Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen isän (exän) juominen, mitä sanoa hänelle? Auttakaa

Vierailija
14.06.2024 |

Joo, mun exä on piilojuoppo. Akateeminen, töissä pärjäävä / jopa menestynyt, välittävä isä meidän yhteiselle lapselle. Erottiin lukemattomista syistä (hänellä ahdistus, masennus, uupumus), mutta tärkein syy oli juominen. Exä ei milloinkaan edes avioeron jälkeen myöntänyt, että juominen on oikeasti ongelma. Ei juo koskaan ns. Viinarähinäkännejä, vaan tissuttelee lähes joka päivä salaa useamman vahvan oluen tai viiniä. Avioliitossa ollessamme jäi yleensä yksin valvomaan muiden mentyä nukkumaan ja olkkarissa telkun äärellä kiskoi kaljaa. Aamulla väitti yleensä juoneensa yhden tai kaksi, mutta usein laskin tavallisina arkipäivinä jopa uutta 5-10 tyhjää tölkkiä ilmestyneen tyhjien pullojen kassiin (joka meillä täyttyi salamanopeasti). Tässä taustaa.

No nyt me ollaan erottu jo pidemmän aikaa sitten, mutta exä yhä juo. Tänään meillä oli poikkeuksellisesti varhain aamulla lapsen meno yhdessä hoidettavana. Huomasin heti, että exä haisi voimakkaasti vanhalta oluelta ja röökiltä. Oli kiukkuisella päällä ja tiuski mulle, mitä ei yleensä ikinä tee, jos ei ole juonut, arvostaa sitä että hoidan lapsen valtaosin. Jaksoi hädin tuskin kävellä lapsen perässä sinne menolle ja vahtia lasta, perässä juokseminen jäi mulle. Sai sellaisen ihmeellisen närästysyskäkohtauksen keskellä katua ja räki hirveän läjän limaa asfaltille keskellä kirkasta päivää. Piti tätä limayskää itse ihan normaalina. Vaikutti todella syvästi häpeävältä ja valehteli tuntevansa olonsa sairaaksi, vaikka syy huonoon oloon oli mulle aivan ilmiselvä.

Miten tällaisen piiloalkoholistin toimintaan tulisi suhtautua oikeaoppisesti? Nostanko asian rehellisesti esiin, että huomasin hänen olleen krapulassa ja olen huolissani? Kysyin jo kohteliaasti vointia, että miten on jaksanut viime aikoina, ja hän vetäytyi kuoreensa ja mutisi tuntevansa itsensä kipeäksi.

Kiitos jos voitte auttaa! Arvostaisin erityisesti entisten alkoholistien / heidän läheistensä kommentteja.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan nyt kootusti moneen pointtiin, joita täällä sanottu. Eli ensin tärkein: exäni ei havahtunut millään tavalla edes avioeroon, vaikka sanoin syyksi juomisen. Kuulemma päästä keksittyä, ei ole ongelmaa.

Kuten sanoin, hän ei juo kirkkaita, ns. rähinäkännejä, enkä ole koskaan nähnyt hänen sammuvan. On tissuttelija. Tiedän tämän varmasti, koska asuimme yhdessä vuosia. Ikinä en löytänyt kirkkaita kotoamme, oluita sen sijaan kantoi joka päivä Prismasta kauppakassillisen. Niilläkin saa kyllä itsensä hyvään kuntoon.

Lapsi rakastaa isäänsä ja menee aina isälleen iloisena ja myös palaa iloisena. Tarkkailen tilannetta jatkuvasti.

Äsken laitoin perään miehelle viestin, että huomasin hänen huonon kuntonsa tänä aamuna, olen huolissani ja se ei käy jatkossa, että lasta hoidetaan krapulassa. Mitäköhän tapahtui, no tietysti suuttui ja loukkaantui ja sanoi juoneensa yhden oluen illalla ennen nukahtamista. Tätähän ei usko kukaan, alkoholi haisi kauas vielä klo 9 aikaan aamulla.

Vierailija
42/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan nyt kootusti moneen pointtiin, joita täällä sanottu. Eli ensin tärkein: exäni ei havahtunut millään tavalla edes avioeroon, vaikka sanoin syyksi juomisen. Kuulemma päästä keksittyä, ei ole ongelmaa.

Kuten sanoin, hän ei juo kirkkaita, ns. rähinäkännejä, enkä ole koskaan nähnyt hänen sammuvan. On tissuttelija. Tiedän tämän varmasti, koska asuimme yhdessä vuosia. Ikinä en löytänyt kirkkaita kotoamme, oluita sen sijaan kantoi joka päivä Prismasta kauppakassillisen. Niilläkin saa kyllä itsensä hyvään kuntoon.

