Miten voi olla mahdollista, että älypuhelin lukee ajatuksia?
Onko kenelläkään muulla kokemusta tästä, tämä alkaa olla vähän pelottavaa. Ja siis ei, en ole etsinyt Googlesta tietoa näihin juttuihin, jonka perusteella alkaa algoritmi näyttämään asioita joita olen vasta AJATELLUT. Nämä ovat viime aikoina liittyneet vahvasti parisuhteen tilaan, työpaikan mahdolliseen vaihtamiseen, toimeentulemiseen, omaan hyvinvointiin sekä joskus ihan random juttuihin, joita on alkanut olla syötteissä sitä mukaa kun niitä olen ajatellut. Olenko oikeasti syönyt mikrosirun vai mitä oikein tapahtuu?
Viimeisin esimerkki tältä aamulta, mies oli viikon työreissussa ja ajattelin, miten paljon kaikkea olen saanut puuhattua lasten kanssa ja kotona kun hän on ollut poissa. Ajattelin, että miksiköhän minun on helpompi keskittyä ja saada asioita tehtyä kun hän on poissa? Ihan kuin ajattelisin selkeämmin kun mies on pois? Menin sitten someen ja ekat videot jotka sieltä lävähti oli jotain vaikuttajan tekemää videota siitä, miten paljon tehokkaampi olen kotona kun mies on poissa. Tämä on vaan yksi MONISTA esimerkeistä, mutta miten tämä voi olla mahdollista.
Kommentit (52)
Ei varmaan ole sentään kyse mistään mikrosirusta, mutta erittäin tehokkaasta ennakoinnista kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Profiloinnin avulla. On kerätty paljon tietoa siitä, että jos ihminen on tietyn ikäinen, asuu tietyllä alueella jne. ja on kiinnostunut asiasta X, niin todennäköisesti hän voi pian olla kiinnostunut myös asiasta Y. Ja sen perusteella sitten näytetään mainoksia ja muuta sisältöä siitä asiasta Y jo ennen kuin käyttäjä on hakenut sitä itse. Eivät nämä aina osu kohdalleen, mutta silloin kun osuvat, niin ne voivat tosiaan tuntua ajatusten lukemiselta.
Niin. Todennäköisesti. Ei välttämättä. Esimerkiksi ajatellaan, että ihminen käyttäytyy joka ikinen vuosi samaan vuoden aikaan samalla tavalla, tekee samoja asioita, on asioista samaa mieltä kuin ennenkin, ei muuta mielipiteitä, ei opi virheistä mitään, ei vaihda suunnitelmia jne vaan käyttäytyy vuodesta toiseen saman kaavan mukaan. Tosiasiassa aika harva lienee niin kaavoihin kangistunut ettei mielipiteet ja asiat muutu mihinkään ikinä.
Algoritmi. Tietyillä lähtöoletuksilla (olet pikkulasten äiti, mies googlannut työmatkakohdetta jne.), jotka google on tonkinut jo aiemmin perhestäänne, se osaa kyllä jossain määrin ennustaa sitä tulevaakin. Juuri siksi näitä tietoja meistä niin hanakasti kerätään. Jos joku luulee, että niitä tietoja ei mihinkään käytetä, niin on kyllä naivia ajattelua. Sinun tilanteeseesi osuvat vaikuttajat siellä sitten mainostavat happyflopseja, jotka kirmaat kirkuen ostamaan. Näin se menee.
Mullekin on sattunut joskus niin. En nyt muista esimerkkiä mutta onhan se aika hämmentävää.
Aion ostaa tavallisen puhelimen lähiaikoina ja luopua älyominaisuuksista kokonaan. En ihan tykkää siitä kuinka mua profiloidaan koko ajan.
Oma kokemukseni on ainakin se, että kun lukee tällä palstalla liian monta kertaa keskusteluja, joissa kehoitetaan jättämään se sika ilmestyy tällä palstalla jonkun sikarehuvalmisteen mainos.
Puhelin on kuullut kotona isän työmatkaan liittyvää keskustelua ja siitä mitä kaikkea aiot tehdä kun mies on poissa. Ei se ole sen kummempaa. Uskotko tosissasi, että puhelin näkee/kuulee ajatukset...
Lisäksi se tietää mitä sinua ympäröivät ihmiset ovat tehneet netissä.
kuvittelet olevasi ainutlaatuinen lumihiutale, mutta oikeasti olet samaa harmaata loskaa kuin muutkin lumihiutaleet. ei siinä ole googlen kovin vaikea arvata, mitä sinä ajattelet
Puhelin kuuntelee. Ja ne profiloinnit ja algoritmit. Sievä soppa. Kannattaa yrittää laittaa mahdollisimman tiukat yksityisyysasetukset, ei sekään toki kaikkea seurantaa estä.
