisin selkeämmin kun mies on pois? Menin sitten someen ja ekat videot jotka sieltä lävähti oli jotain vaikuttajan tekemää videota siitä, miten paljon tehokkaampi olen kotona kun mies on poissa. Tämä on vaan yksi MONISTA esimerkeistä, mutta miten tämä voi olla mahdollista.
Kommentit (52)
Palaan ap:en, kyllä, on viime kuukausilta kokemuksia tästä. Nimenomaan siitä, että tulee olo kuin ajatukseni olisi luettu. En nyt saa päähäni mistä on ollut kyse, mutta muistan ällistyneeni ja vähän ehkä pelästyneeni tuota kokemusta, koska se on juurikin "miten se voi tuon tietää". Kyse ei ole mistään arkaluontoisesta, mutta tuntuu silti kummalliselta.
Tuntuu todella nihkeältä ajatustenluku kun siitä kuitenkin on juttua tekoälyn kehittämisessä. Miten se tehdään? Juurikin niin, että sinut profiloidaan läpikotaisin johonkin talteen. Kerrottiinko tätä missään koskaan suoraan? No ei.
Hei ei voi olla totta! Minulla on TÄYSIN samanlaisia kokemuksia! Juttelin äitini ja kaverini kanssa juuri tästä asiasta. Aluksi ajattelin että on sattumaa, mutta niitä on tullut sen verran useasti, että minuakin alkoi jo hieman pelottaa. Mutta tämän aloituksen jälkeen alkoi ahdistamaan vielä enemmän :D
On niin monia kertoja tapahtunut niin että olen ajatellut (siis tosiaan AJATELLUT) jtn asiaa ja siitä on tullut mainos jne. Asun yksin enkä puhu itsekseni. Näitä on sattunut niin useasti jo, että ei voi olla sattumaan.
P. S En usko mihinkään salaliittoteorioihin enkä ole uskovainen.
Naapuri kuuntelee välillä samoja biisejä, mitä olen kuunnellut kuulokkeet päässä Youtubesta. Esim. sellaisia 80-luvun kappaleita, mitä ei kuule normaalisti ikinä missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
google tietää elämästäsi kaiken, mitä sinäkin tiedät. lisäksi google tietää KAIKEN myös puolisostasi, lapsistasi, työpaikastasi, työkavereistasi ja kaikista kontakteistasi ja poliitikoista sekä byrokraateista, jotka päättävät elämästäsi.
eli google tietää sinun elämästäsi ja tulevaisuudestasi paljon enemmän kuin sinä itse.
Sitä voi hämätä. Kato tubesta esim.how to disappear completely and never be found
Heh. Youtube = google = ne tietää senkin sitten. Jollet tietty tee katso sitä kirjaston koneelta. Mutta älä ota kännykkää mukaan koska gps. Ja huom. Ei enää auta jos gps on pois päältä koska bluetooth.
Vierailija kirjoitti:
Hei ei voi olla totta! Minulla on TÄYSIN samanlaisia kokemuksia! Juttelin äitini ja kaverini kanssa juuri tästä asiasta. Aluksi ajattelin että on sattumaa, mutta niitä on tullut sen verran useasti, että minuakin alkoi jo hieman pelottaa. Mutta tämän aloituksen jälkeen alkoi ahdistamaan vielä enemmän :D
On niin monia kertoja tapahtunut niin että olen ajatellut (siis tosiaan AJATELLUT) jtn asiaa ja siitä on tullut mainos jne. Asun yksin enkä puhu itsekseni. Näitä on sattunut niin useasti jo, että ei voi olla sattumaan.