Lapsi rakastaa isäänsä ja menee aina isälleen iloisena ja myös palaa iloisena. Tarkkailen tilannetta jatkuvasti.

Äsken laitoin perään miehelle viestin, että huomasin hänen huonon kuntonsa tänä aamuna, olen huolissani ja se ei käy jatkossa, että lasta hoidetaan krapulassa. Mitäköhän tapahtui, no tietysti suuttui ja loukkaantui ja sanoi juoneensa yhden oluen illalla ennen nukahtamista. Tätähän

En minäkään koskaan näyttänyt että isän juominen ahdistaa.

Kannan muistoja vielä 50 v myöhemmin.

korostaisin samaa kuin muutama muu täällä - eli alkoholisti valehtelee.

Tissuttelu on alkoholismia ja lapsi kärsii sellaisen seuraamisesta. Et siis näe välttämättä lapsen kokemia tunteita.

Mies sanoo sitä ja tätä, mitään ei voi uskoa. Todennäköisyys sille, että hän tissuttelee lapsen ollessa hoidossa = 100%

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äsken laitoin perään miehelle viestin, että huomasin hänen huonon kuntonsa tänä aamuna, olen huolissani ja se ei käy jatkossa, että lasta hoidetaan krapulassa. Mitäköhän tapahtui, no tietysti suuttui ja loukkaantui ja sanoi juoneensa yhden oluen illalla ennen nukahtamista. Tätähän

Kommenttisi ensimmäinen osa. Olen kuullut saman melkein sanasta sanaan ja monta kertaa. Kohtalotovereita löytyy pilvin pimein. Voi voi.

Vierailija
44/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Antaa miehen juoda, jos pystyy lapsen hoitamaan ja silloin olemaan riittävän skarpissa kunnossa. Voit ilmaista, että olet huolissaan, mutta et sinä nalkuttamalla saa sitä juomista loppumaan, varsinkin kun ex mies. Voit tarjota apua ja tukea, jos mies haluaisi päästä juomisesta eroon."

> En ole nalkuttanut. Nimenomaan tukea ja apua haluan tarjota ja sitä tässä kysyin, että miten sitä kannattaa ilmaista.

"Sanoit, että mies on ollut masentunut, uupunut ja ahdistunut. Se juomisen alkuperäinen syy voi löytyä jostain sieltä. Sitä puolta olisi pitänyt aikoinaan lähteä hoitamaan. Nyt on kierre, jossa se juominen vain pahentaa sitä masennusta, uupumusta ja ahdistuneisuutta."

> En nyt tässä koko tarinaa voi avata, mutta hän on saanut 10 vuoden aikana runsaasti apua mt-asioihin. Lääkitystä, hoitoa, sairauslomia. Silti juominen jatkuu vuodesta toiseen. En tiedä, kumpi tuli ensin, masennus vai juominen,

Muistelen tässä erästä lukemaani kirjaa,  (tekijä oli Christer Lybäck), vankilassa istunut juoppo, joka luki myöhemmin itsensä lääkäriksi.  Hänellä oli nuo kaikki vaivat, siis masennus, ahdistus, uupumus jne. ja siihen hän sitten joi.  Tai niin hän ainakin itse ensin ajatteli.

Kunnes hän tajusi asian oikean laidan.  Masennus, uupumus ja ahdistus johtui siitä juomisesta.  Kun hän raitistui, nuo ongelmat katosivat.  Niin yksinkertaista se oli.  Olen elämäni varrella joutunut seuraamaan ihan livenäkin samantyyppisiä tapauksia ja oikeastaan kaikissa voisi sanoa, että se masennus ei tule ensin ja sitten siihen "lääkkeeksi" juominen, vaan tasan päinvastoin.  Runsas juominen aiheuttaa noita mielenterveyteen liittyviä asioita.  Alkoholisti lähtee mielellään hoitamaan noita asioita, hakemaan lääkäriltä kaikenlaisia troppeja ja pillereitä, kun on niin kauhea ahdistus ja masennus!  Ja kuvittelee saavansa niistä sen hyvän olon tunteen.  Ja vetää viinaa ja kaljaa niiden kanssa suruttomasti.  Ja lääkäritkin uskoo kun toinen valittaa, että on niin kauhea olo, että kun saisi sen masennuksen kuriin niin ei tulisi juotuakaan niin paljon.  Se on silmänlumetta, viinasta ei luovuta, koska sen ei mitenkään haluta olevan se masennuksen lähde.  Totuuden silmiin katsominen pelottaa.  

Ja yleensä halutaan vain saada se masenus pois, jotta voisi juoda ja saada siitä juomisesta taas se entinen iloinen, hauska tunnelma, joka oli silloin aikanaan, kun ei oltu vielä alkoholisti.  Niin kuin se muka olisi enää mahdollista.