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on kuullut kotona isän työmatkaan liittyvää keskustelua ja siitä mitä kaikkea aiot tehdä kun mies on poissa. Ei se ole sen kummempaa. Uskotko tosissasi, että puhelin näkee/kuulee ajatukset...
Tämä just. Naapuriasuntoon syntyi vauva , jo toinen vuoden sisään ja sen itku kuuluu olohuoneeseeni missä vietän eniten aikaa. Saan vakuutusyhtiöiltä tarjouksia lapsivakuutuksista mitkä kannattaa ottaa vastasyntyneelle. Lisäksi tulee sähköpostiin mainoksia jotka on suunnattu tuoreille äideille ja lapsiperheille missä on pieniä lapsia. Nuorin lapseni on 18, joten ei koske minua mikään näistä.
google tietää elämästäsi kaiken, mitä sinäkin tiedät. lisäksi google tietää KAIKEN myös puolisostasi, lapsistasi, työpaikastasi, työkavereistasi ja kaikista kontakteistasi ja poliitikoista sekä byrokraateista, jotka päättävät elämästäsi.
eli google tietää sinun elämästäsi ja tulevaisuudestasi paljon enemmän kuin sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
google tietää elämästäsi kaiken, mitä sinäkin tiedät. lisäksi google tietää KAIKEN myös puolisostasi, lapsistasi, työpaikastasi, työkavereistasi ja kaikista kontakteistasi ja poliitikoista sekä byrokraateista, jotka päättävät elämästäsi.
eli google tietää sinun elämästäsi ja tulevaisuudestasi paljon enemmän kuin sinä itse.
sinä, et ehkä vielä tiedä, että toinen lapsesi tuli juuri raskaaksi ja toinen liikkuu huumepiireissä ja puolisosi pettää sinua ja työpaikkasi vähentää kohta väkeä sinun osastoltasi, mutta google tietää nämäkin asiat
Varmaan puhut unissasi tai itteksesi.
24/7 nuo kuuntelee. Sillä on syynsä miksei nykypuhelimissä ole fyysiset näppäimet millä saa mikin ja kameran pois päältä. Tai sille miksi puhelimissa on facebookit valmiiksi asennettu. Tai sille miksi suckerberg laittaa teipinpalan kameran päälle.
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi hämätä. Kato tubesta esim.how to disappear completely and never be found
Ajattelet yleisiä asioita.
Joskus mulla kahvilassa kaverini puhui hevosista tms ja sain kuvia hevostarvikkeista. Puhelimet lähekkäin.
mutta miksi kukaan enää käyttää älyluuria? olettekos niin koukussa siihen turhaan laitteeseen? meillä kestää akut puhelimissa noin 25päivää lataamatta. miten teillä? eipä ole stressiä mistään asiasta, kun uutisten seuraaminen loppui jo vuosia sitten. on elämä melko letkeää ja mukavaa. entä teillä?
Normisettiä, jos katselet TVtä ja tutkit jotain juuri siinä ohjelmassa tapahtuvaa asiaa googlella. Se arvaa muutamalla ensimmäisellä merkillä mitä olet etsimässä.
Algoritmit olettavat sinun olevan kiinnostunut samoista aiheista kuin lähipiirisi. Esim. jos 5 metrin päässä naapurissa Googlataan vauvatarvikkeita, niitä saatetaan tarjota myös sinulle. Sitä paitsi, algoritmi ymmärtää miehesi puhelimen olleen poissa sinun puhelimesi lähistöltä sijaintitietojen avulla (puhelin on poissa -> mies on poissa).
Tätä kannattaa oikeasti miettiä - ihmiset ympärilläsi saattavat saada sellaista tietoa sinusta, mitä haluaisit pitää salassa.
Profiloinnin avulla. On kerätty paljon tietoa siitä, että jos ihminen on tietyn ikäinen, asuu tietyllä alueella jne. ja on kiinnostunut asiasta X, niin todennäköisesti hän voi pian olla kiinnostunut myös asiasta Y. Ja sen perusteella sitten näytetään mainoksia ja muuta sisältöä siitä asiasta Y jo ennen kuin käyttäjä on hakenut sitä itse. Eivät nämä aina osu kohdalleen, mutta silloin kun osuvat, niin ne voivat tosiaan tuntua ajatusten lukemiselta.