P. S En usko mihinkään salaliittoteorioihin enkä ole uskovainen.
Unohdin mainita, että jos minulle tulee mieleen joku random hauskainstavideo (enkä katsonut sitä kuin yhden kerran) jonka näin kuukausi sitten ja että harmi etten sitä tallentanut, se yhtäkkiä pojahtaa jostain. Olen jopa ruvennut tietoisesti ajattelemaan jtn tiettyä videota/klippiä ja aina toimii. Todella karmivaa.
https://www.tiktok.com/@kristy_ooo/video/7469407082605841686
Onko kukaan keksinyt tapoja millä välttää tämä ajatusteluku? Puhelintahan ei voi täysin välttääkkään? Onko mikään taho vienyt tätä eteenpäin, kuten esimerkiksi MOT? Tämähän olisi skandaali... Siis ON.
Mun mielestä tämä on tekoälyyn liittyvä ohjelma, ei olla varauduttu miten älykkääksi se muuttuu. Ja olen siis kokenut tätä niin useasti ja jo 2-3 vuoden ajan ainakin, ettei ole mitenkään sattumaa miten ajatukseni ilmestyvät mainoksina facessa.
Aiemmin mainitut asiat (algoritmi ja profiloinnit) selittää asiaa, ja lienevät totuus tällä hetkellä. Mutta sekin on totuus, että DARPA (USAn asevoimien tutkimuskeskus) kehittelee kokoajan aivojen kahdensuuntaista kytkemistä tietojärjestelmiin. Lisää voit lukea täältä sivulta 189 https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/julkaisut/Documents/tuv…
Lähde on eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan raportti. Ja mitä siihen sirun syöntiin tulee, niin et voi syödä sirua. Vatsahapposi tuhoasivat sen. Mutta rokote tai muu injektio mahdollistaa nanoteknologisen rakennelman. Ne on kehitetty ohittamaan aivoveriesteet ym. DARPA rahoitti ja tutki voimakkaasti esim k-rokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Profiloinnin avulla. On kerätty paljon tietoa siitä, että jos ihminen on tietyn ikäinen, asuu tietyllä alueella jne. ja on kiinnostunut asiasta X, niin todennäköisesti hän voi pian olla kiinnostunut myös asiasta Y. Ja sen perusteella sitten näytetään mainoksia ja muuta sisältöä siitä asiasta Y jo ennen kuin käyttäjä on hakenut sitä itse. Eivät nämä aina osu kohdalleen, mutta silloin kun osuvat, niin ne voivat tosiaan tuntua ajatusten lukemiselta.
Ja kun tuohon lisää vielä sen, että juuri teki sen puhelun ystävälleen, jossa kertoin miten saa asioita aikaan kun mies on piossa, niin äkkiäkös netti alkaa tätä aihetta tarjoilemaan.
Ette nyt jotenkin suostu ymmärtämään että todellakin pelkkä AJATTELU saa tietyt mainokset ilmestymään, en ole puhunut sanaakaan ääneen. Ihmisoikeuksia ajatellen ajatuksiini tunkeutuminen on yksityisyydensuojan rikkomista pahimmalla tavalla. Se on väkisin ottaminen, jolle en ole antanut lupaa. Siksi yritän kertoa asiasta, ettei annettaisi tälle ilmiölle lupaa levitä.
Eli voi tulla kameraryhmä kuvaamaan kun on sovittu ilman ääneen puhumista ja ilman puhelimen lähellä oloa, että vain ajattelet jotain tiettyä ja sitten kuvataan mitä mainoksia ilmestyy kun selaat facebookia? Sitenhän se olisi todistettavissa.
niin meitä viedään. ookko varma että ne on sun ajatuksia eikä sen luurin istuttamia ?
Joo oon huomannut, hieman pelottavaa
Kaikenlaisista tieojyväsistä muodostetaan sinusta profiili. Tuon profiilin käyttäytymistä voidaan tilastotieteellisillä menetelmillä ennustaa miljoonien samankaltaisten tapausten pohjalta.
-voi olla sattumaa
-älypuhelin kuitenkin kuuntelee keskustetuita.