Tuossa neuvottiin, että antaa miehen juoda, jos pystyy lapsen hoitamaan, mutta se on väärä neuvo.  Ensinnäkin kuvauksestasi päätellen ei pysty siihen.  Ja toinen juttu on se, että ei lapsen kuulu nähdä koko ajan isäänsä juomassa ja juovuksissa.  Minä en luottaisi yhtään ja ei se lapsellekaan ole oikea elämisen malli. 

Kysyit neuvoa, mutta kukapa pystyisi siihen täältä käsin sitä antamaan.  Ehkä parasta olisi antaa miehen itsensä tajuta oma tilansa.  Hyysääminen ja avun tarjoaminen ja kaikenlainen vierestä yrittäminen saattaa vain ärsyttää ja johtaa juomisen pahenemiseen.  Voisiko olla parasta vain jättää mies ikään kuin oman onnensa nojaan.  Aikuinen mies joutuisi itse kohtaamaan alkoholisminsa ja sen seuraukset.  Menköön sitten syteen tai saveen.  Jos mies itse pyytää apua, se on sitten eri asia.  Mutta siinäkin on oltava järki kädessä.  Jos sitä joutuu vain auttamaan ja auttamaan ja tuloksia ei tule ja toinen vain käyttää sitä auttamista hyväkseen voidakseen taas alkaa juomaan, niin eipä siitäkään iloa ole.

Vierailija
45/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös miehen reaktio nyt kerro kaiken oleellisen? Hän valehtelee, eikä ongelmaa edelleenkään ole. Sinun pitää nyt ottaa tiukempi ote lapsen takia, eli tämä oli nyt viimeinen kerta kun lapsi meni krapulaiselle. ja ota nyt yhteyttä sinne lastensuojeluun herranjestas, et muuten saa asiaa eteenpäin. Ja jos oikeasti välität lapsesi hyvinvoinnista, et siirrä asian käsittelyä eteenpäin. Mies ei muutu, tissuttelu ei lopu. Mutta lapsi kärsii.

Vierailija
46/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin näyttelin aina iloista ja että ei minua isän juopotteleminen häirinnyt.  Koska en halunnut että äiti hermostuisi ja halusin suojella äitiä.  Enkä myöskään halunnut riitaa.

Lapset toimivat niin.   Ja se on lapselle valtavan kokoinen taakka.  Kenelläkään lapsella ei pitäisi sellaista taakkaa olla. 

Me alkoholistien lapset kannamme sitä taakkaa edelleen, aikuisinakin, jopa vanhoille päiville asti. 

Millä tavalla luulet voivasi miehen juomisen pysäyttää?  En usko, että millään.  Hän joko itse havahtuu siihen, tai sitten ei.  En nyt haluaisi heti neuvoa, että lapsen käyntejä isällään rajoitettaisiin, koska selvästikään itse et olisi siihen suostuvainen.  Mutta varovainen sun on oltava.  Eihän se tietysti mitään auta sanoa, että olet vain yksi tapaus monista.  Niin moni muukin kamppailee ihan saman asian kanssa.  Mies on "hiipun kiipun" alkoholisti ja on siinä ja siinä, voiko lapsen antaa mennä isälleen vai ei.  Asioitten ehkä kannattaa ainakin jonkun aikaa antaa mennä omalla painollaan.  Näet, mihin suuntaan ne kehittyy.  Olet kuitenkin selvästi se vastuullisempi vanhempi.

Vierailija
47/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narkomaanit ei lopeta muiden pyytelyistä tai käskyistä. Eroon pääseminen vaatii ongelman myöntämisen itselleen ja sitä ei voi tehdä kukaan muu kuin narkki itse. 

Eipä tuo nyt kovin poikkeava tilanne ole. Osa omista kavereista ihan samanlaisia tissuttelijoita ja silti hoitaa hommansa. Kai täällä vielä vapaus on valita itse miten elämänsä viettää. 

Onhan se vapaus valita, joo, mutta kun on lapsen tullut hankkineeksi, niin silloin pitää ottaa myös se lapsi siinä valinnassaan huomioon.

Vierailija
48/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap - kiinnostaisi tietää miksi et koe tärkeäksi lähteä purkamaan lapsen tilannetta lastensuojelun kanssa? yksipuolisesti et voi estää tapaamisia jos on sopimus olemassa.

asia ei tule muuttumaan itsekseen.

olen täysin eri mieltä siitä, että "jäät kattelee miten tilanne etenee". jos mies käyttää nappeja JA tissuttelee, se voi olla lapselle potentiaalisesti vaarallinen, mutta vähintääkin traumatisoiva tilanne. pelkkä tissuttelukin on lapselle surullista seurattavaa.

