Kuinka helposti annat/annoit lapsesi vauvana jonkun " vieraan" syliin?
Itse ihmettelen yhtä tuttua äitiä, joka käy samassa muskarissa ja perhekerhossa. Hänellä on vähän yli 2 vuotias taapero ja 2 kuukautinen vauva.
Vauva on tiukasti äidin sylissä tai sitten kaukalossa koko ajan. Ja varsinkin muskarissa tuo isompi lapsi selvästi haluaa, että äiti pitäisi myös häntä sylissä. Monen monta kertaa tuo muskarisetä on sanonut, että hän voi ottaa X:n syliin ja tuo äiti voi sitten puuhailla tuon esikoisen kanssa. Mutta ei kelpaa. Yhden kerran tuolle isommalle lapselle tuli pissahätä kesken muskarin ja yksi äiti tarjoutui ottamaan tuon vauvan siksi aikaa syliinsä, että äiti pääsee isomman kanssa vessaan, mutta sekään ei käynyt. Vaan äiti raahasi vauvan mukaansa vessaan.
Kyllä meidän lapset ovat päässeet kaikkien syliin, jotka ovat halunneet.
Kommentit (17)
Jokainen taplaa tyylillään. Voihan olla, että vauva saa hervottoman itkukohtauksen muiden kuin äidin ja isän sylissä, ja siksi äiti pitää lapsen mielummin itse kuin antaa vieraalle?
En mielelläni antanut kenellekään.
Kun tuli kaksoset, olin niin helpottunut kun voin laittaa jonkun toisen syliin.
jotka hermeettisesti pesee käsiään enen kuin itse koskevat vauvaan ja käskevät meihen pestä vieraista nyt puhumattakaan.... että imeisesti ei edes mikään ääritapaus jos niitä enemmän kuin yksi löytyy Suomen maasta.....
Jospa kyse on sellaisesta äidistä?
Minä annan omani heti jos vaan joku jaksaa niitä roikottaa, olkaa hyvä vaan ;)
Heille hengitystie-infektiot voivat olla tosi hankalia ja viedä sairaalahoitoon, ja sitähän jokainen äiti haluaa välttää viimeiseen saakka. Eivät ne pöpöt ole kivoja muutenkaan, en erityisesti nauti siitä että joudun valvomaan yökausia sairasta vauvaa hoivaten ja kiikutellen.
Mutta tiedä sitten, mikä tuota äitiä vaivaa. Eikä me edes olla mitään niin vieraita ihmisiä, koska tuo sama muskariryhmä oli jo melkein kaksi vuotta sitten, kun me aloitettiin vauvamuskarissa.
Ja oli vaikeasti rauhoiteltavissa. Eli jos olisin antanut kokeeksi jollekin niin takuulla olisin kärsinyt siitä.
Nyt toinen vauva ei ole ollenkaan niin herkkä ja annan syliin esim. just noissa tilanteissa. Mutta siitä en tykkää jos joku ihan vieras tulee ja itse vaan nappaa vauvan syliin.
Vierailija:
Minusta oli outoa, kun perhekerhossa eräs äiti, jota nähnyt pari kertaa, tyrkkäsi pikkuvauvansa minun syliin, kun lähti vanhemman lapsensa kanssa vessaan.
Minä kysyin yleensä perhekerhossa, voiko joku pitää vauvaa sillä aikaa kun puin esikoisen tai käytin hänet vessassa. Halukkaita oli ollut aina useampia =)
Yleensäkin annan lapseni oikeastaan kenen tahansa syliin, kuka vaan haluaa ottaa (en tietenkään juopon syliin bussipysäkillä, mutta tajuatte pointtini), eivät he kulu jos joku muukin pitää heitä sylissä. Molemmat lapset (pian 3- ja 1-vuotiaat) ovat reippaita, eivätkä ujostele tai huuda vieraan ihmisen (esim. lääkärin tai neuvolan th:n) lähestyessä, lienee tottumiskysymys?
Mieheni on ulkomaalainen, ja hänen kotimaassaan lapset kiertää sylistä syliin, meillä on sama meininki (eikä mieheni ole sen kauempaa kuin keski-Euroopasta).
Alle kuukauden iässä lapsi näytti kärsivän vieraasta sylistä (esim. isovanhemmat). Hän joko oksensi jälkikäteen tai tuotti ns. täysvaipallisen. Näin ei käynyt koskaan, jos ei ollut vieraassa sylissä. Reilun kuukauden iästä tuo helpotti.
joku on halunnut häntä pitää sylissä. Kiva olla vapaana välillä. Ei ole paljon välittänyt, missä sylissä on. Ehkä jotkut ovat sitten herkempiä, siis vauvat.
Ja tuosta perhekerhoasiasta sen verran, että olen ottanut muiden vauvoja siellä syliin, jos on apua pyydetty. Ja ihan mielelläni olen ottanutkin.
vauvani odotteli tk:n käytävällä siivoojan sylissä, molemmat vaikuttivat oikein tyytyväisiltä =)
Omalle äidille ja parille läheisemmälle ystävälle usein sanoin,että otappa nyt tämä vauva, niin teen sen ja sen jutun, heiltä en siis aina kysellyt haluaako edes vauvaa syliin :)
ja yskiä hänen päälleen. Kaikki kuitenkin haluavat tehdä niin. Annan myös pikkutyttöjen leikkiä vauvallani.
annan kyllä ihan mielelläni muiden syliin vauvaa. mutta on ollut tiettyjä ikävaiheita molemmilla lapsilla, että ovat vierastaneet ja olleet paljon kipeinä ja en ole silloin kehdannut.. kun ovat usein käyneet sitten itkemään ja musta tuntunut etten kehtaa laittaa helposti karjuvaa lasta toisen syliin..
Jos kerran ei kenenkään syliin voinut laittaa. Nää on näitä joko hygieniahirmuja tai ylisuojelevia mammoja. No eipä silti, muistan itsekin kuinka esikoisen kanssa tuntui ekoina kuukausina jopa ikävältä kun joku muu piteli häntä. Toisen kanssa sitten jo helpotuskin, ettei tarvinnut koko aikaa kanniskella.
ihmisillä olisi ollut kiinnostusta ;) hirveän sylinkipeä vauva (olisi halunnut nukkuakin vaan sylissä kantaen) ja mulla selkä kipeä
Minusta oli outoa, kun perhekerhossa eräs äiti, jota nähnyt pari kertaa, tyrkkäsi pikkuvauvansa minun syliin, kun lähti vanhemman lapsensa kanssa vessaan.