-jos menet Google Mapsin ja etsit sieltä oikeastas yläkulmasta (nimikirjaimiesi alta) valikon ja valitset sieltä *aikajana* tulet hämmästymään.
Ellet ole estänyt seurantaa, voit katsoa vaikka missä liikkeissä olet käynyt 2 vuotta sitten jouluostoksilla. Se nimenomaan kerää kauppoja joiden luona olet viihtynyt. Näin yksityiskohtainen tieto googlella on sinun tekemistäsi. Jos estät sen (kuten mitnä) niin et enää näe sitä, mutta google näkee sen silti. Google tietää myös mitä olet ostanut jos maksat nfc:llä, se tietää työpaikkasi osoitteen ja kotiosoitteesi ja vapaa-ajan asunnon osoitteen - en ole kertonut niitä, mutta google on laskenut yksi yhteen. Se tosin olettaa että työpaikkani on katutasossa oleva ravintola vaikka itse olenkin kerroksissa ihan eri työpaikassa.
Mies googlaili viikonloppuna lasten joululahjoja joita olivat merkinneet lelulehteen, yksi niistä oli capyparapehmolelu joita piti etsiä. Mies ei lopulta löytänyt lelua netistä mutta mainokset löysi sen seuraavana päivänä.
Isä-ukko oli tehnyt huomion että jos puhelee vaikka koiran ruuista niin saa myös mainoksia niistä.
Tuo on kyllä jo kerrassaan outoa jos mainoksia alkaa pukata niitäkin mitä ajattelee. Lakkaisin kyllä jo puhelimen käytön.
Jotkut mobiililaitteet varmuudella lukevat ajatuksia jollain konstilla. Tähän on useita mahdollisuuksia, mutta kriittiset ominaisuudet ovat luultavasti sirussa, joten niitä ei käyttäjä saa millään itse pois päältä. Myöskään mikrofonia ei käytännössä saa itse pois päältä hajottamatta sitä fyysisesti, ja silti voi olla laitteen sisällä toinenkin mikki. Myös kamerat ovat nykyisin todella pieniä, jopa 1pixelin kokoisia.
Minulla ei ole älypuhelinta, enkä käytä Googlea lainkaan. Perheessä ei ole yhtään älyluuria ja lähin naapuri yli 50 metrin päässä. Silti olen useita kertoja saanut huomata, miten ajattelemani harvinaisemmatkin asiat tulevat esiin nettiä selatessa mainoksissa, FBssa jne. Olen jopa testannut tätä. Olen estänyt kaikki seurannat, mutta ilmeisesti näitä estoja ei todellisuudessa kunnioiteta. Mutta kaikki viittaa siihen, että käytössä on myös jotain uutta teknologiaa, joka ei vaadi fyysistä puheen kuulumista. Tähän on useita vaihtoehtoja olemassa, joista on ilmestynyt jo vertaisarvioituja tutkimuksia. Olen aika varma, että todellisuudessa tilanne on edennyt pidemmälle kuin meille kerrotaan.
Algoritmit tietävät, että miehesi puhelin on ollut pitkään pois kotoa, joten aihetta tarjotaan sinulle. Lisäksi kiinnitit huomiota ko. viestiin juuri siksi, että se sopii nykyiseen tilanteeseen. Voidaan puhua tavallaan havaintoerheestä, joka tuntuu mystiseltä, mutta perustuu siihen, että algoritmi on osunut oikeaan ja havitset ja tiedostat juuri tällaisen omaan tilanteeseen sopivan viestin varmemmin kuin muut viestit. Tässä tapauksessa luultavasti klikkaat myös tuon jutun auki, jolloin algoritmit tarjoavat yhä enemmän ko. sisältöä, koska klikkauksella osoitat algoritmien olleen oikeassa. Näin olet päätynyt algorimikuplaan, jossa jokainen viesti liittyy aina samaan teemaan ja vahvistaa ko. aihealueeseen liittyviä kokemuksia ja ajatuksia.