Vierailija
49/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa tapa, jolla muutosta voi tapahtua on se, että jos hän on krapulaisen oloinen ja viinan hajuinen, ilmoitat vain että jahans, täällä on taas juopoteltu ja humaltuneelle ei voi lasta antaa."

> Tää on kyllä oikeasti ihan totta. Vain kovat keinot auttavat. Ongelma on vain se, että mun exä ei hae lasta humalassa, vaan krapulassa. Se on vähän veteen piirretty viiva, että voiko siinä kohtaa sanoa, ettei lasta anna. 

Hakee lapsen krapulassa.

Ja sinä uskot, että se on sitten siinä.  Että on nyt vaan krapulassa ja siitä pikkuhiljaa selviää.  Hah hah.  Tietenkään hän ei hae lasta kännissä.  Sen verran tajuaa hänkin.  Mutta mitä tapahtuu sitten, kun on päässyt sen lapsen kanssa kotiinsa?  Sitähän sinä et ole näkemässä.  Ihan takuulla jossain vaiheessa hän alkaa sitä krapulaansa helpottaa, hyvin todennäköisesti jo heti kotiin päästyään.  Kaljatölkki sihahtaa auki.  Ja sitten seuraava ja sitä seuraava.  

No, ollaan optimistisia ja kuvitellaan, että ei tietenkään mene niin.

Vierailija
50/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholisti lopettaa juomisen, kun löytää oman pohjansa. Jollekulle se on jokin säväyttävä asia, esim. lapsen tai kumppanin menetysuhka, joillekin se on kuo_lema.

Mutta tässä nyt ap ei ole raitistamassa kai exäänsä.

Ap:n pitää varmistaa, että nappeja ja alkoholia yhteiskäyttävä isä ei aiheuta lapselle vaaraa.

Sitä AP ei voi koskaan varmistaa, paitsi olemalla itse paikalla koko ajan.

Ja tuokaan ei pidä paikkaansa, että alkoholisti lopettaa juomisen, kun löytää oman pohjansa.  Hui hai.  Ei ne kaikki suinkaan lopeta sittenkään.  Ne on sitten vaan siellä pohjalla.  Juovat aivonsa ja kaikki pilalle ja kuolevat siihen.  Lapsen tai kumppanin menetysuhka tai jonkun läheisen kuolema - ei nekään sitä lopettamista saa aikaan.  Nehän on vaan niitä asioita, joista saa hyvän syyn juoda vielä enemmän.  

Vierailija
51/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juo kirkkaita. Kuulostaa kuin vähättelet itsekin asiaa. Selkeästi et nyt tajua kuinka paha tilanne on. Hän ei ole piilojuoppo. Hän  juo itseltään salaa, kieltää totuuden. Mutta turha on siis ohjeita antaa sinullekaan, kun et selkeästi halua ymmärtää. Vie se lapsesi sille alkoholistille ja usko, että on vaan krapulassa hetken ja viettää selvin päin viikonlopun lapsen kanssa. Älä missään nimessä lastensuojeluun ole yhteydessä, sehän toisi totuuden ilmi ja kulissit kaatuu molemmilla. Lapsihan tässä pidemmän päälle kärsii ja te aikuiset voitte elää kuplassanne. 

Vierailija
52/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin rehellisesti että en luovuta lasta isälle kun hän on alkoholin vaikutuksen alainen ja haisee viinalle.

Vierailija
53/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lopettanut juomisen mutta silti olen masentunut. Sitten siihen lapsiasiaan, niin luultavasti mies juo silloinkin kun lapsi on siellä, toivottavasti vasta sitten kun lapsi on nukkumassa. Mutta ei tule ikinä varmaan myöntämään asiaa, jos haluaa lastaan tavata, niin mitäpä voit tehdä?

Vierailija
54/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina ja naiset eivät sovi yhteen. 

Samoin kuin viina ja tykkään ei sovi yhteen.

Molempien (lapsi/työ) kanssa pitää olla kykenevä toimimaan normaalisti, esim. viemään autolla lääkäriin.

T. Lasinen lapsuus 

Vierailija
55/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina ja naiset eivät sovi yhteen. 

Samoin kuin viina ja työkään ei sovi yhteen.

Molempien (lapsi/työ) kanssa pitää olla kykenevä toimimaan normaalisti, esim. viemään autolla lääkäriin.

T. Lasinen lapsuus 

Vierailija
56/56 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina ja lapset eivät sovi yhteen. 

Samoin kuin viina ja työkään ei sovi yhteen.

T. Lasinen lapsuus