Maitopurkissa parasta ennen 11.5.2024
Avaamaton purkki, ja avasin hetki sitten ja vasta sen jälkeen vilakaisin päiväystä ,mausta ei huomaa olevan pilalla. Nyt teen siis koetta maidon säilymisestä ja laitan itseni likoon.
Kommentit (8)
Hyvä homma, kerro huomenna miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä homma, kerro huomenna miten kävi.
Ajattelin palata kertomaan. Puolitoista lasillista meni ruokajuomana. Rehellisyyden nimissä, ei se ihan tuoreelta maistunut, muttei todellakaan pahentuneelta.
Vaikkei maidon juominen aiheuttanut mitään, päätin kuitenkin keittää maidosta puuroa. Ensimmäinen lusikallinen maistui oudolta, mutta tajusin, että olin unohtanut suolan. Näin voi käydä kun menihän tuossa aikansa, jolloin en aamiasta syönyt ollenkaan.
Paitsi, etten purkkia ollut avannut, säilyvyyttä on auttanut se, että jääkaappini on todella kylmällä.
En kyllä leikkisi vanhentuneiden ja pilaantuneiden ruokien kanssa, hyvällä tuurilla selviät ravaamalla vessassa, huonolla tuurilla sairaalareisulla jonka lopputulos voi olla mitä vain.
Haistelin toki ensin, ja maistoin todella vähän ensin.
Muistan useamman kerran joutuneeni hävittämään pilaantuneita ruokia vuosituhannen alussa, ihan muutaman päivän yli parasta ennen päiväyksen. Olen vain viime aikoina omakohtaisella kokemuksella havainnut, että tiettyjen elintarvikkeiden säilyvyys on parantunut huimasti, ja maito on yksi tällainen tuote.
Havaitsin siis eilen, etten ollut näemmä käyttänyt maitoa yli kuukauteen, ja siis avattuani purkin ja kaadettuani lasiin vilkaisin vasta päivämäärää. Kuvittelin purkin olevan korkeintaan puolentoista viikon takaa. Koska maito lasissa näytti, tuoksui ja maistui kelvolliselta halusin kokeilla olisiko säilyvyys nykyään noin hyvä.
En suosittele myöskään kenellekään käyttämään hirveän kauan vanhentuneita elintarvikkeita, mutta tämä ihmiskokeeni päättyi ihan hyvin.
Toisaalta tarkoitukseni on osoittaa, ettei kaikkea ruokaa kannata heittää roskiin tai kaataa viemäriin heti päiväyksen ylitettyään
Ap
Jos et ole käyttäessäsi huomannut maussa/hajussa mitään ihmeellistä, niin maito on käyttökelpoista. Testi on siis tehty jo.
Käyttäisin tänään pois ei se ikuisesti kestä...
Minä ostin viime vuoden marraskuun lopulla maitopurkin, missä oli parasta ennen merkintä 03.12.2023. Kummallista.